تبیان، دستیار زندگی
تا بحال به سر منشائ هر چیز فکر کردید؟ مثلا ایینه با پرتاب اتفاقی 2 سنگ چخماغ آتش به وجود آمد و انسان ها با آتش آشنا شدن اما بلواقعه آشنایی انسانها با هنر تئاتر چگونه بود؟ آیا مثل آتش اتفاقی با آن اشنا شدن یا در باره به وجو آوردن تئاتر فکر کردن؟ یا فقط ادا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تئاتر از کجا شکل گرفت؟


تا بحال به سر منشائ هر چیز فکر کردید؟ مثلا ایینه با پرتاب اتفاقی 2 سنگ چخماغ آتش به وجود آمد و انسان ها با آتش آشنا شدن اما بلواقعه آشنایی انسانها با هنر تئاتر چگونه بود؟ آیا مثل آتش اتفاقی با آن اشنا شدن یا در باره به وجو آوردن تئاتر فکر کردن؟ یا فقط ادای حیوانات را انجام میدادن و بعد کم کم رفتارشان شکل خاصی به خود گرفت.


تئاتر

آنچه که در این مقاله میخوانید روند شکل گیری هنر نمایش و تئاتر است.

تتاتر یکی ازهنرهای هفتگانه است .کسانی که درباره بوجود آمدن تئاتر جستجو کرده اند میگویند سر چشمه آن از آیین هاست . آیین به مراسم مذهبی و اجتماعی می گویند . مثل مراسم عروسی یا مراسم سینه زنی در ماه محرم در ایران و مراسم رقص های مخصوص در کشورهای دیگر انسان همیشه دوست داشته است به اتفاقاتی که خارج از اراده و میل اوست تسلط داشته باشد و این ویژه گی اصلی تئاتر است.

تئاتر در مقایسه با هنرهای دیگر امکانات زیادی دارد برای اینکه از هنرهای دیگر مثل نقاشی ، ادبیات ، معماری ، موسیقی و ... در آن استفاده می شود کلمه تئاتر (theater ) در اصل از کلمه تآترون (theater on) است که قسمت اول آن تیه ((thea تماشاگران و یا محله تماشا است.

درزمان های قدیم ، تماشاگرن در سرازیری تپه ها می نشستند و مراسم مذهبی را که با آداب وتشریفات مخصوص در پایین همان تپه یا کناره معبد که محل عبادت بوده ، تماشا می کردند.

موسیقی ، رقص ، گفتار ، صورتك ، لباس ، اجراكنندگان ، تماشگر و صحنه در اجرای آیین آرایش توسط رنگ ، خاكستر یا جوهر كه سطح بدن را می پوشاند برای كامل كردن صورتك و لباس بكار می رود آنطور كه گریم در تئاتر این كار را انجام می دهد

درزمان های قدیم ، تماشاگرن در سرازیری تپه ها می نشستند و مراسم مذهبی را که با آداب وتشریفات مخصوص در پایین همان تپه یا کناره معبد که محل عبادت بوده ، تماشا می کردند.موسیقی ، رقص ، گفتار ، صورتك ، لباس ، اجراكنندگان ، تماشگر و صحنه در اجرای آیین آرایش توسط رنگ ، خاكستر یا جوهر كه سطح بدن را می پوشاند برای كامل كردن صورتك و لباس بكار می رود آنطور كه گریم در تئاتر این كار را انجام می دهد

بازیگران آیین باید بسیار ماهر و با انظباط باشند مثل بازیگران تئاتر برای اجرای آیین یكی پیشكسوتان یا سالمندان آشنا به آیین تمرین سختی را برای اداره ی اجرای خوب آیین بكار می گیرد كه كاملا با كارگردانی تئاتر قابل مقایسه است .

با اینكه سرچشمه آیینی امروز پذیرفته ترین نظریه درباره ی بوجود آمدن تئاتر است اما جستجوگرانی هم اعتقاد دارند سرچشمه تئاتر داستانسرایی است . آنها می گویند كه گوش كردن و رابطه برقرار كردن با قصه ها جزو بزرگترین خصوصیات انسان است .

برخی می گویند تئاتر از رقص و حركات ضربی و ژیمناستیك و یا تقلید حركات و صدای حیوانات آغاز شده است .

اما نه خصوصیت داستانسرائی انسان و نه علاقه ی او به تقلید ، هیچكدام نمی تواند او را بسوی آفریدن هنر تئاتر راهنمائی كرده باشد ، چرا كه اسطوره ها و داستانها هم در اطراف آیین ها بوجود آمده اند و تقلید از حیواناتی كه اندیشه و عقل ندارند هم نمی توانسته سرچشمه تئاتر باشد چرا كه آیین ها از اندیشه و اعتقادات و میزان شناخت انسان شكل گرفته است است .

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: سایت راه دانش