تبیان، دستیار زندگی
روز گذشته آغاز سیاست تک نرخی کردن ارز توسط دولت بود. آیا این سیاست را دولت به شکل جدی دنبال خواهد کرد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا دولت بازار ارز را کنترل می کند؟


روز گذشته آغاز سیاست تک نرخی کردن ارز توسط دولت بود. آیا این سیاست را دولت به شکل جدی دنبال خواهد کرد؟


بازار ارز

روز شنبه آغاز سیاست جدید دولت در زمینه تک نرخی کردن ارز در کشور بود. این روز البته با حواشی و اتفاقاتی روبرو شد که برای تحلیل آینده کشور بسیار مهم است.

خلف وعده دوباره وزیر اقتصاد و بانک مرکزی!

حدود دو هفته از جلسه غیرعلنی مجلس که قرار بود اوضاع بازار سکه و ارز را بررسی کند، می گذرد. جلسه”‹ای که رئیس”‹کل بانک مرکزی حاضر به حضور در آن نشد.

به گزارش خبرآنلاین، در آن زمان بهانه دولتمردان این بود که وزرای احضار شده به مجلس در معیت رئیس”‹جمهور به آمریکای جنوبی سفر کرده”‹اند و به بهمنی هم گفته شده که در جلسه حضور نیابد. ادله”‹ای که باهنر نایب رئیس”‹مجلس آن را غیر قابل توجیه خواند.

اعضای دولت از سفر خارج برگشتند و پس از مدت”‹ها سکوت، بالاخره برای کنترل بازار ارز و سکه وارد میدان شدند. اما باز هم دعوت مجلسیان را برای بررسی این نوسانات نپذیرفتند.

از صبح دیرور  خبرگزاری”‹ها از نشست مشترک دولت و مجلس در این زمینه خبر دادند. جلسه”‹ای به  میزبانی مجلس برای بررسی وضعیت بازار سکه و ارز با حضور وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی و رؤسای برخی کمیسیون‌های تخصصی مجلس و علی لاریجانی.

نشست مشترك علی لاریجانی رئیس مجلس و روسای برخی كمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی با سید شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد و دارایی و محمود بهمنی رئیس‌ كل بانك مركزی كه قرار بود به میزبانی بهارستان ملت برگزار شود، به دلیل عدم حضور وزیر اقتصاد و رئیس كل بانك مركزی لغو و به زمان دیگری موكول شد

اما ساعتی از انتشار این خبر نگذشته بود که از لغوش خبرآمد. فارس نوشت: نشست مشترک دولت و مجلس که قرار بود صبح امروز با هدف بررسی وضعیت بازار سکه و ارز برگزار شود، به‌دلیل عدم حضور وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی لغو شد!

این برخورد دوباره با مجلس با انتقاد سیاسیون و رسانه ها رو برو شد. تهران امروز در مطلبی با اشاره به دفاع علی لاریجانی از وزیر اقتصاد در روز استیضاحش چنین نوشت:

اینجاست كه باید از رئیس مجلس پرسید آیا ماندن شمس الدین حسینی در باب همایون هیچ شوكی به اقتصاد كشور وارد نكرد؟ اگر بهارستان در انجام وظیفه نظارتی خود خطای بزرگی در دادن رأی اعتماد مجدد به وزیر اقتصاد مرتكب نمی‌شد اقتصاد كشور تا این حد بحرانی می‌شد؟اگر وزیر اقتصاد به این شرط كه در انجام وظایف خود كوتاهی نكند از استیضاح مربوط به رسوایی اقتصادی سه هزار میلیارد تومان نمی‌جهید آیا برای دومین بار نمایندگان مجلس را منتظر می‌گذاشت؟

