تبیان، دستیار زندگی
سنتور چوبی در اركسترها و موسیقی های بسیاری از كشورها شنیده می شود. نام انگلیسی این وسیله زیگلوفون است كه از كلمه یونانی (به معنی صدای چوب) برگرفته شده است. این وسیله از یك ردیف میله چوبی تشكیل شده كه می تواند بر اثر ضربه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سنتور چوبی

سنتور چوبی در اركسترها و موسیقی های بسیاری از كشورها شنیده می شود. نام انگلیسی این وسیله زیگلوفون است كه از كلمه یونانی (به معنی صدای چوب) برگرفته شده است. این وسیله از یك ردیف میله چوبی تشكیل شده كه می تواند بر اثر ضربه آزادانه نوسان كند. هر میله بسته به اندازه و وزنش آهنگ متفاوتی را به صدا در می آورد، زیرا میله سبك سریع تر از میله سنگین نوسان می كند و صدای بم تری را تولید می كند. در این جا می خواهیم به همراه هم یك سنتور چوبی بسازیم كه بتواند 8 صدای اصلی را ایجاد كند.

آنچه شما نیاز دارید:

سنتور چوبی

نوار چوبی به ابعاد 3*8 سانتیمتر

خط كش

دو میله نوك تیز كه بتوان محكم به چوب پنبه وصل نمود

پایه چوبی به ابعاد10*30*40  سانتیمتر

اره برش

میخ 3 سانتیمتری

چكش

سنباده

كش حلقه ای

گیره رو میزی

خمیر مجسمه سازی

دو چوب پنبه سوراخ دار

سنتور چوبی

ابتدا دو خط اریب (همانند شكل الگوی زیر) روی پایه چوبی بكشید. به كمك چكش، 9 میخ به فاصله 4.5 سانتیمتر از یكدیگر روی پایه نصب كنید.

سنتور چوبی
سنتور چوبی

در مرحله بعد روی هر ردیف از میخ ها یك حلقه كش بیاندازید. آن ها را تا نیمه میخ بالا آورده و آن قدر بكشید تا بتواند نوارهای چوبی (به عرض 3 سانتیمتر) را نگه دارد.

سنتور چوبی

کار بعدی شما این است که به كمك اره نوارهای چوبی را به طول های داده شده در شكل زیر ببرید. آن ها را بین میخ ها (روی كش ها) قرار دهید.

سنتور چوبی

سنتور چوبی

سنتور چوبی

حال می بایست به كمك سنباده لبه های چوب پنبه را صاف كنید. چوب پنبه ها را به انتهای میله های چوبی وصل كنید تا دو طبال بدست آید.

سنتور چوبی

اکنون با طبال ها یك آهنگ متعارف بنوازید. آن ها بایستی صداهای اصلی را تولید كنند. اگر صدای هر میله چوبی خیلی بم بود، طول آن را (به مقدار كم) با سوهان كوتاه كنید. اگر صدای تولید شده زیر بود، مقدار كمی خمیر مجسمه سازی به زیر آن آن نوار چوبی اضافه كنید.

سنتور چوبی

حال وقت آن است که با سنتور دست ساز خود کمی هنر نمایی کنید. البته قبل از اجرا حتما تمرین داشته باشید!

سنتور چوبی

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

صوت(1)

گوش و شنوایی

ضبط صدا