تبیان، دستیار زندگی
کاربامازپین یک داروی ضد تشنج معروف و پرمصرف است که در درمان صرع استفاده می‌شود و چنانچه همزمان با یک لیوان بزرگ (300 میلی لیتر) آب گریپ‌فروت تازه مصرف شود، تاثیر آن حدود 40 درصد افزایش می‌یابد. پیشنهادهای درمانی: کاربامازپی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تداخل مصرف گریپ فروت با بعضی داروها(2)


کاربامازپین یک داروی ضد تشنج  معروف و پرمصرف است که در درمان صرع  استفاده می‌شود و چنانچه همزمان با یک لیوان بزرگ (300 میلی لیتر) آب گریپ‌فروت تازه مصرف شود، تاثیر آن حدود 40 درصد افزایش می‌یابد.


پیشنهادهای درمانی:

کاربامازپین از جمله داروهایی است که مصرف مقادیر بیش از حد مورد نیاز آن (حتی در مقادیر کم) موجب بروز عوارض جانبی ناشی از مسمومیت باعث می‌شود. بنابراین مصرف هم زمان آن با آب گریپ فروت ممنوع است.

کلومی پرامین یک داروی ضد افسردگی  است که در درمان اختلال وسواس  نیز کاربرد دارد. تجربه‌ی دو نفر از محققان نشان داده که مصرف هم زمان آب گریپ‌فروت با داروی کلومی پرامین موجب افزایش اثرات این دارو می‌شود.

کاربامازپین از جمله داروهایی است که مصرف مقادیر بیش از حد مورد نیاز آن موجب بروز عوارض جانبی ناشی از مسمومیت باعث می‌شود. بنابراین مصرف هم زمان آن با آب گریپ فروت ممنوع است.


پیشنهادهای درمانی:

به‌منظور افزایش اثر‌بخش کلومی‌پرامین،مصرف همزمان این دارو با آب گریپ‌فروت فقط تحت کنترل مداوم پزشک توصیه می‌شود. در غیر این صورت مصرف هم زمان آن ها توصیه نمی‌شود.

در میان 14 داوطلب سالم، در یک مطالعه که سیکلوسپورین (داروی تضعیف کننده‌ی سیستم ایمنی که در بیماران پیوندی و ... کاربرد دارد) و آب گریپ‌‌فروت مصرف می‌کردند، 45 درصد آنها افزایش غلظت پلاسمایی سیکلوسپورین را تجربه کرده‌اند. گزارش‌های پراکنده‌ای مبنی بر مصرف گریپ‌فروت به‌منظور افزایش سطوح خونی سیکلوسپورین در بیماران پیوندی وجود دارد که این شرایط رضایت بخش در مصرف توام دارو با آب یا سایر مایعات حاصل نمی‌‌شود. اخیرا دو مورد مصرف آب گریپ‌فروت جهت افزایش سطح سیکلوسپورین در درمان پسوزیازیس گزارش گردیده است.


پیشنهادهای درمانی:

اگر چه به پیشنهاد محققان، مصرف آب گریپ‌فروت عاملی بالقوه در افزایش سطح سیکلوسپورین است و با کاهش مقدار سیکلوسپورین مصرفی، در کاهش مخارج درمان بیماران پیوندی موثر است، ولیکن با توجه به متغیر بودن نتایج مصرف هم زمان این دو ( به دلیل متغیرهای مختلف همانند سن؛ ابتلا به بیماری؛ استاندارد نبودن میزان ترکیبات موثر آب گریپ‌فروت؛ و ...)، در حال حاضر مصرف توأم آن‌ها توصیه نمی‌شود.

یک مطالعه‌‌ی بیانگر وجود تداخل میان آب گریپ‌فروت و تاکرولیموس (داروی تضعیف کننده‌ی سیستم ایمنی با عملکرد و مسیر مشابه سیکلوسپورین) است. غلظت دارو در هشت بیماری که تاکرولیموس مصرف می‌کردند، پس از یک هفته مصرف هم زمان با آب گریپ‌فروت، به مقادیری بالاتر از محدوده درمانی افزایش یافت. بنابراین توصیه‌های مربوط به سیکلوسپورین در عدم مصرف هم زمان با آب گریپ‌فروت در مورد تاکرولیموس نیز صحت دارد.

با در نظر گرفتن مجموع مطالعات و گزارش‌های بالینی موجود در خصوص آب گریپ‌فروت و تداخلات احتمالی آن با داروها، رعایت احتیاط لازم در مصرف این میوه با داروها ضروری به‌نظر می‌رسد.

در پایان قابل ذکر است که امروزه تلاش کارخانجات دارویی و مطالعات محققان به‌منظور جداسازی ترکیبات فعال گریپ‌فروت، استاندارد کردن و افزودن آن به قرص‌ها به‌منظور افزایش فراهمی زیستی آن‌ها رو به افزایش است؛ لیکن با در نظر گرفتن مجموع مطالعات و گزارش‌های بالینی موجود در خصوص آب گریپ‌فروت و تداخلات احتمالی آن با داروها، رعایت احتیاط لازم در مصرف این میوه با داروها ضروری به‌نظر می‌رسد. البته بدیهی است با توجه به شرایط خاص و منحصر به‌فرد هر یک از بیماران، مشاوره با پزشک یا دکتر داروساز منطقی‌ترین و مناسب‌ترین راه برای مصرف یا عدم مصرف همزمان این میوه با داروهای شیمیایی است.


*مطلب مرتبط:

- خواص گریپ فروت

دکتر بیتا مسگرپور- دکترای داروسازی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.