تبیان، دستیار زندگی
کودکان بیش از 4 ساعت در روز تلویزیون نگاه میکنند! بینندگان كودك و نوجوان ایرانی در فصل بهار روزانه 4 ساعت و 21 دقیقه تلویزیون تماشا كرده‌اند و این در حالی است كه همواره نسبت به تماشای زیاد تلویزیون در دوران كودكی و تبعات ز...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تلویزیون تهدید یا تفریح؟!


کودکان بیش از 4 ساعت در روز تلویزیون نگاه میکنند!

بینندگان كودك و نوجوان ایرانی در فصل بهار روزانه 4 ساعت و 21 دقیقه تلویزیون تماشا كرده‌اند و این در حالی است كه همواره نسبت به تماشای زیاد تلویزیون در دوران كودكی و تبعات زیانبارآن بر تندرستی افراد در دوران میانسالی هشدار داده شده است.

در حالی كه یافته‌های علمی به كررات ثابت كرده است كه تماشای بیش از 2 ساعت تلویزیون در روز طی دوران كودكی و نوجوانی، باعث می‌شود كه در سن 26 سالگی، فرد به 17 درصد اضافه وزن، 15 درصد عدم تناسب بدنی، 15 درصد كلسترول بالا و 17 درصد استعمال سیگار مبتلا شود، كودكان ایرانی دو برابر این میزان به برنامه‌های رسانه‌ی ملی توجه نشان می‌دهند.

همچنین بر اساس آمار مركز تحقیقات و سنجش برنامه‌یی صداوسیما به نظرمی‌رسد توجه كودكان و نوجوانان بیش از آن كه به برنامه‌هایی كه برایشان ساخته می‌شود، معطوف باشد؛ جذابیت‌های برنامه‌های بزرگسالان است كه آنان را پای تلویزیون نگه می‌دارد.

بر این اساس 60 درصد از كودكان و نوجوانان ایرانی در ساعت 9 تا 10 شب بیننده‌ی برنامه‌های تلویزیون بوده‌اند كه این كارشناسان همواره نسبت به تماشای برنامه‌های بزرگسال توسط كودكان هشدار داده‌اند و معتقدند كودكان لایه‌های زیرین برنامه‌های بزرگسالان را متوجه نمی‌شوند و تنها لایه اولیه فیلم را برمی‌دارند.

بر اساس این گزارش،89 درصد از كودكان و نوجوانان ایرانی در فصل بهار 1385 برنامه‌های بزرگسال را تماشا كرده‌اند و مجموعه‌ی طنز « زندگی به شرط خنده» با 38 و نیم درصد موافق، بهترین برنامه بزرگسالان از نظر این گروه سنی شناخته شده است.

قابل توجه آن كه برنامه «عموپورنگ» كه از جمله برنامه‌هایی است كه بینندگان به عنوان بهترین برنامه كودك و نوجوان فصل بهار نام برده‌اند، 30 درصد مخاطب داشته است و قابل توجه تر آن كه تعداد علاقمندان هیچ كدام از این برنامه‌های مخاطب پسند (!) حتی به50 درصد هم نرسیده است.

در حالی كه ساخت برنامه‌های كودك و نوجوان درشبكه‌های اول و دو سیما قدمتی دیرینه‌تر از شبكه‌ی تهران دارد، اما درفصل بهار برنامه‌های كودك و نوجوان شبكه پنج با 67 درصد مخاطب از بیننده‌ی بیشتری نسبت به برنامه‌های كودك و نوجوان شبكه‌های یك (65 درصد مخاطب) وشبكه‌ی دو (46 درصد مخاطب) برخوردار بوده‌ است.

براساس نتایج نظرسنجی مركز مطالعات سازمان صداوسیما از كودكان و نوجوانان تهرانی درباره‌ی برنامه‌های فصل بهار، 97 درصد از پاسخگویان به نحوی در این فصل بیننده تلویزیون بوده‌اند. این در حالی است كه 95 درصد از این گروه سنی در این فصل شنونده برنامه‌های رادیو نبوده‌اند و تنها 5 درصد به برنامه‌های رادیویی توجه نشان داده‌اند.

گفتنی است، برنامه‌های كودك و نوجوان فصل بهار در مجموع 86 درصد مخاطب داشته است كه اغلب آنان بینندگان 7ساله(100 درصد مخاطب) بوده‌اند و 17 ساله‌ها (با 58 درصد مخاطب) كمتر از سایرسنین به برنامه‌های كودك و نوجوان توجه نشان داده‌اند.

منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران


لینک :

سینمای ایران