تبیان، دستیار زندگی
تمیز کردن خانه به طور منظم، میزان مواد حساسیت‌زا و آلرژی‌‌زای آن را کم می‌کند. بهتر است از پارچه‌های مرطوب استفاده کنید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در زمستان هوای خانه آلوده‌تر است


حتی وقتی هوا سرد است، بهتر است پنجره‌ها را مدتی باز کنید تا هوای تازه وارد خانه شود، به‌خصوص اگر در حال تمیز کردن خانه، آشپزی کردن یا نقاشی کردن اتاق هستید.


گردگیری وسایل خانه

تمیز باشید

شاید وسوسه شویم که گاهی خانه را به حال خودش رها کنیم و هر روز به فکر تمیز کردن آن نباشیم، ولی تمیز کردن خانه به طور منظم، میزان مواد حساسیت‌زا و آلرژی‌‌زای آن را کم می‌کند.

بهتر است از پارچه‌های مرطوب استفاده کنید و از پارچه‌های ابری برای گردگیری استفاده نکنید (تا ذرات پارچه در هوای اتاق پخش نشود).

جاهای دور از دسترس مثل گوشه‌های سقف اتاق، جلوی پنجره ها و بالای یخچال و فریزر را فراموش نکنید. بهتر است از مواد شوینده ملایم (نه قوی) با حداقل مواد آلرژی‌زا استفاده کنید.

در ضمن از جاروبرقی استفاده کنید (به جای جارو دستی) تا گردوخاک در اتاق پخش نشود.

ورود حیوانات اهلی ممنوع

اگر در خانه‌تان حیوان اهلی نگه ‌می‌دارید، احتمال این‌که این حیوانات زمان بیشتری را در داخل اتاق بگذرانند در زمستان بیشتر است. این به این معناست که میزان بیشتری از مو و پشم حیوانات در فضای خانه معلق خواهند ماند. راه‌حل ساده است؛ به طور منظم موهای حیوانات خانگی‌تان را کوتاه کنید. در ضمن یادتان باشد بهتر است هیچ حیوانی به اتاق خواب‌های خانه شما وارد نشود.

با دقت خرید کنید

اگر قصد دارید دکوراسیون خانه‌تان را تغییر دهید، حتما در زمان خرید وسایل به نکته‌های مربوط به تمیز بودن هوای خانه دقت کنید:

سعی کنید پرده‌های خانه خود را حتی‌الامکان فیکس (ثابت) کنید، زیرا هر بار حرکت دادن پرده‌ها می‌تواند گردوغباری را در هوا پراکنده کند

از پارچه‌های با سطح صاف برای پرده‌های خانه استفاده کنید تا تمیز کردن آن‌ها راحت باشد و میزان گرده‌پراکنی پارچه‌ها به‌حداقل برسد.

از مواد تمیزکننده‌ای استفاده کنید که فاقد ماده فرمالدئید باشند.

در ضمن برخی گیاهان سبز می‌توانند به بهوبد کیفیت هوای خانه کمک کنند.

باز کردن پنجره های اتاق

پنجره‌ها را باز کنید

حتی وقتی هوا سرد است، بهتر است پنجره‌ها را مدتی باز کنید تا هوای تازه وارد خانه شود، به‌خصوص اگر در حال تمیز کردن خانه، آشپزی یا رنگ کردن اتاق هستید.

اگر هوای بیرون خانه خیلی سرد است، می‌توانید با چرخاندن پارچه مرطوب در خانه به جریان هوا کمک کنید. در ضمن یادتان باشد حتما در زمان آشپزی هود آشپزخانه یا هواکش را روشن کنید. اگر این کار را نکنید ذرات سمی معلق در هوا، روغن و دود در هوای خانه‌تان باقی می‌ماند و هوا را آلوده‌تر می‌کند.

