تبیان، دستیار زندگی
ماریا خورسند، بانوی 49 ساله ایرانی، یكی از مدیران مشهور صنعت آی‌تی جهان است. هر چند ایرانی‌ها در میان مدیران رده‌بالای صنعت آی‌تی چندان كم‌شمار نیستند، اما خورسند یكی از بلندپایه‌ترین و در عین حال معدود زنان ایرانی فعال در ا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بانوی ایرانی، مادر معنوی بلوتوث

ماریا خورسند، بانوی 49 ساله ایرانی، یكی از مدیران مشهور صنعت آی‌تی جهان است. هر چند ایرانی‌ها در میان مدیران رده‌بالای صنعت آی‌تی چندان كم‌شمار نیستند، اما خورسند یكی از بلندپایه‌ترین و در عین حال معدود زنان ایرانی فعال در این رشته است.

خورسند هفته گذشته به مدیرعاملی شركت مشهور تولید سخت‌افزار دل (Dell) در سوئد منصوب شد، اما این بانوی ایرانی پیش از این مناصب بالاتری در صنعت آی‌تی جهان را نیز در اختیار داشته است.

امروز دیگر همه با تكنولوژی بلوتوث آشنا هستند و كمتر گوشی تلفن همراهی در جهان ساخته می‌شود كه به این تكنولوژی مجهز نباشد. حال حتماً تعجب می‌كنید اگر بشنوید كه ماریا خورسند در زمان مدیریت خود در شركت اریكسون سوئد، ریاست این پروژه انقلابی را بر عهده داشته است و در واقع مادر معنوی تكنولوژی بلوتوث محسوب می‌شود.

خورسند در پاسخ به این كه چه چیزی باعث شد او به مدیریت پروژه بلوتوث برسد، می‌گوید: «كسی چیزی در این مورد به من نگفت، اما گمان می‌كنم بلندپروازی و اشتیاق من به دست و پنجه نرم كردن با مشكلات در این میان نقش داشته است.»

ماریا خورسند در سال 1957 (1336) در شهر ساری، مركز استان مازندران ایران، متولد شده است. او در سال 1975 به لس‌آنجلس مهاجرت كرد و فوق‌لیسانس كامپیوتر خود را از دانشگاه فولرتون (Fullerton) كالیفرنیا گرفت.

هر چند مادر ماریا میل داشت كه فرزندانش پس از پایان تحصیل به ایران بازگردند، اما ماریا و خواهرش پس از پایان تحصیل تصمیم به ادامه زندگی در خارج از ایران گرفتند. با این حال ماریا هیچ‌گاه هویت ایرانی خود را انكار نكرده است، هر چند این مسئله در مقاطعی باعث ایجاد مانع بر سر راه پیشرفت شغلی او شده است. برای مثال ماریا در زمان اقامتش در آمریكا، هنگامی كه برای مصاحبه به یكی از شركت‌های طرف قرارداد وزارت دفاع آمریكا رفته بود، پس از آن كه در فرم استخدامی ملیت خود را ایرانی ذكر كرد، به آرامی و بی سر و صدا از پروسه استخدام كنار گذاشته شد.

خورسند همسر سوئدی خود را هنگام تحصیل در دانشگاه فولرتون ملاقات كرد و پس از ازدواج با او، در اواخر دهه 80 میلادی به سوئد مهاجرت كرد. او پیش از آن تجربه كار در چند شركت نفتی و كامپیوتری آمریكایی چون شركت نفتی یونیون كالیفرنیا و شركت كامپیوتری یونیسیس را به تجربیات كاری خود اندوخته بود و همین مساله باعث شد پس از ورود به سوئد بتواند در كمپانی بزرگ اریكسون استخدام شود.

منبع : همشهری آنلاین

مطالب مرتبط:

سخنرانی بیل گیتس درباره وبلاگ، بلوتوث و آینده ما