تبیان، دستیار زندگی
اشاره: محمود پاک نیت از بازیگران موفق و سرشناس عرصه ی تئاتر و سینمای کشور، به ویژه سینمای اجتماعی است. وی متولد سال 1331 در کازرون می باشد. پاک نیت همانطور که در فیلم ها و سریال های مختلف مشاهده کرده ایم، عموماً در نقش های ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفتگو با محمود پاک نیت

نخبه کسی است که هدفش ، مردم و ارتقای سطح فرهنگی جامعه باشد.


اشاره:

محمود پاک نیت از بازیگران موفق و سرشناس عرصه ی تئاتر و سینمای کشور، به ویژه سینمای اجتماعی است. وی متولد سال 1331 در کازرون می باشد.

پاک نیت همانطور که در فیلم ها و سریال های مختلف مشاهده کرده ایم، عموماً در نقش های عوام پسندانه و یا در یک کلمه بهتر است بگوئیم نقش های مردمی ظاهر شده و تا حد نسبتاً خوبی توانسته است با مخاطبانش ارتباط برقرار نماید. او تا به حال در زمینه های طنز، کُمدی، اکشن و جّدی ایفای نقش نموده است.

لازم به ذکر است که وی همانند نقش هایش ، شخصیتی ساده و کاملاً مردمی دارد. ما گفتگویی کوتاه و صمیمانه با ایشان ترتیب داده ایم که در پی، مطالعه خواهید نمود.


تبیان : آقای پاک نیت در ابتدا بفرمائید، کارتان را چگونه شروع کردید؟

در دوران نوجوانی علاقه زیادی به داستان های شبِ رادیو داشتم. صدای مرحوم اکبر مشکین، هنوز هم در گوشم طنین اندازاست. برای همین در ابتدا دوست داشتم گوینده رادیو شوم، اما وقتی که موفق نشدم در رادیو فعالیت کنم، به سراغ تئاتر رفتم و از سال 1349 به گروهی حرفه ای که در شیراز کار تئاتر می کرد، ملحق شدم .


تبیان : بفرمائید که تاکنون چه تعداد کار در زمینه تئاتر، سینما و سریال های تلویزیونی ارائه نموده اید؟

من همزمان با کار تئاتر صحنه ای، شش سال کار تئاتر عروسکی انجام دادم . از سال 1367 کار سینما را شروع نمودم، از سال 1370 هم کار سریال را شروع کردم که اولینِ آن، سریال "روزی روزگاری"  و آخرین آن هم که الان کار می کنم، سریال "روزهای به یاد ماندنی" است.  روی هم رفته  در 16 سریال تلویزیونی، 17 فیلم سینمایی و54 تئاتر ایفای نقش نموده و13 تئاتر هم کارگردانی کرده ام.


تبیان : به نظر شما بهترین کارتان در سینما و تلویزیون چه بوده است؟

بهترین کارم در سینما ، فیلم "غزال" به کارگردانی مجتبی راعی در سال 1374 و بهترین سریال هم " روزی روزگاری " و " پس از باران " بود که خودم را واقعاً راضی کرد.


تبیان : در انتخاب نقش چه معیارهایی برایتان حائز اهمیت است؟

چیزهای مختلفی برای انتخاب یک کار وجود دارد، مهم نیست که نقش، منفی است یا مثبت، مهم این است که شما چطور کار را به سرانجام برسانید. برای بنده ، ابتدا متن ، یعنی قصد و گیرایی آن و بعد کارگردان و گروهی که با آن کار می کنم حائز اهمیت است . زیرا همیشه معتقد بوده ام که درهر گروهی صداقت باشد، آن گروه موفق است و فرقی نمی کند که چه کاری باشد. در واقع ، صداقت رکن اساسیِ انتخاب من است،باید کار را دوست داشت و با عشق کار کرد.


تبیان : وضعیت بحران زده سینمای ایران را چگونه ارزیابی می کنید و چه راهکارهایی را برای بهبود این اوضاع پیشنهاد می کنید؟

به اعتقاد من سینمای ایران در تمام ابعاد، سینمای موفقی است. اما و ضعیت کنونی به مسئولین و دست اندرکاران تولید برمی گردد. تهیه کنندگان باید براساس خواستِ مردم، جامعه و سینمای دنیا عمل کنند. مردم، مسئولین و عشاق سینما هم می توانند به سینمای ما قوام بخشند، در واقع سینمای ما را از این وضعیت بیرون آورند. در مجموع ، بحران سینما به مخارجی برمی گردد که سینما دارد . متأسفانه تهیه کنندگان به علت عدم استقبال تماشاگران نمی توانند سرمایه های کلان در کارهایشان تقبل کنند واین سبب می شود که کار، خوب نباشد. به نظر من مسئولین ذیربط باید از دست اندرکاران حمایت کنند و آنها را به ساخت فیلم ها و سریال های مورد پسندِ اقشار مختلف مردم تشویق کنند، در غیر این صورت سینما دچار ضعف می شود و همه چیز  به هم می ریزد.


تبیان : بعد از آزادی هایی که سال های اخیر به سینما داده شد، فیلم ها فروش بسیار زیادی داشتند، اما پس از مدتی اینگونه  فیلم ها نیز تماشاگر خود را از دست داد، نظرتان در این رابطه چیست؟

امروزه نود درصد از تماشاگران ما جوان هستند، بنابراین باید سرمایه ای که تهیه کننده خرج می کند برای فیلمی جوان پسند باشد ، در غیر این صورت تهیه کنندگان ورشکست می شوند. سوژه های بی مایه و تکراری که متأسفانه امروزه زیاد است و جوان آن را به راحتی رد می کند و نیز دوری از واقعیت در  فیلم ها ، در مجموع ، دلیل رکود فیلم های عشقی یا نسل جوان است. از طرف دیگر، فقط نباید به موضوعات شبیه به یکدیگر و یکنواخت پرداخت ؛ باید از طُرق مختلفِ فرهنگی، ادبی، تاریخی و ... هم سوژه سازی کرد.


تبیان : به نظر شما نخبگان هنری چه شرایطی باید داشته باشند؟

به نظر من نخبگان هنری کسانی هستند که اهل مطالعه وعاشق کارشان باشند، نخبگان باید برنامه ریزی داشته باشند و عمیق تر به اطراف خود بنگرند و آثارهنری را در هر زمینه مورد نقد و بررسی قرار دهند و اعلام نظر کنند، از همه مهمتر این که فرد نخبه باید مردمی باشد.


تبیان : در سینما و تلویزیون ایران چه کسانی را به عنوان نخبه معرفی می کنید؟

هرکسی که هدفش ، مردم و ارتقای فرهنگ جامعه باشد، نخبه است . شاید هنرمندی ، معروف نباشد ولی چون هدفش مردم و بالا بردن سطح فرهنگ جامعه است به نظر من نخبه واقعی ، اوست.


تبیان : نظرتان را در مورد  بخش نخبگانِ سایـت تبیان بفرمائید.

من خوشحالم که چنین سایتی راه اندازی شده است و با کسانی که در کارهای مختلف موفق بوده اند، مصاحبه می شود. به نظر من این ، کارِ بسیار مهم و ارزشمندی برای فرهنگ جامعه امروزی ما است. این کارِ مقدسی است که باید از سوی ارگانهای مختلف و همه کسانی که می توانند با قلم و زبان خود کمکی در این زمینه ارائه دهند پشتیبانی شود. نظر من این است که این بخش ، گسترده شود و فضای بازی برای معرفی نخبگان ایجاد شود.

nokhbegan@tebyan.net

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.