بازار ارز

باهنر: افزایش سود بانکی با نظر "مقام عالیرتبه" بود

نایب ریی مجلس خبر مهمی را درباره ماجرای افزایش سود بانکی ارائه کرد. بر پایه این خبر این تصمیم که باعث فروکش کردن رشد نرخ ارز شد نه توسط رییس جمهور که در حضور یک "مقام عالی رتبه" نظام گرفته شده است. دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به سکوت دولت در خصوص نوسانات اخیر دربازار ارز و سکه گفت: قبل از این گرانی ها شاهد این بودیم که بعضی دولتی ها مثل آقای بهمنی درخصوص مسائل اقتصادی در هفته چندین اظهارنظر می کردند اما در نوسانات بازار سکه و ارز شاهد سکوت دولتی ها بودیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: این سکوت تا جایی ادامه داشت که در جلسه ی شورای امنیت ملی ومسئولین اقتصادی کشور درخصوص نوسانات قیمت سکه و ارز و افزایش نرخ سود سپرده های بانکی در حضور یک" مقام عالی رتبه نظام" قرار شد حباب های بازار سکه و ارز شکسته شود و سود سپرده ها نیز افزایش پیدا کند.

وزیر اقتصاد  بالاخره در تلویزیون!

وزیر اقتصاد گران شدن کالاها را بر مبنای گران شدن ارز، ‌ادعایی واهی و بدون توجیه دانست .

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، آقای شمس الدین حسینی، وزیر اقتصاد و دارایی در گفتگوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دوم سیما با اشاره به سیاست های اتخاذ شده دولت برای اصلاح روند بازار گفت: از روز پنج شنبه شاهد اصلاح روند بازار ارز و سکه بودیم و در مجموع سیاست ها و اقدام ها موثر واقع شده است.

باهنر: سکوت دولت در خصوص نوسانات ارز و سکه تا جایی ادامه داشت که در جلسه شورای امنیت ملی ومسئولین اقتصادی کشور در حضور یک مقام عالی رتبه نظام قرار شد حباب های بازار سکه و ارز بشکند و سود سپرده ها افزایش پیدا کند

وی با توجه به تکلیف برنامه های چهارم و پنجم توسعه که نظام ارزی کشور را نظام شناور مدیریت شده تعیین کرده است افزود: این سیاست به معنی تعیین نرخ ارز بر اساس عرضه و تقاضا ولی با نظارت بانک مرکزی است که آن را در یک دامنه مدیریت کند.

وزیر اقتصاد به شکاف ایجاد شده بین نرخ بانک مرکزی و بازار آزاد ارز در مهر و آبان سال گذشته اشاره کرد و گفت:‌ سیاست شناور مدیریت شده تا نیمه سال 89 موفق بود ولی با پدید آمدن این شکاف که علت آن محدودیت تبدیل برخی ارزها بود، بانک مرکزی مدیریت کرد و فاصله کم شد. وی افزود: از نیمه سال 90 این شکاف ارزی بیشتر شد و با وجود توزیع زیاد در بانک، این شکاف پر نشد، و استفاده از بازار فرعی هم که محدودیت کمتری داشت، موفق نبود.

حسینی تصریح کرد: با پدید آمدن اتفاقات جدیدی مانند تشدید محدودیت تبدیل ارزها، فضاسازی رسانه ای قوی که موجب ترجیح افراد در نگهداری دارایی ها خود، تقاضای کاذبی برای ارز ایجاد شد، بانک مرکزی از دولت کمک خواست و براساس آن کارگروه ویژه ای در حضور رئیس جمهور از نیمه دوم دی ماه تشکیل و مطالعات سریعی انجام شد.

بازار ارز

وی گفت: ما به جمع بندی هایی رسیدیم و سیاست هایی بر این مبانی تدوین و از جمله مشخص شد که الگوی تجارت و ارز، انطباق لازم را ندارد و نخستین تصمیم بر انطباق این دو گرفته شد.

وزیر اقتصاد با توجه به وارد کردن ارز بیش از واردات به بازار افزود: مشخص شد که کمبود ارز یا باید ناشی از خارج کردن ارز یا احتکار آن باشد راهکار هم رصد کردن ارزیست که با مدیریت ‌بانک مرکزی و به وسیله بانک ها در بازار اصلی و فرعی توزیع می شود. وی ارز را وسیله مبادله ذکر کرد و گفت: ما روی تقاضای واقعی متمرکز شدیم و به این نتیجه رسیدیم که نقل و انتقال ارز به صورت فیزیکی ضرورتی ندارد و یکی از تصمیم ها هم نظارت کامل بر ورود و خروج ارز بود که بر این مبنا تا 5000 دلار می تواند همراه فرد وارد شود ولی بیش از آن باید به حساب بانکی شخص ریخته شده و سود دریافت کند،‌ در سر رسید هم اگر نیاز واقعی به ارز وجود داشت آن را دریافت کند. حسینی افزود: کسانی هم که در داخل ارز ندارند و چند ماه آینده نیاز پیدا می کنند، برای این افراد دوره 6 ماهه ای دیده شده که مبلغ ارز مورد نیاز را به ریال می پردازند و در سر رسید اگر نیاز واقعی وجود داشت (با ارائه مدرک، مانند باز کردن ال سی توسط وارد کنندگان یا برای دانشجویان) ارز دریافت می کنند و در غیر این صورت ریال خود را پس می گیرند.

