تبیان، دستیار زندگی
آیت الله خوانساری به تنظیم برنامه‏هاى درسى مدارس و تدریس دروس مختلف براى طلاب جوان، تربیت و آشنا كردن آن‏ها به علوم روز، علاقه بسیار داشت و چنین كارهایى را از امور لازم مى‏دانست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روشنفكر به معنای صحیح كلمه

طلبه

آیت الله خوانساری به تنظیم برنامه‏هاى درسى مدارس و تدریس دروس مختلف براى طلاب جوان، تربیت و آشنا كردن آن‏ها به علوم روز، علاقه بسیار داشت و چنین كارهایى را از امور لازم مى‏دانست.

اهل مطالعه

 اگر كتاب خوبى به دست مى‏آورد، از اول تا آخرش را با دقت مطالعه مى‏كرد و بر اندوخته‏هاى علمى خود مى‏افزود و به دیگران نیز مى‏آموخت.

از این رو، بر مطالب مختلف علمى احاطه و تسلّط داشت، به طورى كه در بین فضلا و طلاب به عنوان «كامپیوتر علوم اسلامى» لقب گرفت.

 یكى از فضلاى حوزه مى‏گفت: «هر سؤالى كه از ایشان مى‏پرسیدند، بى درنگ آن چنان جواب مى‏داد كه گویا یك ساعت آن را مطالعه یا تدریس كرده است.»

روزى یكى از مدرسین محترم كه درس خارج را تدریس مى‏كند، خدمت ایشان آمد و گفت: «من فلان جمله از باب «جواهر الكلام» را هر چقدر مطالعه مى‏كنم، احساس مى‏كنم مطلب ابراز شده بر خلاف موضوعى مى‏باشد كه صاحب جواهر در پى اثبات آن است، لذا خدمت شما رسیده‏ام.»

آیت الله خوانسارى با حضور ذهن همیشگى خویش و بدون مراجعه به كتابخانه و مطالعه جواهر، فرمود: «شما اگر دو صفحه قبل را با دقت مطالعه فرمایید، ملاحظه مى‏كنید كه صاحب جواهر در آن جا چنین فرموده... مشكل شما حل خواهد شد.» او بر اساس همین راهمایى رفتار كرد و مشكل علمى اش حل شد.

مهارت فوق العاده درعلم درایه، حدیث، رجال و كتاب‏شناسى

اگر نامى از یك شخصیت روایى به میان مى‏آمد، آنقدر اطلاعات دست اول از تاریخ تولّد، فوت، دلائل مرگ، تألیفات و زندگى فرزندان او بیان مى‏كرد كه باعث حیرت و تعجّب همگان مى‏شد.

داشتن كتابخانه بسیار نفیسى شخصی

كتابخانه مرحوم خوانساری از بهترین كتابخانه‏هاى موجود بود و علاوه بر كتاب‏هاى مختلف چاپى، كتاب‏هاى نفیس خطّى منحصر به فردى داشت، جالب این است كه كتابى در كتابخانه ایشان دیده نمى‏شود، مگر آن كه آن مرحوم، از اوّل تا آخر، آن كتاب را با دقت و وسواس خاص مطالعه كرده و در حاشیه بعضى از كتاب‏ها تعلیقاتى نوشته است.

روشنفكر به معنى صحیح كلمه

به تنظیم برنامه‏هاى درسى مدارس و تدریس دروس مختلف براى طلاب جوان، تربیت و آشنا كردن آن‏ها به علوم روز، علاقه بسیار داشت و چنین كارهایى را از امور لازم مى‏دانست.

مهارت بی نظیر در كتاب‏شناسى

كتاب‏هاى علماى سلف، از فقه، اصول، حدیث، فلسفه، تاریخ و... را به خوبى مى‏شناخت و غالباً با یك نگاه به كتب قدیمى، مى‏گفت این كتاب چیست و مؤلّف آن كیست.

سعى فراوان داشت كه كتاب‏هاى ارزشمند از دستبرد نااهلان و یا خروج از كشور محفوظ بماند. تا سر حد امكان آن‏ها را مى‏خرید و در كتابخانه منزل خود نگاه مى‏داشت و در موارد لازم نسخه بردارى مى‏كرد و در اختیار مؤلّفان و نویسندگان مى‏گذاشت.

از این رو در طول ده‏ها سال، مجموعه نفیسى از كتاب‏هاى خطّى بى نظیر یا كم نظیر فراهم آورد. كتاب‏هاى خطّى او به 1500عدد و كتاب‏هاى چاپى اش به 6500نسخه رسید كه مورد استفاده بسیارى از پژوهشگران بود.

 پس از رحلت آن مرحوم، همه كتاب‏ها از طرف مقام معظّم رهبرى، حضرت آیت الله خامنه‏اى - مدّظلّه - خریدارى و وقف آستانه قدس رضوى شد كه این نیز از آثار نیّت خیر آن مرحوم بود كه مجموعه این كتاب‏هاى نفیس از دستبرد بیگانگان در امان بماند و براى همیشه مورد استفاده پژوهشگران قرار بگیرد.

عالم و محدّثى ماهر و واجد شرایط براى اجازه دادن در نقل روایات

یكى از اساتید مى‏نویسد: «آیت الله صفایى خوانسارى در اجازه‏اى كه براى اینجانب نگاشته، نام بیست و شش نفر از مشایخ اجازه خود را یاد كرده است.»

اقامه نماز جماعت به مدت شصت سال در مساجد مختلف

 او به این وسیله با مردم تماس داشت و به حل مسایل مردم مى‏پرداخت. در عصر مرجعیّت آیت الله بروجردى، پس از اتمام ساختمان مسجد اعظم، مرحوم آیت الله بروجردى شب‏ها در آن مسجد اقامه جماعت مى‏كرد، ولى پس از مدّتى كه به علت كسالت نتوانست در جماعت حضور یابد، مرحوم آیت الله خوانسارى را به نیابت از خویش جهت اقامه نماز مغرب و عشاء در مسجد اعظم،تعیین فرمود.

همچنین هنگامى كه آیت الله العظمى سید ابوالحسن اصفهانى، مرجع عالیقدر، به همراه گروهى از علماى نجف به قم مهاجرت كرد، نماز جماعت در حرم حضرت معصومه؛ را اقامه فرمود.

وقتى وى تصمیم گرفت به نجف اشرف بازگردد، مرحوم آیت الله خوانسارى را به نیابت خویش تعیین كرد و آن مرحوم متجاوز از پنجاه سال، صبح‏ها در مسجد بالاسر اقامه نماز جماعت داشت.

مدّتى نیز در مسجد بیت النّور، واقع در محلّه میدان میر قم و مدّتى در مسجد بازار اقامه جماعت مى‏كرد و مردم با كمال اطمینان در جماعت ایشان شركت مى‏كردند.


منابع:

كتاب گلشن ابرار

كتاب گنجینه دانشمندان

مجلّه حوزه

تهیه و فرآوری: فریادرس گروه حوزه علمیه