تبیان، دستیار زندگی
هر گاه سگ آبی احساس خطر کند، با دم پهن خود بر آب می کوبد و صدای بلندی ایجاد می کند. دیگر سگ های آبی با شنیدن این صدا متوجه خطر می شوند و از محل خطر دور می شوند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رازهایی از دنیای حیوانات
رازهایی از دنیای حیوانات

این هم رفتار سگ آبی

سگ های آبی رفتار بسیار عجیبی دارند. مثلاً

- هر گاه سگ آبی احساس خطر کند، با دم پهن خود بر آب می کوبد و صدای بلندی ایجاد می کند. دیگر سگ های آبی با شنیدن این صدا متوجه خطر می شوند و از محل خطر دور می شوند.

- برای ساختن لانه، ابتدا سگی جایی مناسب را انتخاب می کند. آن گاه دیگر سگ ها شاخه های کوچک درختان را می شکنند و پوست آن را با دندان می کنند و شاخه پوست کنده را به محل ایجاد لانه می برند و لانه خود را بنا می کنند. لانه سگ های آبی از چندین قسمت تشکیل می شود: یک قسمت برای انبار کردن مواد غذایی؛ یک قسمت برای استراحت.

خرگوشی که غیب می شود!

اگر این موجود کوچولو، با نگرانی و جست و خیزکنان دور نشود، شما هیچ متوجه این کوچولوی قهوه ای رنگ از محیط اطرافش نخواهید شد.این خرگوش به اندازه ای کوچک است که سرعت کافی برای فرار ندارد، اما خیلی تند جهت خود را تغییر می دهد؛ از این رو شکار آن بسیار مشکل است. وقتی این خرگوش را تعقیب کنید، به ناگاه پشت تخته سنگی غیب می شود. این خرگوش لانه خود را زیر زمین می سازد و دهانه آن به شکل سوراخ هایی در اطراف تخته سنگ ها دیده می شود. غیب شدن آن هم چیزی جز پناه بردن به همین لانه های زیر زمینی نیست.

چرا از موش کور برای ایجاد تونل استفاده نمی کنند؟

موش کور آسیابی در حفر تونل، سریع ترین جانوران است. به علاوه طول تونل هایی هم که حفر می کند بسیار زیاد است. تونلی در جنوب شوروی سابق کشف شد که 363 متر طول داشت. تا آن زمان چنین تونلی که جانوری حفر کرده باشد وجود نداشت. تونل دیگری نیز کشف شد که 114 دهانه خروجی داشت. راستی که دست هر چه مهندس را از پشت بسته است.

مارپرنده!

مار درختی بهشتی که در مالایا و اندونزی یافت می شود، موضوع اصلی بسیاری از داستان ها  و افسانه های این نواحی است. یکی از این داستان ها می گوید که این مار خالدار در حالی که خود را به شکل پرنده ای در می آورد از روی درختی به بوته ای در همان نزدیکی «پر» می کشد و منتظر می ماند تا پرنده ای از راه برسد، آن وقت در حالی که دوباره به شکل مار درآمده طعمه خود را شکل می کند. مردم محلی قسم می خورند که این داستان حقیقت دارد. با این حال، زیست شناسانی که در این باره تحقیق کرده  اند، به نتایج مختلفی رسیده اند. این مار در واقع پرواز نمی کند بلکه خود را در هوا رها می سازد و با استفاده از ماهیچه های روی شکمش بدن خود را به صورت فرو رفته در می آورد، و آن وقت مسافتی کوتاه را در هوا سر می خورد. در هر حال، هم زیست شناسان و هم مردم محلی در یک مورد با هم اتفاق نظر دارند و آن هم این است که این مار از روی درخت به بوته ای در پایین دست درخت «پرواز» کرده» یا «سر» می خورد تا شاید طعمه ای از همه جا بی خبر را شکار کند. ولی تا به حال هیچ کس از نزدیک شاهد چنین شکاری نبوده است.

نور ماه هم برای بعضی جانوران خاصیّت دارد

وقتی بچه لاک پشت ها سر از تخم در آوردند، از همه طرف در معرض خطر هستند، به ویژه که لاک آن ها هنوز برای دفاع استحکام لازم را ندارد. امّا آفریننده بزرگ راه حلی هم برای مشکل لاک پشت های کوچک در نظر گرفته است و آن نور ماه است. لاک پشت ها وقتی از تخم بیرون می آیند به طرف نور ماه حرکت می کنند و خیلی سریع خودشان را به دریا می رسانند. البته لاک پشت مادر محل تخم گذاری را در کنار ساحل دریا انتخاب می کند و با حفر گودالی تخم های خود را تا هنگام بیرون آمدن بچه لاک پشت ها پنهان می کند. به این ترتیب آن ها می توانند تا رسیدن به دریا، کوتاه ترین مسیر را بپیمایند.

نکته جالب دیگری که در باره لاک پشت ها وجود دارد، نحوه تعیین جنسیت آنهاست. یعنی دمای محیط. به این ترتیب که اگر تخم ها در محل باشند که نور آفتاب آن ها را گرم نگه داشته باشد، نوزادها ماده می شوند و اگر محیط تخم ها سرد باشد، لاک پشت ها نر می شوند.

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع:کوتاه و خواندنی

مطالب مرتبط:

گیاهی که آفت ها را فریب می‌دهد

توت غول پیکر

زیباترین پروانه ها

سیب چوبی

درختان عنکبوتی

بندبندی در اعماق اقیانوس

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.