تبیان، دستیار زندگی
امروز یك شنبه برابر با نهم بهمن 1390 و پنجم ربیع الاول1433 هجری قمری و بیست و نهم ژانویه سال 2012 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نهم بهمن در آینه تاریخ معاصر

رخداد های تاریخی

امروز یك شنبه برابر با نهم بهمن 1390 و پنجم ربیع الاول1433 هجری قمری و بیست و نهم ژانویه سال 2012 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

9 بهمن 1357

'شاپور بختیار' گفت: فرودگاه‌ها همه باز است ولی من به هیچ وجه استعفا نخواهم داد. امام خمینی(ره) نیز خطاب به مردم فرمودند: خائن اصلی را با خفت بیرون كردید این نتیجه را هم كه حاشیه‌ای بیش نیست از صحنه خارج كنید.

9 بهمن 1357

'بختیار' در پی پیش شرط 'امام‌خمینی'(ره) برای پذیرفتن وی گفت: استعفا نمی‌دهم و به پاریس نمی‌روم.

9 بهمن 1357

'امام‌‌خمینی'(ره) در مصاحبه‌ با مجله مصری 'روز‌الیوسف': مصمم هستیم به هر گونه نفوذ خارجی در ایران خاتمه دهیم. در خاك ایران جایی برای پایگاه های نظامی وجود ندارد و به هیچ دولتی اجازه دخالت در امور داخلی ایران را نمی‌دهیم.

9 بهمن 1357

'امام خمینی'(ره) پیرامون مسائل ایران و امكان خطر سفرشان به ایران اعلام كردند: اگر ارتش كنار بكشد آرامش تظمین می شود. محافظ من خدا و حفظ امنیت با مردم است.

9 بهمن 1357

'امام خمینی'(ره) طی سخنانی فرمودند: من در اولین فرصتی كه پیدا كنم به ایران می روم و در اولین قدم دولتی مبتنی بر رأی مردم اعلام می كنم.

9بهمن 1357

'امام خمینی'(ره)، علی امینی را برای ملاقات نپذیرفتند. وی فعالیتهای گوناگونی را برای مهار سیل خروشان انقلاب آغاز كرده بود كه عمده‌ترین آنها قرارگرفتن او در رأس گروه مشاوران محمدرضا پهلوی بود. امینی حتی برای حفظ رژیم و مهار خشم انقلابی مردم، داوطلب نخست‌وزیری شد و چون در این راه امام‌خمینی(ره) را مانع اصلی نیل به هدف خود دید، خواستار ملاقات با امام شد.

9 بهمن 1357

مردم خشمگین تهران با سنگر بندی و پناه گرفتن كنار دیوارها با نیروهای نظامی رژیم درگیر شدند . در این درگیریها مراكز فساد مستقر در تهران به آتش كشیده شدند و روزنامه ها از مجروح شدن و شهادت تعداد زیادی از مردم خبر دادند.

9 بهمن 1357

در دانمارك دانشجویان معترض سفارت ایران را اشغال كردند.

9 بهمن 1357

رادیو مسكو اعلام كرد رمزی كلارك وزیر پیشین دادگستری امریكا ضمن تشریح نتایج اقامت هشت روزه خود در ایران اعتراف كرد كه 99 در صد مردم ایران خواستار بازگشت' آیت ا... خمینی' هستند و جداً اصرار دارند كه رژیم ضد ملی از میان برود و به سلطه بیگانگان بر ایران پایان داده شود.

9 بهمن 1341

روحانیان به پیشنهاد 'امام خمینی'(ره) در ماه مبارك رمضان،به عنوان اعتراض به همه پرسی( رفراندوم) فرمایشی و اجباری انقلاب سفید، محمدرضا پهلوی، از رفتن به مساجد خودداری كردند.

9 بهمن 1336

32 نفر از مدیران سازمان‌‌های انتشاراتی آمریكا وارد تهران شدند.

9 بهمن 1331

'محمدمصدق' نخست‌وزیر، ضمن اطلاع به 'سادچیكف' سفیر اتحاد جماهیر شوروی پیرامون خاتمه مدت قرارداد شیلات دریای خزر، اعلام كرد: ایران مایل به تمدید قرارداد نیست و شیلات دریای خزر ملی شده است.

9بهمن 1322

شهربانی كل كشور خواستاراعلام نظر وزارت كشور درباره تأسیس 'انجمن خبرنگاران ایران' و ارسال اساسنامه و آیین نامه داخلی این انجمن شد.

9 بهمن 1321

'آرتورمیلسپو' كارشناس آمریكایی به عنوان اصلاح امور دارایی ایران وارد كشور شد.

9 بهمن 1320

پیمان اتحاد میان ایران، انگلستان و روسیه مشتمل بر نُه اصل و چهار ماده در تهران نهایی شد و طی آن شوروی و انگلستان ضمن به رسمیت شناختن تمامیت ارضی و حاكمیت و استقلال ایران اجازه استفاده از راه های مواصلاتی كشور برای حمل مهمات و آذوقه را به دست آوردند. این پیمان به امضای 'علی سهیلی' وزیر خارجه ایران، 'سرریدز بولارد' وزیر مختار انگلستان و 'اسمیرنوف 'سفیر كبیر روسیه رسید.

9 بهمن 1307

دولت لایحه خرید شش میلیون تومان اسلحه از خارج كشور را به مجلس شورای ملی داد.

تنظیم: هومن بهلولی