تبیان، دستیار زندگی
اگر از شما پرسیده شود: آیا پیاده روی می دانید؟ چه خواهید گفت؟ حتماً جوابتان مثبت است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیاده‌روی یا قدم‌زدن

پیاده‌روی یا قدم‌زدن

اگر از شما پرسیده شود: آیا پیاده روی می دانید؟ چه خواهید گفت؟ حتماً جوابتان مثبت است. از طرفی اگر بدانید پیاده روی در سالم نگاه داشتن بدن معجزه می کند چه احساسی به شما دست خواهد داد؟ حتماً تصمیم می گیرید هر روز به پیاده روی بروید و انتظار دارید مثل تمامی ورزشکاران بدنی سالم داشته باشید و در شرایط طبیعی نیز اکسیژن بیش تری به خون شما برسد. اما ... اشتباه نکنید! قدم زدن در کوچه، خیابان و پارک با ورزش پیاده روی تفاوت فراوانی دارد. اگر راه و روش پیاده روی را ردست ندانید، کار شما با قدم زدن هیچ تفاوتی ندارد. پس با دقت این مطلب را بخوانید.

اصول پیاده روی

برای پیاده روی درست، باید راحت و با آهنگ منظم قدم برداشت. وضع بدن باید طوری باشد که گام برداشتن فشار چندانی به بدن وارد نکند. تنها تفاوت بین دویدن و پیاده روی هم در همین است. یک دونده می تواند در حال حرکت، اقدام به جهش کند و هم زمان دو پای خود را از روی زمین بلند کند. اما اگر در پیاده روی هر دو پای ورزش کار از زمین بلند شود، این حرکت حرکت خطا محسوب می شود. پس فراموش نکنید برای پیاده روی صحیح با تمام سرعت گام بردارید. اما این گام برداشتن نباید تبدیل به دویدن گردد. در حال پیاده روی حرکت دست ها نیز نباید فراموش شودو آن ها نیز باید همزمان با حرکت پاها و به صورت موزون جلو و عقب بروند.

 با افزایش سرعت و افزایش مسافت پیاده روی، ترشحات غده های داخل بدن نیز زیاد می شود و اعضایی همچون : معده، قلب و ریه ها تحت تاثیر این حرکات قرار می گیرند. اگر پیاده روی طبق اصول صحیح نباشد، به جای نشاط و سلامتی خستگی می آورد. شاید شما هم کسانی را دیده اید که توانایی راه رفتن در مسافت های طولانی را ندارندو خیلی زود خسته می شود. اگر در تمرینات پیاده روی بر سرعت و مسافت خود بیافزایید، پس از چند سال می توانید مسافت هایی در حدود چهل  تا پنجاه کیلومتر را با سرعت طی کنید و تنها پس از چند ساعت استراحت مجدداً به شرایط عادی بازگردید.

سوار اتومبیل نشوید

اگر چه راه رفتن در پیاده روهای شهر نیز می تواند مفید باشد اما اگر بتوانید روی چمن یا زمین های خارج از شهر تمرین کنید، به نتایج بهتری دست خواهید یافت.آ زمایش ها نشان داده است راه رفتن روی آسفالت زودتر از راه رفتن روی چمن موجب خستگی می گردد. پیاده روی حتی اگر در مسافت های کوتاه و بر روی آسفالت هم باشد، مسلماً بهتر از آن است که سوار ماشین شوید!

اشتباه نکنید!

آمار نشان داده است که بسیاری از بیماری ها در اثر پیاده روی های طولانی  و صحیح بهبود یافته اند. از این رو اگر بیمار هستید هیچ دارویی موثرتر از پیاده روی ها ی منظم، توام با نفس کشیدن عمیق نیست. هر گاه خسته شدید برنامه را متوقف کنید. به شرط آن که تمرین بعدی را در مسافت بیش تری انجام دهید.

شرایط بدن در هنگام پیاده روی

به هنگام پیاده روی بدن باید کمی متمایل به جلو باشد تا از سقوط جلوگیری کند. البته این تمایل به جلو نباید به قوزکردن تبدیل شود. شانه ها کمی عقب، سینه جلو و چشم ها به روبه رو نگاه کنند. فقط وقتی به کف زمین نگاه می کنیم که بخواهیم مسیر خود را تغییردهیم. برخی فکر می کنندچون بدن به هنگام حرکت راست است، از این رو باید بدن خود را به صورت مستقیم قرار داده و حتی کمی آن را به عقب ببرند. اما این کار اشتباه محض است با این روش نه تنها ممکن است ورزش کار بر زمین بیافتد، بلکه سریع تر نیز خسته می شود.

اگر تاکنون با روش نادرستی پیاده روی می کردید سعی کنید هر چه زودتر روش خود را تصحیح کنید تا اثرات آن را سریع تر در خود احساس کنید. در ضمن تنفس صحیح را فراموش نکنید ابتدا هوا را با بینی  به درون ریه ها بکشید به طوری که سینه جلو آمدهو در همان حال شکم به داخل برود. آن گاه با دهان هوا را به گونه ای خارج کنید که ذره ای هوا در ریه ی شما باقی نماند.

با مطالعه ی دقیق این مطلب حتماً متوجه شده اید که برخی از بزگتر ها و دوستان شما روش درست پیاده روی را نمی دانند. پس یادتان نرود روش درست پیاده روی را به آنان آموزش بدهید.

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع:رشد نوجوان

مطالب مرتبط:

برای از یاد نبردن

ترس از کجا می یاد؟

صریح باشیم

هر چه داشتند

قرص کتاب‌خوانی

تفریحی برای زندگی ماشینی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.