تبیان، دستیار زندگی
گرچه نبرد تراکتورسازی با استقلال در تبریز مهمترین دیدار هفته بیست و سوم لیگ برتر است اما دیدار پرسپولیس با ذوب‌آهن در آزادی، برگزاری شهرآورد خوزستان و رویارویی شاهین و مس سرچشمه قعرنشینان لیگ، هم حساسیت و جذابیت‌های خاص خود را خواهد داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یا ببر یا بمیر!


گرچه نبرد تراکتورسازی با استقلال در تبریز مهمترین دیدار هفته بیست و سوم لیگ برتر است اما دیدار پرسپولیس با ذوب‌آهن در آزادی، برگزاری شهرآورد خوزستان و رویارویی شاهین و مس سرچشمه قعرنشینان لیگ، هم حساسیت و جذابیت‌های خاص خود را خواهد داشت.
بیست و سومین هفته از مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور فردا یکشنبه با برگزاری 9 دیدار پیگیری می‌شود. در روزی که تیم‌های استقلال و پرسپولیس پیش از دربی 74 به مصاف دو تیم قدرتمند تراکتورسازی تبریز و ذوب آهن اصفهان می‌روند، آبی پوشان به فکر حفظ صدرنشینی هستند و سرخپوشان هم برای جبران ناکامی‌های اخیر کار سختی برابر تیم ذوب‌آهن خواهند داشت، ذوب آهنی که با روزهای اوج خود فاصله دارد. در زیر نگاهی گذرا به دیدارهای هفته بیست و دوم لیگ برتر خواهیم داشت:

داماش و مس

مس کرمان - داماش گیلان

برای تیمی که خطر سقوط به لیگ دسته اول را بشدت احساس می‌کند و با انتهای جدول فاصله اندکی دارد، تمام بازی‌ ‍ ‌ها، بازی مرگ و زندگی است تا زمانی که در جدول رده بندی جایگاهی مطمئن و قابل اعتماد را پیدا کند. مس کرمان یکی از همین تیم‌هاست که فردا در دیداری خانگی مقابل داماش گیلان صف آرایی می‌کند. داماش که این روزهای در بحران شدید مالی قرار دارند، خود یکی از تیم‌هایی است که خطر سقوط به قعر جدول را به شدت احساس می‌کند و در پنج دیدار گذشته خود متحمل چهار شکست شده است. با این اوصاف هر دو تیم به هیچ عنوان از سه امتیاز بازی فردا نخواهند گذشت، به ویژه رشتی‌ها و سرمربی جوان‌شان مهدی تارتار که هیچ بعید نیست در صورت شکستی دیگر به سرنوشت مهدی دینورزاده و ابراهیم قاسمپور دچار شود.

نتیجه دیدار رفت: داماش گیلان یک - مس کرمان یک

سپاهان اصفهان - فجرسپاسی شیراز

"این برای ما بسیار مهم است بازی آینده برابر فجرسپاسی را در خانه با موفقیت پشت سر بگذاریم. اگر بخواهیم راه قهرمانی برای‌مان هموار شود آن بازی را باید ببریم. امیدوارم در این دیدار به نتیجه لازم برسیم". اینها اظهارات "زلاتکو کرانچار"، سرمربی سپاهان اصفهان در مورد بازی با فجرسپاسی است و نشان دهنده اهمیت این بازی برای زردپوشان اصفهانی. سپاهان که تا صدرجدول فقط سه امتیاز فاصله دارد، امیدوار است در دیدار خانگی با فجرسپاسی به سومین پیروزی پی در پی خود دست یابد و جدال استقلال و تراکتورسازی با نتیجه تساوی یا برد تراکتورسازان به پایان برسد تا فاصله خود را با صدر جدول به حداقل برساند. البته حریف روز یکشنبه سپاهان تیمی دست و پابسته نیست. فجرسپاسی که توانسته در دیدارهای دو هفته اخیر استقلال و مس کرمان را شکست دهد، قطعا به راحتی مغلوب سپاهان نخواهد شد و به قول محمود یاوری لقمه گلوگیری برای شاگردان کرانچار خواهد بود.

ملوان بندرانزلی - صبای قم

سپیدپوشان انزلی بی شک یکی از بهترین تیم‌های نیم فصل دوم لیگ برتر بوده‌اند. این تیم که نیمه دوم ماراتن لیگ را بدون شکست و گل خورده آغاز کرده است، این هفته در خانه میزبان صبای قم است. صبا هم به مانند نیم فصل اول تیمی خوب و توانمند نشان داده است و همچنان در تعقیب مدعیان بالای جدول است. این تیم که هفته گذشته در دیدار خانگی با شاهین بوشهر به نتیجه تساوی یک بریک رضایت داد و نتوانست اختلاف امتیاز خود با استقلال و تراکتورسازی را حفظ کند، امیدوار به ثبت نتیجه تساوی در جدال مدعیان است تا با کسب سه امتیاز دیدار با ملوان همچنان یکی از سه ضلع مثلث قهرمانی باشد. البته ویسی و شاگردانش به خوبی شرایط بازی در انزلی را می‌دانند و متوجه این موضوع هستند که بازی با این تیم به مراتب دشوارتر از دیدار هفته گذشته با تیم قعرجدولی شاهین است، به ویژه در شرایط فعلی که ملوان می‌خواهد از میانه پایین جدول خود را جدا کند و به نقطه‌ای امن در میانه جدول برسد.

