تبیان، دستیار زندگی
حضرت آیت الله خامنه ای با بیان این كه مردم در انتخاب نماینده باید معیارها را در نظر بگیرند، مهمترین شرایط برای یك نماینده مجلس شورای اسلامی را تدین، كارآمدی، دلسوزی و شجاعت دانستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهمترین شرایط نماینده مجلس از نگاه رهبر انقلاب


حضرت آیت الله خامنه ای با بیان این كه مردم در انتخاب نماینده باید معیارها را در نظر بگیرند، مهمترین شرایط برای یك نماینده مجلس شورای اسلامی را تدین، كارآمدی، دلسوزی و شجاعت دانستند.

مقام معظم رهبری

بنده وقتی نگاه می‏كنم، می‏بینم بحمد الله در میان همین نامزدهای انتخابات، جمع بسیار زیادی افراد تحصیل‏كرده، خوب، كارآمد، مطلع، متدین و دلسوز وجود دارند، بگردید در بین این‏ها، افرادی را شناسایی كنید، یا از آدم‏های امین و مطمئن بشنوید و چنین افرادی را برای قانون‏گذاری به مجلس بفرستید.

به نظر من مهم‏ترین شرایط نماینده عبارت است از اینكه متدین، كارآمد، دلسوز و شجاع باشد. اگر این چهار شرط در نماینده‏ای جمع شد، همان كاری را كه شما آرزو و توقع دارید، انجام خواهد داد.

نماینده باید متدین باشد. بی‏دینی و بی‏تقوایی چیز بدی است؛ هرجا باشد، انسان را آسیب‏پذیر می‏كند. اگر در جای حساس باشد، آسیب‏پذیری آن بسیار گران تمام خواهد شد. نماینده باید كارآمد هم باشد. بعضی ها متدین هستند اما از آن‏ها كاری ساخته نیست. باید به‏ گونه‏ای باشند كه بتوانند وظایفی را كه بر عهده‏شان قرار دارد، انجام دهند.

سوم اینكه دلسوز مردم- بخصوص طبقات محروم- باشد و برای آن‏ها كار و فكر كند. من در انتخابات دوره‏ قبل- شاید در نماز جمعه بود- گفتم نامزدهای انتخابات مراقب باشند خود را وامدار ثروتمندان و قدرتمندان و امثال این‏ها نكنند. اگر كسی وامدار دستگاه‏ها و اشخاص و وامدار پول و قدرت شد، دیگر نمی‏تواند برای مردم دلسوزی كند. پس دلسوزی هم یك شرط بزرگ است.

شرط چهارم این است كه نماینده‏ مردم باید شجاع باشد. این ملت، ملت شجاع و آزاده‏ای است؛ ملتی است كه تهدید قدرت های متكبر جهانی او را به عقب نمی‏نشاند. بنابراین نماینده‏ او هم باید شجاع باشد و نترسد؛ شجاعت در مقابل دشمن، شجاعت در مقابل باطل، شجاعت در پذیرش حرف حق.

نماینده باید متدین باشد. بی‏دینی و بی‏تقوایی چیز بدی است؛ هرجا باشد، انسان را آسیب‏پذیر می‏كند. اگر در جای حساس باشد، آسیب‏پذیری آن بسیار گران تمام خواهد شد

اگر خودتان توانستید كسانی را بشناسید كه دارای این خصوصیات باشند، بروید به آن‏ها رای دهید؛ اما اگر خودتان آشنایی ندارید در هر نقطه‏ كشور از آدم‏های امینی كه به آن‏ها اطمینان داشته باشید، بپرسید. آن‏ها معرفی می‏كنند، تا ان شاءالله یك مجلس قوی، مردمی و متكی به آراء مردم تشكیل شود و بتواند كارهای بزرگی را كه بر عهده‏ او قرار دارد، انجام دهد و مردم را- طبق آنچه شایسته این مردم آزاده و بزرگ است- إن شاء الله راضی و خشنود كند، كه این، رضایت الهی را هم به دنبال دارد.

* از بیانات رهبر انقلاب در خطبه‏های نماز جمعه تهران‏(بیست و چهارم بهمن 1382)

بخش سیاست تبیان


منبع :ایرنا