تبیان، دستیار زندگی
نه فقط عمر و عثمان، اگر علی علیه السلام نبود بشریت هلاک می‌شد. اگر علم علی علیه السلام نبود بشریت همه جزء بهائم می‌شدند. در هر جا معلم و مربی ‌ای هست باید عالم‌تر و داناتر از شاگردش باشد. در روایات متعددی آمده که علی بن ابی طالب علیه السلام معلم تمام ملائ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جهان بدون امام علی علیه السلام!

حرم حضرت علی (ع)

سخنرانی مرحوم علامه امینی (ره)

«امام»، محدّث و حامل علم و صفات، و جمال و کمال خداست. از هر طرف به او نگاه کنی در او صفات خدا را متجلی می‌بینی. هم حامل آن است و هم همانند آینه‌ ای پاک، صاف و عاری از هر کدورتی در نهایت وضوح و شفافیت آن را نشان می‌دهد. امام، آینه تمام ‌نما و بدل‌ نمای کمال و جلال خداست. اگر در زیارت ‌ها مرور کنید در می‌ یابید امام خازن علم خداست. اهل سنت زیاد از پیامبر صلی الله علیه وآله روایت کرده‌اند که:

أنا مدینة العلم و علی بابها؛

أنا دارالحکمة و علی بابها؛

أنا میزان الحکمة و علی لسانها؛

من شهر علم ‌ام و علی درِ آن است. من خانه حكمت ‌ام و علی درِ آن است. من ترازوی حكمت ‌ام و علی زبان آن است.

علی بن ابی طالب فرمودند: «هرکس می‌خواهد درباره آسمان‌ها و زمین چیزی بداند از من سوال کند والله علی به راه‌های آسمان از راه‌های زمین آشناتر است».

ایشان این مطلب را در جمعی فرمودند که مخاطبان و پامنبری ‌هایشان مترصد این بودند که بتوانند از ایشان ایراد بگیرند ولی هیچ کدام نتوانستند. علی علیه السلام آیات نازل شده در شب و روز، و سفر حضر را از هم تمیز می داد و می دانست هر آیه‌ای کی و کجا نازل شده است. والله، علی را اگر بالای منبری بگذارند با اهل تورات، با تورات و با اهل انجیل با انجیل حکم خواهد کرد. علوم اولین و آخرین همه در نزد علی‌ است.

احمد بن علی حاف1 یکی از بزرگان عامه است که مرد فوق العاده و جلیلی بوده است. وی کتابی دارد به نام «زین الفتی فی شرح سورة هل أتی» . از این کتاب دوجلدی دو نسخه وجود دارد، یکی در هند و دیگری در کتاب‌خانه سید بن طاووس(ره) و در کتابش از آن کتاب روایت کرده که:

«هرکس می‌خواهد در علم حضرت آدم، حضرت نوح، حضرت ابراهیم، حضرت موسی و حضرت عیسی نگاه کند، به علی بن ابی طالب بنگرد».

مسلمانان همه بر این اتفاق نظر دارند که تمام انسان‌ها بعد از رسول خدا صلی الله علیه وآله به علم علی بن ابی طالب علیه السلام نیازمندند و هیچ کس نیست که به این علم بی نیاز باشد

می‌خواهد بگوید هرکس می‌خواهد به پیامبران بنگرد به علی بن ابی طالب علیه السلام نگاه کند. علی بن ابی طالب علیه السلام مجسمه تمام علوم انبیاست. و همه پیامبران هرچه داشته‌اند علی علیه السلام حامل تمام آن فضائل و ملکات است.

این روایت را شیعه نقل کرده و اهل تسنن هم آن را زیاد نقل کرده‌اند. ابوالحمران، سلسله سند این روایت را به «ابوبکر» رسانده و آن را صحیح دانسته و می‌گوید:

از این روایت استفاده می‌شود که علی بن ابی طالب در صفات با انبیا شریک بود.

او این مطلب را از خودش، و نه به نقل از هیچ سنی یا شیعه‌ای نقل می‌کند؛ یعنی این‌ها این مسائل را می‌فهمند. شطحفیه، در تفسیر و توضیح این حدیث می‌گوید:

هر پیغمبری که خداوند در قرآن او را به صفت حقیقیه مخصوصی ذکر کرده، علی همه آن صفات را داراست و پیامبر او را به همان صفت ستوده است.

او می‌گوید: هرکدام از حضرات آدم , نوح , ابراهیم , موسی و عیسی هشت صفت ممیزه داشته‌اند . بعد به بحث درباره علم علی بن ابی طالب علیه السلام می‌رسد. در آنجا می‌گوید.

مسلمانان همه بر این اتفاق نظر دارند که تمام انسان‌ها بعد از رسول خدا صلی الله علیه وآله به علم علی بن ابی طالب علیه السلام نیازمندند و هیچ کس نیست که به این علم بی نیاز باشد.