راه‌آهن شهرری - شهرداری تبریز

علی دایی می‌خواست راه آهن را به تیمی مدعی مبدل کند اما تیمش از همان هفته‌های ابتدایی به مانند گذشته برای نیافتادن می‌جنگید و فعلا هم می‌جنگد. زردپوشان که مدعی‌اند در هفته گذشته با اشتباهات داوری به قعرنشین لیگ برتر باخته‌اند، این هفته با اندیشه جبران و فرار از جمع فانوس بدستان به مصاف شهرداری تبریز می‌روند. سرخپوشان تبریزی هم به مانند راه‌آهن حال و روز خوبی ندارند. تیم مدیرروستا که در نیم فصل دوم لیگ برتر متحمل سه شکست شده و تنها یک پیروزی و یک تساوی کسب کرده است، با تیم‌های در خطر سقوط تنها 2 امتیاز فاصله دارد. با این شرایط تداوم شکست و ناکامی به ویژه در مصاف با تیم‌های قعرنشین یعنی یک گام نزدیک شدن به سقوط. با این شرایط در بازی عصر یکشنبه نه دایی از سه امتیاز می گذرد و نه مدیرروستا و هر دو به مانند دوران حضورشان در تیم ملی با نهایت توان خواهند جنگید.

این بازی تقابل امیر قلعه‌نویی و پرویز مظلومی است که دیگر همه می‌دانند پشت لبخندهای مصنوعی آنها رابطه دوستانه‌ای نیست. این بازی پیش بازی دربی است، برای استقلال و نبرد قهرمانی برای تراکتورسازی.

سایپای البرز - نفت تهران

تیم اوج گرفته سایپا این هفته در خانه از نفت پذیرایی می‌کند، نفتی که برخلاف سایپا دوران نزول را می‌گذراند و در جدول پله پله سقوط می‌کند. نفت برای ماندن در جمع مدعیان ناچار است به پیروزی در خانه سایپاست، چرا که اگر غیر از این باشد باید از همین هفته‌های میانی نیم فصل دوم قصه قهرمانی و کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را فراموش کند. نفتی که در سه بازی اخیر خود به فولادخوزستان، راه‌آهن و سپاهان اصفهان باخته بدون شک در خانه سایپا کار دشواری خواهد داشت، تیمی که در رشت و آبادان هفت گل به داماش و صنعت نفت می‌زند، نمی‌تواند حریف آسانی باشد، به ویژه در شرایط فعلی که ماشین گلزنی‌اش، کریم انصاری‌فرد راه افتاده است.

فولاد خوزستان - صنعت نفت آبادان

دربی خوزستان هم به مانند تمام دربی‌های فوتبال جذابیت خاص خود را دارد، حتی اگر یکی از تیم‌ها به واسطه پیروزی پرگل هفته گذشته در اوج باشد و دیگری به واسطه دو شکست متوالی در شرایط نامطلوب روحی. جلالی که می‌گوید تیمش همیشه در بدترین شرایط بهتر نتیجه می‌گیرد، امیدوار است در دربی خوزستان انگیزه جبران به کمک شاگردانش بیاید تا در مصاف با هم استانی به یک پیروزی باارزش دست یابند. از سوی دیگر تیم صنعت نفت آبادان به دنبال پیروزی روحیه بخش مقابل پرسپولیس و رسیدن به این باور که می‌شود در خانه هم برنده شد، به دیدار فولاد خوزستان می‌رود. آبادانی‌ها که با امتیازی برابر با فولاد خوزستان اما به واسطه تفاضل گل کمتر رتبه هفتم جدول را در اختیار دارند، امیدوارند در این بازی خارج از خانه دست پر از زمین خارج شوند و حداقل با یک پله صعود خود را به جمع بالانشینان جدول نزدیک کنند.

مس سرچشمه

شاهین بوشهر - مس سرچشمه

این هم بازی قعرنشینان است، قعرنشینانی که هفته به هفته به سقوط نزدیک می‌شوند. دربی قعرنشینان البته برای مس سرچشمه یک بازی 6 امتیازی است، چرا که با پیروزی در آن می‌تواند فاصله خود با یکی از تیمهای کاندیدای سقوط به حداقل برساند. شاهین هم با توجه به اینکه از امتیاز میزبانی بهره می‌برد، امیدوار است با حمایت هواداران خودی از سد مس بگذرد و فانوس قعرنشینی را به یکی از تیمهای مس کرمان، شهرداری تبریز و ملوان بندرانزلی بسپارد. در این بین فیروز کریمی به حمایت مسئولان باشگاه شاهین به ویژه محمدپور، مدیرعامل جدید این باشگاه دلخوش است تا نخستین پیروزی خانگی خود در نیم فصل دوم لیگ برتر را کسب کند.