وزیر اقتصاد با اشاره به تمرکز رسانه های خارجی در قیمت ارز و سکه گفت: برخی هم نادانسته آب به آسیاب بیگانه ریختند و متاسفانه شبکه دلالی با پیشرفت رسانه ها و فضاسازی در بیرون و عده ای هم در داخل دامن زدند، باید پرسید کسی که دغدغه اطلاع رسانی دارند، در روز تعطیل از پیامک استفاده می کند؟

وی افزود: این نکته که باید سریعتر وارد می شدیم، پذیرفته است ولی فرض کنیم که بانک مرکزی یا سخنگوی اقتصادی دولت دیر جنبید، اگر سایت ذی نفع خبر دروغ را زد، آیا باید خبرگزاری هم آن را منتشر کند؟ آن هم در روز تعطیل.

وزیر اقتصاد با اشاره به تمرکز رسانه های خارجی در قیمت ارز و سکه گفت: برخی هم نادانسته آب به آسیاب بیگانه ریختند و متاسفانه شبکه دلالی با پیشرفت رسانه ها و فضاسازی در بیرون و عده ای هم در داخل دامن زدند، باید پرسید کسی که دغدغه اطلاع رسانی دارند، در روز تعطیل از پیامک استفاده می کند؟

حسینی تحریم را قابل مدیریت دانست و گفت: ما سال گذشته گفتیم که تحریم قابل مدیریت است و صادرات غیر نفتی ما 32 درصد رشد کرد و شاخص بورس هم ، اینک 105 درصد در مقایسه با اول سال 89 رشد داشته است. وی افزود: ما با عزم جزم و تجربه 30 و چند ساله و تجربه مدیریت کشور، حتما از تحریم می گذریم،‌البته شرطهایی هم هست. وزیر اقتصاد در ادامه با تشکر از صدا و سیما و دیگر رسانه ها که همکاری کردند گفت: مداخله کنندگان در بازار بهت زده و متوجه شدند که سیستم مدیریت ایران به گونه ای است که وقتی در مسئله ای متمرکز شود،‌ دسیسه ها آنها را از بین می برد. وی افزود: اول روی بازار ارز متمرکز شدیم و سیاست عرضه ارز برای کنترل را کنار گذاشتیم، بنابر این عرضه بر منبای ثبت سفارش قرار گرفت که به معنی قطع دست دلال هاست و نکته مهم تر هم این که ارزی که در اختیار گذاشته می شود، فیزیکی نخواهد بود.

حسینی ارز فروخته شده برای واردات را در سال گذشته 1033 تومان و امسال 1074 تومان ذکر کرد و گفت: گران شدن کالا بر این مبنا که ارز گران شده است،‌ادعای واهی است و هیچ توجیهی برای افزایش قیمت ها وجود ندارد، سازمان حمایت از مصرف کنندگان هم بر این امر نظارت می کند. وی با ابراز نگرانی از ورود ارز و طلای تقلبی به کشور افزود: از مردم می خواهیم که از مبادی رسمی نیازهای خود را تامین کنند. وزیر اقتصاد در پایان با اشاره به حضور در جلسه کاری که از شنبه صبح درآن حضور داشته ضمن عذر خواهی از نمایندگان گفت: قرار شده که فردا به مجلس حضور پیدا کرده و ضمن ارائه توضیحات لازم، نظر نمایندگان را هم بشنوم.

فرآوری : یوسف قاضی زاده

بخش اقتصاد تبیان


منابع: مهر، خبر آنلاین، عصر ایران، واحد مرکزی خبر