دستگاه‌های تصفیه‌کننده هوا

شاید دوست داشته باشید یک تصفیه‌کننده هوا برای خانه‌تان بخرید. امروزه از تصفیه‌کننده‌های بسیار کوچک تا سیستم‌های پیچیده در دسترس هستند، اما محصولی بخرید که با اندازه‌ی خانه شما تناسب داشته باشد و عملکرد آن نیازمند تنظیم دقیق و پیچیده نباشد، در ضمن در مورد فیلترهای دستگاه و زمان تعویض آن‌ها اطلاعات کامل جمع‌آوری کنید.

اگر خانه‌تان سیستم حرارت مرکزی یا دستگاه‌های گرماده الکتریکی دارد، حتما در مورد فیلترهای آن‌ها هم دقت کنید. دستگاه‌های جدید حرارت مرکزی، قابلیت نصب فیلترهای الکتریکی دارند که می‌توانند توسط جریان الکتریسیته، ذرات معلق هوا را جذب و پاک کنند.

شمع‌ها، سیگار، خوشبوکننده‌هایی مثل عود و فانوس‌ها همگی مواد آلوده‌کننده‌‌ای را به هوای اتاق اضافه می‌کنند و حتی ممکن است مشکلات جدی برای سلامت را باعث شوند

خشکشویی فراموش نشود

یادتان باشد هر تکه پارچه‌ای می‌تواند گردوغبار و مواد آلرژن را در هوا پراکنده کند. برای همین به طور منظم پرده‌های خانه، پرده‌‌های پارچه‌ای (یا پلاستیک‌های مصنوعی) حمام و دستشویی، روتختی‌ها و ملحفه‌ها را بشویید. شست‌وشو را با درجه بسیار بالای آب انجام دهید. در ضمن یادتان باشد هر جنس پارچه‌ای که خریداری می‌کنید (از جمله لباس‌ها) را حتما قبل از پوشیدن بشویید. برای شست‌وشوی پرده‌ها، حوله‌ها و ملحفه‌‌ها، پتوها و روتختی‌های خانه می‌توانید از خشکشویی استفاده کنید،‌ البته به شرطی که مطمئن باشید مغازه خشکشویی از مواد شوینده حاوی مواد مضر و سمی استفاده نمی‌کند.

خوشبوکننده هوا

خوشبوکننده‌های هوا

خوشبوکننده‌‌های صنعتی و معطرکننده‌ها می‌توانند شامل مواد آلوده‌کننده معلق باشند. برای این‌که مواد شیمیایی را در داخل خانه‌تان  پخش نکنید، می‌توانید یک خوشبو کننده خانگی از مخلوط دارچین و میخک بسازید که بوی ماندگاری دارد، همچنین می‌توانید از روغن‌های مرطوب گیاهی که البته به صورت خالص و نوترکیبی باشند استفاده کنید. مواد ترکیبی ممکن است حاوی آلرژن‌ها باشند، اما روغن‌های خالص عموما این‌گونه نیستند.

رطوبت را کم کنید

گردوغبار، قارچ‌ها و میکروب‌‌ها در آب و هوای مرطوب بیشتر رشد می‌کنند. برای همین سعی کنید، میزان رطوبت خانه‌تان زیر 50 درصد باشد. در ضمن سعی کنید امکان تهویه هوا را در مناطق مرطوب خانه فراهم کنید، این مسئله به‌خصوص در حمام و دستشویی لازم است. با این شیوه از بسیاری از آلودگی‌ها و آلرژی‌زاها دور می‌مانید.

شمع و فانوس نسوزانید

شمع‌ها، سیگار، خوشبوکننده‌هایی مثل عود و فانوس‌ها همگی مواد آلوده‌کننده‌‌ای را به هوای اتاق اضافه می‌کنند و حتی ممکن است مشکلات جدی برای سلامت را باعث شوند. برای این‌که خانه‌تان هوایی تمیز داشته باشد، بهتر است از شمع‌های کم دود (مثلا آن‌هایی که از نوع غیر‌معطر هستند) استفاده کنید. اگر از شومینه هیزمی استفاده می‌‌‌‌کنید سعی کنید از چوب‌های کاملا خشک استفاده کرده و شومینه را هم به‌طور منظم تمیز کنید.

بخش سلامت تبیان


منبع : برترین ها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.