تبیان، دستیار زندگی
این موضوع كه در میله متحرك در میدان مغناطیسی، نیروی الكتریكی و مغناطیسی با یكدیگر برابرند به ما كمك می‌كند تا بتوانیم مقدار نیرومحركه حركتی را تعیین كنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدل سازی

مدل سازی

در گذشته داشتیم

در مدل‌سازی زیر دو میله رسانای افقی را می‌بینید كه از سمت راست به لامپ و آمپرسنجی وصل شده است. هم چنین میله عمودی را در سمت چپ می‌بینید كه با اصطكاك كمی در تماس الكتریكی با دو میله افقی است. میدان مغناطیسی نیز عمود بر صفحه مدار وجود دارد.

به‌كمك موشواره بر روی میله عمودی تقه نموده و آن را به سمت راست حركت دهید. چه اتفاقی برای لامپ روی می‌دهد؟ عقربه آمپرسنج چه چیزی را نشان می‌دهد؟

برای مشاهده مدل سازی اینجا را کلیک کنید و پس از دانلود، فایل ایندکس را باز کنید.

مدل سازی

اگر این كار با سرعت بیشتری انجام شود روشنایی لامپ چه تغییری می‌كند؟

جهت جریان به كدام سمت است؟

وقتی میله به سمت چپ كشیده می‌شود جهت جریان چه تغییری می‌كند؟

حال جهت میدان مغناطیسی را به سمت بیرون صفحه • قرار دهید. برای این منظور بر روی (Reverse B - field) تقه بزنید و به سوال های بالا پاسخ دهید.

شدّت میدان مغناطیسی را زیاد كنید برای این منظور مقدار (field strength) را افزایش دهید و آزمایش‌های فوق را تكرار كنید. مقدار جریان و ولتاژ به‌وجود آمده در مدار چه تغییری می‌كند؟مدل سازی

اگر بخواهید حركت میله به شكل خودكار و با نیروی دست كامپیوتر! صورت پذیرد بر روی شروع تقه بزنید (Start).

سرعت میله نیز توسط (Speed) قابل كنترل است. وقتی میله توسط شما یا كامپیوتر به حركت وا داشته می‌شود نیرویی در مقابل این حركت مقاومت می‌كند. اگر بخواهید این نیروی مغناطیسی را ببینید بر روی (Show magnetic force) تقه بزنید.

جهت این نیرو (كه با رنگ سبز نشان داده شده) همواره به كدام سمت است؟

آیا جهت حركت میله است یا خلاف آن؟

در مقاله بعد دو تمرین در این زمینه حل خواهیم کرد.

مدل سازی


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: مجید محسنی

تنظیم : نسیم گنجی منش