تبیان، دستیار زندگی
دیر خوابیدن و دیر بلند شدن از خواب باعث می‌شود مواد سمی از بدن به موقع و کامل دفع نشود و بازسازی و آمادگی جسمی و مغزی دچار کاستی گردد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مضرات دیر خوابیدن از نگاه تغذیه‌ای


دیر خوابیدن و دیر بلند شدن از خواب باعث می‌شود مواد سمی از بدن به موقع و کامل دفع نشود و بازسازی و آمادگی جسمی و مغزی دچار کاستی گردد.

بی خوابی

دیر خوابیدن مانع دفع مواد سمی از بدن می‌شود

خواب کافی و به موقع و تغذیه مناسب سبب دفع مواد سمی از بدن و پیشگیری از چاقی و پوکی استخوان در نوجوانان می‌شود.

رئیس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران با مهم دانستن عادات غذایی صحیح و توجه به زمان خواب تاکید کرد: «بی‌توجهی به زمان خواب و دیر خوابیدن و عدم تبعیت از ساعت بیولوژیکی بدن که با طلوع و غروب آفتاب تنظیم و آنزیم‌های مختلف را به اثرگذاری وامی‌دارد مانع خیلی از رخدادهای درونی از جمله دفع مواد سمی از بدن می‌شود.»

دکتر ضیاءالدین مظهری گفت: برخورداری از عادات صحیح غذایی و توجه به زمان خوابیدن و استراحت جهت حفظ سلامتی بدن، توانایی جذب مواد مغذی و دفع مواد زاید و بازسازی و ترمیم بافت‌های فرسوده مخصوصاً در روند رشد قدی کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است و برای سالم زیستن باید خواب راحت و آرامی داشته باشیم.

ساعت 9 الی 11 شب زمانی است برای از بین بردن مواد سمی و غیر ضروری که این عملیات توسط آنتی اکسیدان‌ها انجام می‌گیرد و در این ساعات بهتر است بدن در حال آرامش باشد در غیر این صورت بر سلامتی بدن خود اثر منفی گذاشته‌اید.

ساعت 11 تا 1 نیمه شب عملیات از بین بردن مواد سمی در کبد ادامه دارد در خواب عمیق باشید و از ساعت 1 تا 3 نیمه شب عملیات سم زدایی در کیسه صفرا در طی یک خواب عمیق به طور مناسب انجام می‌گیرد همچنین از نیمه‌های شب تا 4 صبح مغز استخوان‌ها عملیات خون‌سازی را انجام می‌دهند.

دیر خوابیدن دختران را بیشتر در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار می‌دهد و کم تحرکی و استفاده نکردن از آفتاب نیز خطر بروز این بیماری را باز هم بیشتر می‌کند

ساعت 3 تا 5 صبح عملیات سم زدایی در ریه‌ها اتفاق می‌افتد و برخی مواقع دیده شده که افراد در این دوران سرفه شدید یا عطسه می‌کنند.

در ساعت 5 تا 7 صبح عملیات سم زدایی در روده بزرگ صورت می‌گیرد لذا می‌توانید آن را دفع کنید و باید گفت ساعت 7 تا 9 صبح جذب مواد مغذی صورت می‌گیرد بنابراین بهتر است صبحانه را در این ساعت میل کنید و افرادی که بیمار هستند بهتر است صبحانه را در ساعت شش و نیم صبح میل کنند و افرادی که اصلاً صبحانه نمی‌خورند بایستی عادت خود را تغییر داده و در ساعت 9 تا 10 صبح صبحانه میل کنند.

دیر خوابیدن و دیر بلند شدن از خواب باعث می‌شود مواد سمی از بدن به موقع و کامل دفع نشود و بازسازی و آمادگی جسمی و مغزی دچار کاستی گردد. بسیاری از افراد در ایام تعطیل تا دیروقت بیدار می‌مانند و تمام روز را صرف استراحت می‌نمایند که چنین افرادی بعد از اتمام تعطیلات خود به جای کسب طراوت و تمدد اعصاب با خستگی و دلمردگی بر سر کار خود باز می‌گردند چرا که اعمال بدن آن‌ها دچار سردرگمی در ابعاد مختلفی گردیده است.

مضرات دیر خوابیدن برای دختران

دخترانی که شب‌ها دیر می‌خوابند در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند. دیر خوابیدن دختران را بیشتر در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار می‌دهد و کم تحرکی و استفاده نکردن از آفتاب نیز خطر بروز این بیماری را باز هم بیشتر می‌کند.

ساعت 9 الی 11 شب زمانی است برای از بین بردن مواد سمی و غیر ضروری که

این عملیات توسط آنتی اکسیدان‌ها انجام می‌گیرد و در این ساعات بهتر است بدن

در حال آرامش باشد در غیر این صورت بر سلامتی بدن خود اثر منفی گذاشته‌اید

افرادی که شب دیر می‌خوابند به دلیل بی‌خوابی میل به مصرف صبحانه ندارند و باید خواب کافی داشته باشند تا بتوانند صبح با نشاط از خواب بیدار شوند.

افرادی که در سنین رشد زود می‌خوابند امکان رشد بیشتری دارند و ذهن و جسم آن‌ها آمادگی بهتری برای انجام کارهای مختلف دارد.

سم‌زدایی در بدن هنگام شب و خواب اتفاق می‌افتد و با طلوع آفتاب هورمون‌ها فعالیت خود را شروع می‌کنند و همه ساخته‌های بدن در طول شب را استحکام می‌بخشند.

کودک چاق

دیر خوابیدن نوجوانان موجب چاقی آن‌ها می‌شود

نتایج یک تحقیق نشان داد که دیر خوابیدن نوجوانان موجب افزایش وزن آن‌ها می‌شود. همچنین نوجوانانی که زود به رختخواب می‌روند، از افزایش بی‌رویه وزنشان پیشگیری شده و این موضوع در تناسب اندامشان مؤثر است.

نتیجه تحقیقات جدید دانشمندان استرالیایی بر روی 2 هزار و 200 نوجوان 9 تا 16 ساله نشان می‌دهد که احتمال چاق شدن آن دسته از نوجوانانی که دیر می‌خوابند، نسبت به سایر نوجوانان 5/1 برابر بیشتر است.

به گزارش روزنامه انگلیسی «دیلی اکسپرس»، نوجوانانی که دیر به رختخواب رفته و دیر از خواب بیدار می‌شوند از نظر فیزیکی دو برابر غیر فعال‌تر از سایرین هستند و تمایل بیشتری به صرف ساعت‌ها از وقت خود در مقابل تلویزیون یا کامپیوتر دارند.

«کارول ماهر» نویسنده اصلی این مقاله که در مجله «خواب» منتشر شده است، گفت: میزان تقریبی خواب نوجوانانی که زود به رختخواب رفته و سحرخیز هستند در مقایسه با نوجوانانی که دیر خوابیده و دیر از خواب بیدار می‌شوند، در مجموع یکسان است.

دانشمندان در سال‌های اخیر دریافته‌اند نوجوانانی که میزان خواب کمتری دارند، نسبت به افرادی که خواب کافی دارند، از سلامت کمتری برخوردارند همچنین زمان رفتن به رختخواب از اهمیت بسیار برخوردار است.

فرآوری: معصومه آیت اللهی

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

سلامت‌نیوز

سیمرغ

فارس

اگر می‌خواهید با کارشناسان تغذیه‌ی سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

مطالب مرتبط:

4 قانون طلایی برای خوب خوابیدن

بخورید و بخوابید!

بی خوابی را با غذاها کم کنید

کم خوابی موجب پرخوری می‌شود

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.