تبیان، دستیار زندگی
با حضور هنرمندان ایرانی برگزار می‌شود شب مولانا، بزرگداشت شاعر و عارف فارسی‌زبان با حضور هنرمندان ایرانی در پاریس برگزار می‌شود. سازمان علمی، فرهنگی یونسكو هر دو سال یك‌بار شخصیت‌های علمی و فرهنگی را كه دارای ارزش جهانی هست...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"شب مولانا" در پاریس با حضور هنرمندان ایرانی برگزار می‌شود

شب مولانا، بزرگداشت شاعر و عارف فارسی‌زبان با حضور هنرمندان ایرانی در پاریس برگزار می‌شود.

سازمان علمی، فرهنگی یونسكو هر دو سال یك‌بار شخصیت‌های علمی و فرهنگی را كه دارای ارزش جهانی هستند، معرفی می‌كند و در بین 63 شخصیتی كه در سال 2006 و 2007 از سوی یونسكو معرفی شده‌اند، نام مولوی - شاعر و عارف فارسی‌زبان - دیده می‌شود.

در پی معرفی مولوی به عنوان شاعری جهانی از سوی یونسكو كشورهای ایران، افغانستان و تركیه قصد دارند برنامه‌هایی را به طور مشترك و جداگانه در بزرگداشت مولانا اجرا كنند كه به این منظور، جلسه‌ای با حضور احمد جلالی - نماینده دایم ایران در یونسكو -، ایوبی - رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فرانسه -، حجت‌الاسلام والمسلمین میری - معاون امور بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی -، محمدحسین ایمانی ‌خوشخو - معاون امور هنری وزارت ارشاد - و مدیران مراكز هنرهای تجسمی، موسیقی و هنرهای نمایشی در معاونت امور هنری برگزار شد.

جلالی حذف نام ایران را از فهرست یونسكو در بزرگداشت مولانا نادرست خواند و گفت: بخشی از برنامه‌های یونسكو از سوی شورای اجرایی این سازمان تعیین می‌شود و كشور ایران از سال 1999 تا 2003 در این شورا عضویت داشته، اما در حال حاضر عضو این شورا نیست، بنابراین نام ایران هم اعلام نشده است و اصلا بحث حذف نام ایران مطرح نیست.

وی با اشاره به همایش دوروزه مولاناشناسی با حضور كشورهای ایران، افغانستان و تركیه و برپایی نمایشگاه آثار مولانا به زبان‌های مختلف بر تدارك برنامه‌های مهم و در شأن نام مولانا و ایران تاكید كرد.

محمدحسین ایمانی ‌خوشخو - معاون امور هنری وزارت ارشاد - نیز با اعلام آمادگی و همكاری در بزرگداشت مولانا به برنامه‌های معاونت هنری به این مناسبت اشاره كرد و گفت: به این مناسبت برنامه‌های نمایشی، موسیقی و تجسمی تدارك دیده شده است. در این راستا نمایشی بی‌كلام بر اساس طرحی از محمد رحمانیان به كارگردانی حسین مسافرآستانه در حال تمرین و آماده‌سازی است. همچنین در بخش موسیقی با همكاری بنیاد رودكی گروه موسیقی به آهنگسازی صادق چراغی‌نظر و خوانندگی علیرضا قربانی با شعرهای مولانا برنامه‌هایی را به این مناسبت اجرا خواهند كرد. در این بخش گروه كوبان به سرپرستی ونداد مساح‌زاده به اجرای موسیقی می‌پردازند و سیاه‌چادر بختیاری با نمایش چوب‌بازی برنامه دیگر این بخش است.

او به برپایی نمایشگاه آثار تجسمی با موضوع آثار و اندیشه‌های مولانا و قرآن در بزرگداشت مولانا در پاریس نیز اشاره كرد.

همچنین احمد جلالی - سفیر ایران در یونسكو - در نشست خبری وزیر علوم، با بیان این‌كه سالی به نام مولانا در یونسكو وجود ندارد، اظهار كرد: در یونسكو مراسم بزرگداشت هشتصدمین سال تولد مولانا تصویب شده است.

وی اظهار كرد: وزارت مسؤول یونسكو در ایران، وزارت علوم است كه پیگیری برگزاری این بزرگداشت برعهده این وزارتخانه است.

جلالی در ادامه سازمان میراث فرهنگی، بنیاد ایران‌شناسی، وزارت آموزش و پرورش، كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، انجمن‌های علمی، شورای گسترش زبان فارسی و صدا و سیما را از جمله نهادهایی عنوان كرد كه در برگزاری این مراسم با وزارت علوم همكاری می‌كنند.

او گفت:‌ برنامه‌های مراسم بزرگداشت در چند روز آینده و پس از هماهنگی با مسؤولین اعلام خواهد شد.

جلالی با اشاره به برنامه‌های مشترك میان ایران، افغانستان و تركیه درباره بزرگداشت مولانا، گفت: ایران برنامه‌های خاصی در این باره در یونسكو برگزار می‌كند كه سفیر كشورهای افغانستان، تركیه و تاجیكستان حضور خواهند داشت.

وی در ادامه با اشاره به وجود میراث فرهنگی ایران در شیكاگو، گفت: بلافاصله پس از اعلام این خبر، اعتراض رسمی و حقوقی طی نامه‌ای از جانب رییس سازمان میراث فرهنگی تسلیم یونسكو شد و در حال پیگیری است.

او در ادامه با اشاره به پرونده ثبت‌ نوروز در میراث معنوی، اظهار كرد: پرونده نوروز به عنوان اولین ثبت اثر ایران در میراث معنوی به یونسكو تسلیم شد و در این میان ایران با هدف سنگین‌تر كردن وزن پرونده، 10 كشور دیگر از جمله قفقاز و تركیه را در این موضوع دخیل كرد.

وی با تاكید بر این‌كه برنامه عمل ایران برای حراست از میراث معنوی كامل بوده است، خاطرنشان كرد: از 10 كشور دخیل، كشورهای تاجیكستان، افغانستان و تركیه نیز باید برنامه عملی خود را ضمیمه پرونده می‌كردند كه به‌موقع نرسید. این موضوع سیاسی نیست؛ كاملا فنی است و در واقع هماهنگی‌ها میان كشورها به كندی انجام شده است.


لینک :

زبان عرفانی دراندیشه مولانا

هفت وادی عرفان وشرح آنها

8 مهر ماه سالروز بزرگداشت مولانا

خالق یکی بود یکی نبود

بزرگداشت مولوی

سالروز تولد مولانا جلال الدین محمد مولوی

مولانا ، جلال الدین رومی

سالروز بزرگداشت مولوی

زندگی مولانا فیلم می شود

مجموعه تلویزیونی «مولانا» ساخته می‌شود