تبیان، دستیار زندگی
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه در تایید صلاحیت کاندیداهای انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی 17 درصد رشد نسبت به مجلس هشتم داشته ایم، گفت: 55درصد داوطلبان انتخابات تایید صلاحیت شدند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افزایش 17% تایید صلاحیتها


سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه در تایید صلاحیت کاندیداهای انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی 17 درصد رشد نسبت به مجلس هشتم داشته ایم، گفت: 55درصد داوطلبان انتخابات تایید صلاحیت شدند.
عباسعلی کدخدایی ظهر شنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران گزارشی از روند بررسی صلاحیت کاندیداهای نهمین دوره مجلس شورای اسلامی شورای در هیئت های نظارت استانی و هیئت های مرکزی و در مرحله بعد شورای نگهبان ارائه داد.

کدخدایی

کدخدایی اظهار داشت: از اول بهمن ماه مرحله رسیدگی به صلاحیت کاندیداها در هیئت های نظارت ارستانی و هیئت مرکزی بود که هیئت های نظارت با کسب نظر از هیئت مرکزی نسبت به صلاحیت افراد اعلام نظر کردند و از 2 بهمن تا 21 بهمن فرصت 20 روزه در اختیار شورای نگهبان بود، تا شکایت ها را دریافت و در جلسه عمومی شورای نگهبان به آنها رسیدگی کند.

وی گفت: جلسات فوق العاده شورای نگهبان از هفته گذشته آغاز شده و امروز هم تشکیل جلسه داد و این جلسات همچنان ادامه دارد تا در روز 21 بهمن نتیجه نهایی بررسی صلاحیت ها از سوی شورای نگهبان اعلام شود.

وی با بیان اینکه اخبار خوبی برای ثبت نام کنندگان در نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی دارد، گفت: در بررسی تایید صلاحیت ها دقت لازم صورت گرفته و در مجموع نسبت به انتخابات مجلس هشتم در تایید صلاحیت ها 17 درصد افزایش داشته ایم و بیش از 2 هزار و 700 نفر از 4 هزار و 877 نفری که ثبت نام کرده اند صلاحیتشان تایید شده است و این معادل 55 درصد تعداد ثبت نام کنندگان است.

کدخدایی خاطر نشان کرد: تعداد اولیه ثبت نام کنندگان 5 هزار و 382 نفر بود که 333 نفر انصراف دادند و رقم نهایی 4 هزار و 877 نفر است.

وی گفت: در بخش عدم تایید صلاحیت ها 1200 نفر در هیئت مرکزی صلاحیتشان تایید نشده که بطور روزانه در حال بررسی هستیم و در نتیجه بررسی شورای نگهبان این رقم کاهش خواهد یافت.

سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: در بخش عدم احراز صلاحیت ها نیز کمتر از 1000 نفر هستند که شاید تا پایان این هفته و طی بررسی هایی که انجام می شود این رقم کاهش یابد.

در بررسی تایید صلاحیت ها دقت لازم صورت گرفته و در مجموع نسبت به انتخابات مجلس هشتم در تایید صلاحیت ها 17 درصد افزایش داشته ایم و بیش از 2 هزار و 700 نفر از 4 هزار و 877 نفری که ثبت نام کرده اند صلاحیتشان تایید شده است و این معادل 55 درصد تعداد ثبت نام کنندگان است

وی ابراز امیدواری کرد که با دقتی که در بررسی احراز صلاحیت ها صورت می گیرد این رقم به کمتر از یک سوم کاهش یابد.

کدخدایی گفت: 172 نفر از کسانی که از سوی هیئت های اجرایی رد صلاحیت شده اند تا کنون شکایت نکرده اند و طبعا کسانی هم هستند که از نظر هیئت مرکزی و هیئت های استانی شکایت نمی کنند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره انتخابات میاندوره ای مجلس خبرگان رهبری نیز گفت: در این انتخابات استان خراسان رضوی و کردستان انتخابات میاندوره ای خواهند داشت که کارهای اولیه آن انجام شده و آزمون در شهر قم برگزار شد، دوشنبه نتیجه این آزمون اعلام خواهد شد و پس از آن فرصت برای بررسی شکایت است که نهایتا نتیجه نهایی خدمت داوطلبان ارائه می شود.

بخش سیاست تبیان


منبع :مهر