تبیان، دستیار زندگی
تیم ملی كشتی آزاد در حالی تمرینات خود را برای المپیك لندن آغاز كرده كه كشتی‌گیران وضعیت بدنی خوبی ندارند، اما رسول خادم می‌خواهد نشان دهد كه همچون دوران قهرمانی ، در مربیگری هم یك نابغه است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استارت راه پر پیچ و خم المپیك


تیم ملی كشتی آزاد در حالی تمرینات خود را برای المپیك لندن آغاز كرده كه كشتی‌گیران وضعیت بدنی خوبی ندارند، اما رسول خادم می‌خواهد نشان دهد كه همچون دوران قهرمانی ، در مربیگری هم یك نابغه است.


کشتی

كشتی‌گیران در یك عصر زمستانی آماده تمرین 90 دقیقه‌ای سنگین می‌شوند. رسول خادم مرد اول كشتی آزاد زودتر از همه در خانه كشتی آماده كار می‌شود. كشتی گیرانی یكی یكی می‌آیند. رضا یزدانی و كمیل قاسمی به خاطر مصدومیت جدا از بقیه هستند و كیانوش اعتماد مقدم برایشان تمرینات اختصاصی در نظر گرفته است.

پس از گرم كردن، تمرینات آغاز می‌شود، اما با شیوه‌ای متفاوت و به سبك رسول خادم. چهره‌ای از خادم را در تمرینات می‌شود دید كه متفاوت از همیشه است. او كه زمانی در آتلانتا بالاتر از خادارتسف و كورتانیدزه روی سكوی نخست المپیك رفت، ولی باز هم خوشحالی چندانی از خود نشان نداد، حالا با فریادهایش مو را به تن كشتی‌گیران سیخ می‌كند و دیگر خبری از آن قهرمان آرام نیست.

وقتی تمرینات جدی شروع می‌شود ، خادم تجربیات چندین ساله‌اش را رو می‌كند، اصول كار كردن روی سر و گردن ، زیرگیری از مچ پا و اجرای «یك دست، دو دست» نكات فنی هستند كه قبل از هر تایم تمرینی، خادم آن‌ها را به كشتی‌گیران ابتدا آموزش می‌دهد و سپس از آن‌ها می‌خواهد كه اجرایش كنند. بدن‌های ناآماده كشتی‌گیران در حال شلاق خوردن هستند.

پس از گرم كردن، تمرینات آغاز می‌شود، اما با شیوه‌ای متفاوت و به سبك رسول خادم. چهره‌ای از خادم را در تمرینات می‌شود دید كه متفاوت از همیشه است. او كه زمانی در آتلانتا بالاتر از خادارتسف و كورتانیدزه روی سكوی نخست المپیك رفت، ولی باز هم خوشحالی چندانی از خود نشان نداد، حالا با فریادهایش مو را به تن كشتی‌گیران سیخ می‌كند و دیگر خبری از آن قهرمان آرام نیست

رضا لایق روی تشك سوم خانه كشتی آمادگی‌اش را به رخ مهدی تقوی قهرمان جهان می‌كشد.

غیبت فردین معصومی و جمال میرزایی در این تمرین به چشم می‌آید. گفته می‌شود، مربیان به فردین استراحت داده‌اند و میرزایی به خاطر امتحانات دانشگاهی اردوی تیم ملی را ترك كرده است.

کشتی

یك ساعتی از تمرین سنگین گذشته كه علیرضا رضایی و رسول خادم نحوه صحیح اجرای «یك دست ، دو دست» را آموزش می‌دهند. حالا نوبت به اجرای كشتی‌گیران می‌رسد.

خادم با فریادهایش از مربیان می‌خواهد نكات فنی را به كشتی‌گیران گوشزد كنند. محمد طلایی ، محمود اسماعیل پور، عباس حاج كناری، علی بابایی جعفری، رضا سامعی، محمدعلی گنجابی و هادی حبیبی از دیگر مربیانی هستند كه در این تمرین تیم ملی كار كشتی‌گیران را زیر نظر دارند.

خادم در اوج فشار خطاب به كشتی‌گیران فریاد می‌كشد "كشتی فكر و توان است، باید بدنت را بكشانی و با چشم باز كشتی بگیری."

در آخر نوبت به اعتماد مقدم 64 ساله می‌رسد كه تمرینات دوومیدانی نشاط آور برای كشتی‌گیران در نظر گرفته است، البته اعتماد مقدم حداقل 15 سال جوانتر از سن واقعی‌اش به نظر می‌رسد.

تمرین طاقت فرسای 90 دقیقه‌ای توانی در كشتی‌گیران باقی نگذاشته ، اما این شروع راه پر پیچ و خم المپیك است.

بخش ورزشی تبیان


منبع : ایسنا