تبیان، دستیار زندگی
رمز اصلی دور شدن از دیابت این است که سلول‌ها انسولین آزاد کنند؛ زیرا این هورمون، مازاد قند خون را از بین می‌برد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

8 گام موثر برای پیشگیری از دیابت


رمز اصلی دور شدن از دیابت این است که سلول‌ها انسولین آزاد کنند؛ زیرا این هورمون، مازاد قند خون را از بین می‌برد.

آمارهایی که سازمان‌های جهانی در خصوص مبتلایان به دیابت ارائه می‌دهند چندان امیدوار کننده نیست. متأسفانه حدود 350 میلیون نفر در سرتاسر جهان از این بیماری رنج می‌برند. این به این معنی خواهد بود که روز به روز آمار حملات قلبی و سکته های مغزی افزایش خواهد یافت و امید به زندگی و طول عمر انسان‌ها کم خواهد شد. اما از قدیم گفته‌اند پیشگیری بهتر از درمان است. در این مقاله توصیه‌هایی ارائه می‌دهیم که شما را از گزند این بیماری در امان خواهد داشت.

سالاد

1- سالاد خور شوید

زمانی که یک غذای مفصل سرشار از گلوسید (مثل انواع پاستاها، سیب زمینی یا برنج) میل می‌کنید در کنار آن حتماً سالاد بخورید.

روی سالادتان سرکه بریزید یا سُس سرکه درست کنید. سس سرکه از زیتون و سرکه تهیه می‌شود.

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که یک و نیم قاشق غذاخوری سرکه می‌تواند میزان قند خون را 42 درصد کاهش دهد.

2- به پاستاهایتان روغن زیتون اضافه کنید

رمز اصلی دور شدن از دیابت این است که سلول‌ها انسولین آزاد کنند. به خاطر اینکه این هورمون مازاد قند خون را از بین می‌برد. یکی از روش‌های موثر تولید انسولین این است که به پاستاهایتان روغن زیتون و سبزیجات اضافه کنید. مطالعات اخیر نشان داده است که این شیوه به زن‌های که از چاقی رنج می‌برند کمک می‌کند تا بدنشان انسولین بیشتری تولید کند.

متخصصان معتقدند که مصرف مواد غذایی سرشار از گلوسید مثل پاستاها به همراه روغن زیتون میزان گلیسمی یا همان قند خون را تنظیم می‌کند.

جو دو سر، لوبیاها و برخی از میوه و سبزیجات سرشار از فیبرهای حلال هستند

و ژلی را در معده تولید می‌کنند که هضم غذا را کُند و به این ترتیب افزایش قند خون

را کنترل می‌کنند

3- خانم‌ها، آقایان بدنتان را تکانی بدهید

نتایج مطالعات جدید نشان داده است که حتی یک جلسه‌ی ورزشی متعادل باعث بهبود کنترل قند خون می‌شود. در واقع ورزش‌های گاه به گاه نیز همانند ورزش‌های منظم و طولانی مدت باعث کنترل قند خون می‌شود، یعنی اینکه هر طوری شده ورزش کنید. حقیقت این است که اگر ساعت‌ها یکجا بنشینید احتمال ابتلا به بیمارها را بالا می‌برید. پشت میز نشستن‌های طولانی مدت را فراموش کنید و هر روز حداقل 30 تا 45 دقیقه از جایتان بلند شوید و حرکتی بکنید. حتی اگر شده در فرصت آگهی‌های سریال مورد علاقه‌تان یا زمان استراحت سرکار و غیره.

مهم نیست کی و چگونه! اگر زمان لازم برای انجام ورزش منظم ندارید از هر فرصتی برای تکان خوردن استفاده کنید. کمی در جا بزنید. حرکات کششی انجام دهید و غیره.

آجیل

4- آجیل را جایگزین سیب زمینی بکنید

سیب زمینی در طولانی مدت میزان قند خون را افزایش می‌دهد و متخصصان معتقدند که این ماده‌ی غذایی پرطرفدار می‌تواند باعث چاقی شود.

آجیل‌ها سرشار از مواد چرب هستند اما یک مشت آجیل باعث کاهش وزن شما نیز خواهد شد.

توجه داشته باشید که گفتیم یک مشت آجیل نه مشت مشت! نتایج برخی از پژوهش‌ها نشان داده است که پسته و بادام قدرت شگفت انگیزی در کنترل گلیسمی دارند.

5- خواب خوب در تاریکی

اگر کمتر از 7 ساعت می‌خوابید احتمال ابتلا به دیابت یا (تشدید آن) را 37 تا 88 درصد افزایش می‌دهید. برای اینکه خواب خوب و طولانی مدتی داشته باشید اتاق خوابتان را تاریک کنید، به خاطر اینکه حتی نور ملایم نیز می‌تواند ترشح ملاتونین را (که هورمون خواب است) کاهش دهد. برای همین چراغ خواب می‌تواند تعادل هورمونی شما را به هم بریزد و باعث بی‌خوابی شود. توصیه می‌کنیم در تاریکی کامل بخوابید.

نتایج مطالعات جدید نشان داده است که حتی یک جلسه‌ی ورزشی متعادل باعث بهبود کنترل قند خون می‌شود

6- میوه و سبزیجات را دریابید

پرتقال‌های شیرین و آب دار یا هویج نه تنها خوشمزه‌اند و زمانی که انرژی‌تان کم می‌شود بسیار کارساز هستند بلکه این مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و فیبرهایی هستند که بیماری‌ها و دیابت را از شما دور می‌کنند.

فیبر غذایی

7- غلات کامل و حبوبات را فراموش نکنید

غلات کامل و هیدرات‌های کربن پیچیده‌ی دیگر لیاقت این را دارند که عنوان مواد غذایی ضددیابت را از آن خود بکنند.

جو دو سر، لوبیاها و برخی از میوه و سبزیجات سرشار از فیبرهای حلال هستند و ژلی را در معده تولید می‌کنند که هضم غذا را کُند و به این ترتیب افزایش قند خون را کنترل می‌کنند.

8- دارچین معجزه می‌کند

معمولاً همه طعم دارچین را دوست دارند. اگر شما دارچین دوست ندارید باید بدانید که این ادویه‌ی خوش عطر و البته خوش طعم میزان قند خون، کلسترول، کلسترول بد یا همان LDL و تری گلیسمی را کاهش می‌دهد.

از این گذشته دارچین تأثیر انسولین را چندین برابر می‌کند. کنترل همه‌ی مواردی که اشاره شد با دیابت و بیماری‌های قلبی مقابله می‌کند.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

پنج راهکار برای پیشگیری از دیابت

ارتباط بین گوشت قرمز و دیابت

پیشگیری از دیابت به لطف ویتامینD

کنترل دیابت نوع 2 با آجیل‌ها

دیابت و مکمل های غذایی

خوراکی های مفید برای دیابت(1)

خوراکی های مفید برای دیابت(2)

گیاهخواری برای دیابتی ها مفیده؟

پیشگیری از دیابت با خوراکی ها

چربی های مفید در دیابتی ها

چربی های مضر برای دیابتی ها

20 غذایی که دشمن دیابت است

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.