امام علی علیه السلام

او پس از این مطلب بیان می‌کند نیازهای خلیفه اول به علم علی علیه السلام خیلی زیاد بوده است. بعد از آن نیازهای خلیفه دوم را برمی‌شمرد و روایاتی را با مضمون نزدیک به عبارت «لولا علی لهلک عمر؛ اگر علی نبود، عمر هلاك می‌شد». نقل می کند که درمنابع شیعی وجود ندارد. نوبت به عثمان که می‌رسد می‌گوید او خیلی به علم علی علیه السلام نیاز داشت و بارها می‌گفت «اگر علی نبود، عثمان هلاک می‌شد». ما در منابع‌ خودمان این مطلب را نداریم و گمان نمی‌کنم یک نفر از علمای شیعه بتواند این عبارت را در منابع خودمان بیابد. او سلسله سند را نقل کرده و پس از آن به نقل از راوی می‌گوید:

«روزی در خدمت عثمان بودم و صحابه، همه دور او را گرفته بودند. مردی وارد شد و رو به عثمان کرد و پرسید:

یا امیرالمومنین مسلمان‌ها درباره این‌که مشرکان در قبور خودشان معذب ‌اند یا نه، چه می‌گویند؟

عثمان جواب داد که معلوم است، هر مسلمانی با هر مقدار معلومات دینی می‌داند که شخص مشرک در قبرش دچار عذاب است.

وقتی عثمان این جواب را داد، آن مرد از زیر عبایش جمجمه‌ای در آورد و جلوی عثمان انداخت و گفت:

این جمجمه یک مشرک است، آن را لمس کن. ایا حرارتی احساس می کنی؟ چطور شما چنین صحبتی می کنید؟

عثمان مات و متحیر مانده بود چه جواب بدهد. این دست و آن دست می‌کرد شاید یکی از اطرافیانش جوابی برای این سؤال داشته باشند ولی خبری از جواب نبود. در این میان یکی از صحابه بلند شد و به منزل علی بن ابی طالب علیه السلام رفت و گفت ماجرایی پیش آمده که لازم است برای جواب دادن به آن تشریف بیاورید. حضرت به میان جمع که رسیدند آن شخص سؤالش را مجدداً تکرار کرد. حضرت به یکی از صحابه اشاره فرموده، گفتند:

برو سنگ چخماق بیاور. صحابی که سنگ‌ها را آورد حضرت آن‌ها را به هم زدند تا آتشی درست شد. بعد از آن سنگ‌ ها را در دست آن مرد گذاشتند و پرسیدند، ایا حرارتی احساس می کنی؟ آن چه جور آتشی است که آهن و غیر آن را می‌سوزاند ولی خودش را نمی‌سوزاند و...

نه فقط عمر و عثمان، اگر علی علیه السلام نبود بشریت هلاک می‌شد. اگر علم علی علیه السلام نبود بشریت همه جزء بهائم می‌شدند. در هر جا معلم و مربی ‌ای هست باید عالم‌تر و داناتر از شاگردش باشد. در روایات متعددی آمده که علی بن ابی طالب علیه السلام معلم تمام ملائکه ـ اعم از شداد و غلاظ (عذاب)، و رحمتِ ـ بهشت و جهنم و حتی جبرائیل و عزرائیل بوده است

ماجرا که به این‌جا می‌رسید، عثمان می‌گفت:

اگر علی نبود عثمان هلاک می‌شد.»

نه فقط عمر و عثمان، اگر علی علیه السلام نبود بشریت هلاک می‌شد. اگر علم علی علیه السلام نبود بشریت همه جزء بهائم می‌شدند. در هر جا معلم و مربی ‌ای هست باید عالم‌تر و داناتر از شاگردش باشد. در روایات متعددی آمده که علی بن ابی طالب علیه السلام معلم تمام ملائکه ـ اعم از شداد و غلاظ (عذاب)، و رحمتِ ـ بهشت و جهنم و حتی جبرائیل و عزرائیل بوده است. شاه و آیت الله، شریف و وزیر، بزرگ و کوچک، همه انبیا، مخلصین، صدیقین، امرا، اولیا، و نوح و ابراهیم، و موسی و عیسی، همه باید در محضر عدل علی علیه السلام حاضرشوند و بعد جایگاه هرکس در بهشت و جهنم مشخص می‌شود.

این موضوع از جمله مطالب اسلامی است، و نه مذهبی. خیال کرده‌اید احتیاج شما به علی علیه السلام فقط همین قدر است که بروی حرم و دعا کنی تا بازارت گرم شود؟... همین طوری بهشت رفتن که فایده ندارد. باید علی علیه السلام را بشناسی و بعد به بهشت قدم بگذاری. در آن صحرای محشر، خداوند متعال برای معرفت امیرالمومنین، برای همه بشریت یک مدرسه بزرگ به راه انداخته است. منبر بسیار بزرگی در آن‌جا گذاشته‌اند. رسول اکرم بالای منبر می‌روند و جبرئیل با نهایت خضوع در محضر ایشان حاضر شده، کلیدهای بهشت و جهنم را به آن حضرت تقدیم می‌کند. در آن هنگام رسول اکرم هم بانگ برمی‌آورند که، پسرعمو، وزیر، برادر و جانشینم کجاست؟ علی علیه السلام تا یک پله پایین تر از ایشان به بالای منبر می‌روند. پیامبر کلیدها را به دست علی علیه السلام می‌دهند و می‌فرمایند این‌ها باید به دست تو باشد. بهشت و جهنم و ملائکه رحمت و ملائکه شداد و غلاظ مطیع تو هستند و مطابق نظر تو، افراد باید به بهشت یا جهنم بروند. روایات اهل سنت می‌گوید، این‌ها در برابر علی بن ابی طالب علیه السلام صف کشیده‌اند و می‌‌گویند: لبیک یا علی، گوش به فرمان توایم. بعد از آن علی بن ابی طالب تک تک افراد بشر را به سمت آتش یا بهشت روانه می‌کنند.

حالا شما ببینید چقدر به علی بن ابی طالب علیه السلام احتیاج داریم...

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان


منبع: ماهنامه فرهنگی، اعتقادی و اجتماعی موعود، شماره 71.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.