تبیان، دستیار زندگی
قبل از شروع دوره‌ی ماهانه می‌توان بدون مصرف دارو دردهای جسمی و مشکلات روحی روانی ناشی از سندروم پیش از قاعدگی را به نوعی از بین برد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سندروم پیش از قاعدگی و درمان‌های غذایی

وقتی خانم خانه اعصاب ندارد


قبل از شروع دوره‌ی ماهانه می‌توان بدون مصرف دارو دردهای جسمی و مشکلات روحی روانی ناشی از سندروم پیش از قاعدگی را به نوعی از بین برد. کلسیم، منیزیم، اسیدهای چرب ضروری و ویتامین‌ها برای کاهش علائم این سندروم دردسرساز موثر عمل می‌کنند.

رژیم غذایی در سندروم پیش از قاعدگی

اگر بگوییم که سندرم پیش از قاعدگی به کابوس هر ماه بسیاری از زنان تبدیل شده است اغراق نکرده ایم.

سردردهای میگرنی، حالت تهوع، احساس درد در سینه‌ها، زود رنجی، افسردگی و غیره بخشی از مشکلاتی است که هر ماه چند روز قبل از شروع عادت ماهانه برای بسیاری از زنان تکرار می‌شود.

اگر این کابوس برای شما نیز تکرار می‌شود باید بدانید که تنها نیستید و میلیون‌ها زن در دنیا با این مشکلات روبه رو هستند به طوری که در کشور فرانسه 70 درصد زنان از سندروم پیش از قاعدگی رنج می‌برند.

خوشبختانه مثل همیشه مواد غذایی می‌تواند راه حل مناسبی برای کاهش این علائم باشد. با ما همراه باشید تا بیشتر با این مواد غذایی آشنا شوید.

کلسیم و منیزیم: پیوندی مشکل گشا

نتایج مطالعات متعدد نشان داده است که مصرف روزانه 1200 میلی گرم کلسیم، علائم فیزیکی و روحی سندروم پیش از قاعدگی را به میزان 50 درصد کاهش می‌دهد.

در واقع روزانه مصرف سه لبنیات معروف ماست، شیر و پنیر و همچنین آب غنی شده از کلسیم لازم است.

ویتامین B6 در حفظ تعادل هورمونی و تسکین علائمی مثل بدخلقی، خستگی و احساس درد در سینه‌ها نقش موثری ایفا می‌کند. این ویتامین در بیشتر ماهی‌ها، مرغ، سیب زمینی، عدس و موز وجود دارد

از این گذشته محققان معتقدند که مصرف روزانه 200 میلی گرم منیزیم، احتباس آب، نفخ و احساس متورم شدن بدن را به میزان 40 درصد کاهش می‌دهد. همچنین منیزیم می‌تواند باعث تسکین عضلات شود. به این ترتیب که گرفتگی و درد عضلانی و همچنین احساس کسالت و بی‌حوصلگی را کاهش می‌دهد.

نمک و احساس تورم در بدن

سندرم پیش از قاعدگی اغلب با احساس درد در ناحیه‌ی سینه‌ها و پاها و همچنین حجیم و متورم شدن بدن همراه است. برای کنترل این مشکلات کافی است که مصرف سدیم یعنی نمک و مواد غذایی شور را کاهش دهید زیرا سدیم باعث احتباس آب در بافت‌های بدن می‌شود.

توصیه می‌کنیم به میزان کافی آب بنوشید (روزانه یک و نیم لیتر) و مواد غذایی سرشار از پتاسیم مثل موز، میوه های خشک، بادام، گردو و بادام زمینی مصرف کنید.

ماهی

اسیدهای چرب، دوست هورمون‌ها

امگا 6 ها و امگا 3 ها یعنی همان اسیدهای چرب ضروری اشباع نشده ی پلی در بدن به پروستاگلاندین تبدیل می‌شود. این مواد عملکرد هورمون‌ها را منظم می‌کند. اما کمبود این مواد باعث ایجاد تغییراتی در خلق و خوی افراد می‌شود که مربوط به سندرم پیش از قاعدگی است.

در واقع بر اساس نتایج مطالعات مختلف، زنانی که امگا 3 های کمی مصرف می‌کنند نسبت به زنانی که به اندازه‌ی کافی از این مواد مغذی جذب می‌کنند بیشتر از این سندرم رنج می‌برند.

معمولاً امگا 6 ها به اندازه‌ی کافی در بدن وجود دارد اما متأسفانه اکثر زنان با کمبود امگا 3 ها مواجه هستند. توصیه می‌کنیم که هر هفته دو مرتبه ماهی‌های چرب و روزانه یک قاشق سوپ‌خوری روغن کلزا یا روغن گردو روی سالادتان ریخته و میل کنید.

ویتامین مخصوص زنان

ویتامین B6 در حفظ تعادل هورمونی و تسکین علائمی مثل بدخلقی، خستگی و احساس درد در سینه‌ها نقش موثری ایفا می‌کند. این ویتامین در بیشتر ماهی‌ها، مرغ، سیب زمینی، عدس و موز وجود دارد.

افراط در مصرف قند ممنوع

اگرچه هنوز دلیل این مسئله به طور دقیق مشخص نشده است اما بهتر است در مصرف قند و شیرینی‌جات افراط نکنید. مصرف زیاد قند باعث تغییر در میزان گلوسید خون شده و متابولیسم بدن را به هم می‌زند.

توصیه می‌کنیم به میزان کافی آب بنوشید (روزانه یک و نیم لیتر) و مواد غذایی سرشار از پتاسیم مثل موز، میوه های خشک، بادام، گردو و بادام زمینی مصرف کنید

توصیه می‌کنیم مصرف مواد غذایی سرشار از گلوسیدهای پیچیده مثل نان و غلات را در الویت برنامه‌ی غذایی‌تان قرار دهید.

با قهوه و استرس خداحافظی کنید

از نوشیدن قهوه، چای، انواع نوشابه‌ها و همچنین شکلات و به طور کلی مواد غذایی حاوی کافئین، تئوبرومین خودداری کنید. به خصوص قهوه باعث تشدید تورم و درد سینه‌ها می‌شود. همچنین الکل می‌تواند زودرنجی و بدخلقی زنان را افزایش دهد.

در نهایت باید بگوییم علائم سندروم پیش از قاعدگی با انجام حرکات ورزشی منظم و کنترل استرس به میزان زیادی کاهش می‌یابد.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

کاهش دردهای قاعدگی با گیاهان

بیماری های خاص زنان

گیاهان دارویی موثر بر سندرم پیش از قاعدگی

تاثیر ویتامین E در کاهش دردهای قاعدگی

زنجبیل، موثر در کاهش دردهای قاعدگی

تغذیه در سندروم پیش از قاعدگی

تغذیه و شیوه زندگی در PMS

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.