تراکتورسازی تبریز - استقلال تهران

این بازی بدون شک حساس‌ترین دیدار نیم فصل دوم لیگ برتر است که فاتح آن می‌تواند یک گام به قهرمانی نزدیک شود.

این بازی تقابل امیر قلعه‌نویی و پرویز مظلومی است که دیگر همه می‌دانند پشت لبخندهای مصنوعی آنها رابطه دوستانه‌ای نیست. این بازی پیش بازی دربی است، برای استقلال و نبرد قهرمانی برای تراکتورسازی.

با نتایجی که در دیدارهای هفته‌های گذشته رقم خورد، تراکتورسازی به یکقدمی استقلال رسید تا جنگ دو تیم در هفته بیست و دوم چیزی فراتر از یک بازی معمولی شود. حالا تراکتور برای صدرنشینی باید و باید استقلال را شکست دهد و در آستانه دربی تهران صدرجدول را از آبی پوشان بگیرد. همانطور که عنوان شد بهترین نتیجه برای تراکتورسازان در این بازی پیروزی است اما اگر بازی مساوی تمام شده و یا به سود استقلال تمام شود، صدر جدول حداقل تا پایان هفته بیست و سوم آبی می‌ماند.

استقلال درحالی به مصاف تراکتورسازی می رود که آندرانیک تیموریان را در اختیار نخواهد داشت. آبی پوشان دیگر باید روزهای بدون آندو را تمرین کنند، چرا که او تا فروردین ماه شرایط همراهی آبی پوشان را ندارد. این بازی البته برای پرویز مظلومی یک بازی انتقامی است، او که در بازی رفت در آزادی به امیر قلعه‌نویی با نتیجه 3 بر 2 باخت و اولین شکست خود در لیگ یازدهم را متحمل شد، قصد دارد با جبران آن باخت در تبریز، صدرنشینی‌اش در لیگ یازدهم را تحکیم بخشد!

پرسپولیس و ذوب آهن

پرسپولیس - ذوب‌آهن اصفهان

بحران واژه‌ای مشترک برای دو تیم پرسپولیس و ذوب‌‎آهن اصفهان است. پرسپولیس اسیر بحران نتیجه‌گیری است و ذوب‌آهن گرفتار بحران مالی. پرسپولیسی‌ها که از دنیزلی انتظار رسیدن به آرامش را داشتند، روزهای پرنوسانی را سپری می‌کنند اما در این شرایط هم در ورزشگاه آزادی نتایج خوبی را کسب کرده است. پیروزی برابر شاهین و مس سرچشمه، هواداران را موفقیت تیم‌شان در هر شرایطی در این ورزشگاه امیدوار کرده، هرچند حریف آنها تیمی به نام ذوب‌آهن باشد. شاگردان ابراهیم‌زاده هم که در 5 بازی نخست نیم فصل دوم، سه شکست، یک تساوی و یک پیروزی را تجربه کرده‌اند، در این شرایط به فکر رسیدن به پیروزی هستند تا خود را برای بازی بزرگ با استقلال در مرحله پلی آف لیگ قهرمانان آسیا در این ورزشگاه آماده کنند و با این برد در جدول لیگ بالاتر از پرسپولیس قرار بگیرند.

مهمترین پرسش در شرایط فعلی این است که مصطفی دنیزلی در دیدار با ذوب آهن و در آستانه دربی 74 بازهم به معمارزاده اعتماد می‌کند یا حراست از دروازه سرخپوشان را به حسین هوشیار می‌سپارد، او که رسما اعلام کرده برای نیمکت نشینی به پرسپولیس نیامده و می‌خواهد درون دروازه این تیم بایستد.

نتیجه دیدار رفت: ذوب آهن اصفهان 2 - پرسپولیس 2

- برنامه دیدارهای هفته بیست و سوم مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور به شرح زیر است:

یکشنبه - 9/11/90

* مس کرمان - داماش گیلان، ساعت 15:30، ورزشگاه شهید باهنر کرمان

* سپاهان اصفهان - فجرسپاسی شیراز، ساعت 15:30، ورزشگاه ذوب‌آهن فولادشهر اصفهان

* ملوان بندرانزلی - صبای قم، ساعت 15:30، ورزشگاه تختی انزلی

* راه‌آهن شهرری - شهرداری تبریز، ساعت 15:30، ورزشگاه اکباتان تهران

* سایپای البرز - نفت تهران، ساعت 15:30، ورزشگاه انقلاب کرج

* تراکتورسازی تبریز - استقلال تهران، ساعت 15:30، ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز

* فولاد خوزستان - صنعت نفت آبادان، ساعت 16، ورزشگاه تختی اهواز

* شاهین بوشهر - مس سرچشمه کرمان، ساعت 16، ورزشگاه شهید بهشتی بوشهر

* پرسپولیس - ذوب‌آهن اصفهان، ساعت 18، ورزشگاه آزادی تهران

بخش ورزشی تبیان


منبع : مهر