تبیان، دستیار زندگی
در گوشه و کنار جهان، گهگاه خبرهای علمی کوتاهی منتشر می شود که مطلع شدن از آن ها خالی از لطف نیست. خبرهای کوتاهی که در عرض چند ثانیه ما را به دنیایی دیگر سوق می دهند. در این مطلب به سراغ سه خبر جذاب از این گونه مطالب رفته ایم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دنیا در سه نگاه


در گوشه و کنار جهان، گهگاه خبرهای علمی کوتاهی منتشر می شود که مطلع شدن از آن ها خالی از لطف نیست. خبرهای کوتاهی که در عرض چند ثانیه ما را به دنیایی  دیگر سوق می دهند. در این مطلب به سراغ سه خبر جذاب از این گونه مطالب رفته ایم.

دنیا در سه نگاه

به نظر شما چه کسی به چی کسی در این تصویر نگاه می کند!؟ تصویر جدیدی از سحابی هلیکس ( که بعضی از آن به چشم خدا یاد می کنند) توسط تلسکوپ ویستای سازمان فضایی اروپا در شیلی به ثبت رسیده است. در تصویر جدید فروسرخ ( در مقایسه با تصاویر قبلی گرفته شده از هلیکس در نور مرئی) به نظر می رسد در مقابل این چشم کیهانی یک لنز قرار گرفته شده به طوری که رنگ آبی در تصاویر قدیمی تبدیل به رنگ قهوه ای در عکس های جدید شده است. آنچه که در امواج فروسرخ مشخص است رشته گازهای سرد در داخل سحابی به همراه پس زمینه واضح تر درون هلیکس است.

سحابی هلیکس یک سحابی سیاره نماست که در صورت فلکی دلو واقع شده و نزدیک به 700 سال نوری از ما فاصله دارد. این جرم جذاب کیهانی زمانی تشکیل شده که یک ستاره همانند خورشید در سال های پایانی عمر خود قرار گرفته است.  خورشید ما نیز در چند میلیارد سال آینده به این شکل درخواهد آمد.

سحابی هلیکس معدنی از گازهای درخشان هست. حلقه اصلی هلیکس در حدود 2 سال نوری عرض دارد که تقریبا نصف فاصله خورشید تا نزدیکترین ستاره به آن است. با این حال موادی که ستاره مرکزی این سحابی به بیرون منتشر می کند حداقل تا 4 سال نوری امتداد می یابد

در مرکز این سحابی ستاره رو به مرگی قرار دارد که توده های گرد و غبارگونه و گاز را به بیرون پرتاب می کند.

دنیا در سه نگاه

 مقایسه عکس جدید و قدیم سحابی هلیکس

اینجا جزیره جدید خالی از سکنه ایست که در دریای سرخ به تازگی سر از آب برآورده است. در اواخر ماه دسامبر در پی فعالیت آتشفشانی درون دریای سرخ این جزیزه جوان متولد شده ! البته فوران های آتشفشانی اکنون دیگر متوقف شده است.

جزیره جدید قسمتی از جزایر زبیر هست که در 60 کیلومتری سواحل یمن قرار گرفته است. بر اساس گزارش ام اس ان، دانشمندان رصد این جزیره جدید را ادامه خواهند داد تا میزان دوام و بقای آن را بسنجند زیرا بسیاری از این جزیره ها به دلیل اینکه از خاکستر آتشفشانی ساخته شده اند به واسطه امواج دریا به سرعت نابود می شوند.

دنیا در سه نگاه

آیا شما از شرکت در پروژه هایی که به محققان برای رسیدن به اهدافشان کمک می کند لذت می برید؟ جهان در شب یکی از همین پروژه هاست که شما می توانید با شرکت در آن به دانشمندان کمک کنید. در ادامه به بیان قسمتی از اطلاعاتی که جهت شرکت در  پروژه نیاز دارید می پردازیم.

جهان در شب چیست؟

جهان در شب برنامه ای بین المللی است که جهت بالا بردن سطح آگاهی مردم نسبت به آلودگی نوری و مضرات آن طراحی شده است. هدف این پروژه آن است تا با افزایش آگاهی علاقه مندان، از آن ها در سراسر جهان دعوت کند با اندازه گیری میزان روشنایی آسمان شب محل زندگی خود و ثبت آن در پایگاه رسمی پروژه، محققان را در داشتن تصویری مناسب از میزان آلودگی نوری مناطق مختلف زمین یاری کنند.

آلودگی نوری نه تنها موجب افزایش روشنایی آسمان در شب ( و به تبع آن غیر قابل رویت شدن ستارگان) می شود بلکه تهدیدی جدی برای  حیات وحش و سلامتی انسان نیز به شمار می رود. اتلاف انرژی نیز تاثیر زیان بار دیگری است که توسط آلودگی نوری پدید می آید.

دنیا در سه نگاه

شرکت در این پروژه بین المللی تنها نیاز به طی کردن 5 گام دارد:

** از طول و عرض جغرافیایی محل سکونت خود مطلع شوید.

** صور فلکی جبار ، اسد و چلیپا را در زمانی که بیش از یک ساعت از غروب خورشید در آسمان می گذرد پیدا کنید.

** ستارگان مورد مشاهده خود در صورت های فلکی نام برده شده را با نمودارهای ارائه شده در سایت مقایسه کنید.

** مشاهدات خود را گزارش کنید

** نتایج را با هزاران نفر در سراسر جهان به اشتراک بگذارید و مقایسه کنید.

شما به راحتی می توانید با رفتن به پایگاه رسمی این پروژه اطلاعات بسیاری را درباره چگونگی شرکت در آن کسب نمایید و لذت شرکت در یک مشارکت جهانی را به خود هدیه دهید.

درباره آلودگی نوری خوب است بدانید که:

آلودگی نوری به استفاده نادرست از نور گفته می شود که اثرات بسیار مخربی را بر محیط زیست می گذارد و اغلب به آن توجهی نمی شود. ما به نوری نیاز داریم که جلوی پا و محیط اطرافمان را روشن کند نه آسمان بالای سرمان را!

درباره آلودگی نوری مطالب مختلفی در بخش دانش و زندگی تبیان تهیه شده است که می توانید آن ها را از لینک های زیر مشاهده کنید:

کنترل آلودگی نوری، فرمول نجات زمین از دست بیگانگان فضایی

آلودگی نوری باعث شکستن درختان

با این مورد خطرناک آشنا شوید!

م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

globeatnight

universetoday