تبیان، دستیار زندگی
امروزه مبل و میز ناهارخوری یكی از لوازم عادی و گاه ضروری خانه‌های ما شده است و به هر خانه‌ای كه وارد می‌شویم، میزهایی را می‌بینیم كه تعدادی صندلی دورشان چیده شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مبل‌های ماندگار و زیبا


امروزه مبل و میز ناهارخوری یكی از لوازم عادی و گاه ضروری خانه‌های ما شده است و به هر خانه‌ای كه وارد می‌شویم، میزهایی را می‌بینیم كه تعدادی صندلی دورشان چیده شده است.


مبل

گاه این وسایل چندان تناسبی هم با فضای اتاق‌های نشیمن ندارد پس اگر شما هم جزو آن گروهی هستید كه می‌خواهید مبل و میزی بخرید، حتما فضای خانه را در نظر بگیرید و مبلمانی را انتخاب كنید كه برای خانه شما مناسب باشد. همچنین بهتر است رنگ مبل خریداری شده با رنگ سالن یا نشیمنی كه می‌خواهیم مبلمان را در آنجا بگذاریم، هماهنگ باشد و خلاصه در یك كلام، مبل‌ها به كل خانه و سایر وسایل بیاید.

این یك طرف موضوع است، اما سوی دیگر این بحث، نگهداری صحیح از مبلمان است كه بحق مهم‌تر از خرید آن است. این كار در حقیقت نوعی هنر است كه باعث می‌شود این وسایل عمری طولانی‌تر داشته و از جلوه و زیبایی آنها كاسته نشود، وگرنه شما هم به آن دسته از خانم‌های خانه‌دار می‌پیوندید كه هر سال یك‌بار یا حتی كمتر از آن مبل‌ها را عوض می‌كنند و كلی به اقتصاد خانواده ضرر می‌زنند!

حتما شما هم می‌دانید روش نگهداری از انواع مختلف مبلمان، متفاوت است. اما جنس این وسایل هر‌چه باشد یك اصل اولیه برای نگهداری آنها وجود دارد و آن این‌كه مبلمان خود را در جایی بگذارید كه در مقابل نور مستقیم خورشید نباشد. زیرا در درازمدت آفتاب رنگ آنها را می‌برد، از رونق می‌اندازدشان و  در طول زمان به وسایل خانه آسیب می‌رساند. همچنین این قبیل وسایل نباید در جاهای خیلی گرم مثل نزدیك رادیاتور شوفاژ یا شومینه و بخاری قرار بگیرد. گرمای زیاد باعث خشك و شكننده شدن چرم یا چوب می‌شود. بویژه اگر مبلمان شما چرمی باشد در مجاورت گرما خیلی زود شكل و قیافه خود را از دست می‌دهد. همین موضوع در مورد لوازم چوبی صادق است. از سوی دیگر این نوع اسباب خانه در مسیر جریان هوای سرد هم نباید قرار بگیرد. پس یادمان باشد گرما و سرمای بیش از حد باعث خراب شدن مبلمان می‌شود. پس آنها را در جایی قرار دهید كه در زمستان و تابستان هوای متعادلی داشته باشد. برای نظافت مبلمان چوبی بهتر است آنها را با دستمالی خشك (دستمال‌های متقالی اولویت دارد)، گردگیری كنید. همچنین اگر مبلمان چرمی در خانه دارید آنها را نیز مرتب گردگیری كرده و حداقل هر‌3 ماه یكبار سطح آنها را به واكس مخصوص چرم آغشته كنید.در صورت ریختن مایعات روی مبل، اول دستمالی خشك را روی محل قرار دهید تا رطوبت آن را بگیرد. یادتان باشد هیچ وقت دستمال را روی رطوبت نكشید بلكه فقط دستمال خشك را روی رطوبت بگذارید و پس از مدتی بردارید، سپس با دستمال خشكی كه رنگ نمی‌دهد بقیه رطوبت به جا مانده را خشك كنید. بهتر است بعد از خشك كردن كامل اگر قسمت چوبی مبل هم خیس شده بود، آن محل را با ماده مخصوص پولیش كنید. اگر قسمت‌های پارچه‌ای مبلمان شما كثیف شده است حتما آنها را با مواد استاندارد تمیز كنید؛ اگر هم لكه‌ای روی این قسمت‌ها به وجود آمده از لكه‌برهای مخصوص كه در بازار موجود است، استفاده كنید.

نكته مهم دیگر در نگهداری مناسب مبلمان این است كه از گذاشتن اجسام سنگین و غیرمتعارف و تیز روی این وسایل خودداری شود. گذاشتن این‌گونه اجسام روی مبلمان باعث خراب و پاره شدن مبل می‌شود. همچنین در مواقعی كه مهمان دارید، سعی كنید با گذاشتن زیربشقابی یا انداختن یك رومیزی زیبا میز را پوشش دهید و پس از صرف غذا هم میز را تمیز كنید تا اگر احیانا مایعات یا غذا روی آن ریخته، جای آنها روی میز نماند

نكته بعدی كه رعایتش مهم است، قراردادن مبلمان در جایی است كه سطحی یكنواخت و صاف داشته باشد. همچنین موقع جابجا كردن مبلمان هرگز آنها را روی زمین نكشید، زیرا این كار باعث آسیب‌دیدن مبل‌ها می‌شود و پایه‌های آنها را لق می‌كند.

در بعضی‌ خانه‌ها برای تزئین یا نگهداری بهتر پوشش‌هایی روی مبلمان می‌اندازند. اگر این پوشش‌ها از نوع پلاستیكی باشد به مرور زمان موجب صدمه دیدن سطح چوبی این وسایل می‌شود.

همچنین اگر مبلمان شما نیاز به ترمیم دارد، مثلا فنر آنها آسیب دیده است، حتما در اسرع وقت اقدام به برطرف كردن این مشكل كنید، زیرا تاخیر در این كار باعث خرابی بیشتر می‌شود.

نكته آخر در این فرصت این كه یادتان باشد، پولیش كردن ماهانه مبلمان چوبی، به طول عمر این وسایل كمك خواهد كرد و شما وسایلی خواهید داشت كه همیشه نو به نظر می‌آیند.

بخش خانواده ایرانی تبیان

منبع : جام جم

مطالب مرتبط :

فرش های براق ،هدیه ما به شما

خداحافظ خانه ی بهم ریخته

خانه داری ، لذت بخش است

توصیه هایی برای کدبانوهای خانه

خانه ای پاک و سالم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.