تبیان، دستیار زندگی
در دنیای امروز شیوه آموزش دستخوش تغییرات بسیاری شده و آموزش الکترونیک نیاز به حضور حتمی و فیزیكی در كلاسهای درس را کمرنگ تر می کند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كلاس های مجازی

ما در دنیای امروز اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات را در اماکن و مشاغل گوناگون به راحتی مشاهده می کنیم و به صراحت می توان عنوان کرد که در پیشبرد کارها و امور روزمره به ما کمک می کند، امور آموزش نیز از این قانون مستثنی نیست.

كلاسهای مجازی

در دنیای امروز شیوه آموزش دستخوش تغییرات بسیاری شده و آموزش الکترونیک نیاز به حضور حتمی و فیزیكی در كلاس های درس را کمرنگ تر می کند.

برگزاری كلاس های مجازی، از جمله محصولات فناوری اطلاعات وارتباطات در زمینه آموزش است. برگزاری آموزش ها در مكانی مشخص ارائه می شود و با استفاده از روش های انتقال که به صورت هم زمان یا غیر هم زمان صورت می گیرد، به مكان دیگر انتقال داده می شود برای واضح شدن این موضوع به توضیحاتی مختصر در این زمینه می پردازیم.

سیستم های آموزشی به دو دسته تقسیم می شوند:

سیستم های آموزشی هم زمان

سیستم های آموزشی غیر هم زمان

1.سیستم های آموزشی هم زمان:

كنفرانس ویدئویی دو طرفه :

این نوع آموزش مانند روش سنتی آموزشی است كه معلم در سر كلاس حضور دارد، با این تفاوت که دانشجو حضور فیزیكی در سر كلاس درس ندارد. استاد و دانشجو همدیگر را مشاهده می کنند و می توانند با یکدیگر به گفت وگو بپردازند. البته در این حالت به پهنای باند زیادی به  منظور انتقال صوت و تصویر نیاز است.

كنفرانس صوتی دو طرفه :

در این روش  استاد و دانشجو تصویر را نمی بینند آن ها فقط  به وسیله اسلاید، صدای یكدیگر را می شنوند .

روش دیداری وشنیداری :

تركیبی  از دو روش قبل می باشد.

2.سیستم های آموزشی غیرهمزمان:

در این روش مبحث های آموزشی ، تهیه و ذخیره می شود و فراگیران می توانند به آن گوش دهند. این حالت یادگیری نیز با روش های گوناگون مانند روش های زیر قابل اجرا است:

استفاده از ضبط ویدئویی

استفاده از cd های  آموزشی: مانند برنامه های كامپیوتری

استفاده از پخش Web: درس با روش های مختلف برنامه ریزی روی یك سایت قرار می گیرد .

البته برای ارائه موارد فوق الذکر چند نکته باید مد نظر گرفته شود که به اختصار به توضیح آن ها می پزدازیم:

1. بستر ارتباطی:

بستر ارتباطی، محیطی است كه در آن داده ها بین دو نقطه منتقل می شوند كه در حالت كلی به سه دسته circuit switch و packet switch و leased line تقسیم می شود.

برای انتقال صوت و تصویر می توان از هر سه نوع خط ارتباطی استفاده كرد. در انتخاب خطوط باید پارامتر ها و  مشخصات آن خط را در نظر گرفت.

بستر ارتباطی بر اساس حداقل نیاز انتخاب می شود. این بستر می تواند خطوط اجاره ای مخابرات، اتصال ماهواره به اینترنت، استفاده از vsat و حتی خطوط تلفن باشد.

در انتخاب خطوط باید پارامترها و مشخصات آن خط را در نظر گرفت. بستر ارتباطی بر اساس حداقل نیاز انتخاب می شود.

2. اطاق تدریس:

تقریبا در تمام روش های مجازی ، اطاقی برای تدریس با امكانات زیر مورد نیاز است:

عایق های صوتی

دوربین فیلم برداری

وایت برد الكترونیكی یا معمولی

میكرفون

ادوات ضبط دیجیتالی درس

3. كلاس دانشجویان:

برای پخش وبی، وجود یك رایانه متصل به اینترنت كافی است تا دانشجویان در هر زمان یا مكانی از آموزش استفاده كنند اما در روش های هم زمان، اطاق دانشجویان باید به امكانات زیر مجهز باشد:

میكروفون حداقل یك عدد و حداكثر به تعداد دانشجویان

بلند گو حداقل یك عدد

یك pc projector (یا یك كامپیوتر به ازای هر دانشجو)

یك كامپیوتر

یك دوربین فیلم برداری

وایت برد الكترونیكی یا معمولی

كلاسهای مجازی

4. امنیت:

شبكه های رایانه ای به سرعت در حال گسترش هستند به گونه ای كه اگر در سال 1986 فقط تعداد محدودی از رایانه ها در یك مركز كوچك به یكدیگر متصل می شدند، در سال 1997 بیش از شانزده میلیون رایانه در 85 كشور جهان به شبكه اینترنت متصل شده و هر ده ماه این رقم دو برابر می شود.

این گونه شبكه ها علاوه بر مزایا، معایبی نیز دارند، به عبارت بهتر، چون اطلاعات در شبكه های كامپیوتری در محیط انتقال به اشتراك گذاشته می شود، امكان استفاده بالقوه آن برای دیگران نیز مهیا خواهد شد، این موضوع در سیستم های امنیتی – تجاری خطر بزرگی است اما در آموزش الكترونیكی خطر های دیگری نیز وجود دارد و آن اینكه یك اخلال گر می تواند اقدامات ذیل را انجام دهد:

تغییر محتوا

از كار انداختن سرویس

برای اجتناب از موارد یاد شده، تمهیداتی در نظر گرفته می شود كه از مهم ترین راهكار های آن می توان به روش رمز نگاری داده ها و احراز هویت و استفاده از خطوط اختصاصی اشاره كرد...


گروه آموزش الکترونیکی موسسه تبیان،‌ تهیه: فائزه سید خاموشی

تنظیم: منا جاسبی