تبیان، دستیار زندگی
مشاوره ازدواج این روزها بازار داغی دارد و دخترها و پسرها ترجیح می دهند در کنار نظرات بزرگترها و اطرافیانشان نظر تخصصی یک مشاور خانواده را هم داشته باشند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قبل از ازدواج مشاوره کنیم یا بعد از آن؟


مشاوره ازدواج این روزها بازار داغی دارد. در شهرهای بزرگ که ازدواج از شکل سنتی اش فاصله گرفته و بار آن بیش از خانواده بر دوش دختر و پسر است، خیلی ها ترجیح می دهند در کنار نظرات بزرگترها و اطرافیانشان نظر تخصصی یک مشاور خانواده را هم داشته باشند.

قبل از ازدواج مشاوره کنیم یا بعد از آن؟

اما این که این مشاوره چطور باید انجام شود؟ کی باشد و اساسا چقدر در تصمیم گیری به ازدواج اثرگذار است، نکته ای است که خیلی ها از آن چیزی نمی دانند.

«مشاوره» فرآیند دوجانبه ای است كه اطلاعاتی برای تصمیم گیری درست در اختیار شما قرار می دهد و نوعی رابطه حرفه ای به حساب می آید.

در مشاوره، فرد خود را در آیینه نگاه می کند و نقدی منصفانه از خودش، گرایش ها و تصمیم های درست و نادرست زندگی اش به دست می آورد.

او با كمك مشاور واقعیت ها را آن طور كه هست، مشاهده می كند و تصمیمی سنجیده تر و عاقلانه تر می گیرد. در مشاوره نكاتی را كه فرد كمتر به آنها توجه می كند، نشان می دهند و راهكارهایی در جهت افزایش ضریب ایمنی ازدواج، به فرد پیشنهاد می شود.

در مورد زمان مشاوره قبل از ازدواج اختلاف نظر وجود دارد اما به نظر می رسد وقتی كه دختر و پسر به این نتیجه می رسند که تمایل دارند با هم ازدواج كنند و می خواهند مطمئن شوند آیا شرایطشان برای ازدواج مناسب است یا نه، بهترین زمان برای این كار است.

آنها باید در این مرحله با هماهنگی هم، برای مشاوره اقدام كنند تا به نکته هایی که بدون شك از دیدشان پنهان مانده است، پی ببرند. توجه داشته باشید که مشاوره قبل از ازدواج، باید زمانی انجام شود كه طرفین به هم قول ازدواج نداده باشند، یعنی معلوم نباشد چه زمانی با هم ازدواج می كنند.

دختر و پسری كه برای مشاوره مراجعه می كنند باید بتوانند تا حدودی مسایل احساسی را كنار بگذارند و چشم هایشان را روی مسایل منطقی بازكنند، احتمال شكست ازدواج های احساسی زیاد است. از طرف دیگر، ازدواج های بدون احساس و از روی منطق مطلق هم محاسبه یا معامله است و به شکست منجر می شود

متاسفانه در حال حاضر بسیاری از زوج ها یك هفته قبل از مراسم عقد یا بعد از مشخص کردن تاریخ عقد، برای مشاوره مراجعه می کنند كه این كاملا بی فایده و بی اساس است. آیا هدف این زوج از مراجعه این است كه یكی آنها را تایید كند؟ مشاوره قبل از ازدواج زمانی موثر است و مفهوم پیدا می كند كه قبل از هر گونه تصمیم گیری جدی به مشاور مراجعه شود.

دختر و پسری كه برای مشاوره مراجعه می كنند باید بتوانند تا حدودی مسایل احساسی را كنار بگذارند و چشم هایشان را روی مسایل منطقی بازكنند، احتمال شكست ازدواج های احساسی زیاد است. از طرف دیگر، ازدواج های بدون احساس و از روی منطق مطلق هم محاسبه یا معامله است و به شکست منجر می شود. برای شروع زندگی، عشق لازم است ولی كافی نیست. اشتباه است كه فكر كنیم چون كسی عاشق طرف مقابلش شده، می تواند حتما با او ازدواج كند.

باید توجه كرد كه شرایط پیش و پس از ازدواج با هم متفاوت هستند. اغلب پیش از ازدواج افراد فقط به خوبی ها و زیبایی های طرف مقابل خود توجه می كنند و كمتر نكات منفی یكدیگر را می بینند، در حالی كه پس از ازدواج به مرور توجه دو طرف بیشتر به نكات منفی یكدیگر جلب می شود. مشاوره به افراد كمك می كند تا احتمال پشیمانی آنان پس از ازدواج، كاهش یابد.

فراوری: فاطمه ایمانی

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از موسسه فرهنگی امین، سلامت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.