تبیان، دستیار زندگی
سویا به دلیل داشتن نوعی پروتئین موسوم به فیتواستروژن دارای خواص منحصر به فردی است که می‌تواند به عنوان یک تغذیه مناسب سبب کاهش عوارض یائسگی شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماکارونی با سویا؛ غذایی برای کاهش عوارض یائسگی


سویا به دلیل داشتن نوعی پروتئین موسوم به فیتواستروژن دارای خواص منحصر به فردی است که می‌تواند به عنوان یک تغذیه مناسب سبب کاهش عوارض یائسگی شود.


ماکارونی با سویا

چه موادی لازم داریم؟

سویای دانه ریز                                                 یک پیمانه

فلفل دلمه‌ای                                                   یک عدد متوسط

جوانه ماش                                                       یک پیمانه

پیاز                                                                  یک عدد درشت

سیر                                                                 2 تا 3 حبه

سس گوجه‌فرنگی                                            2 تا 3 قاشق غذاخوری

آب لیمو                                                           یک قاشق غذاخوری

کاری، فلفل، زردچوبه و نمک                             به مقدار لازم

روغن زیتون                                                      2 تا 3 قاشق غذاخوری

چگونه با سویا ماکارونی درست کنیم؟

* ابتدا سویا را به مدت 15 دقیقه در آب ولرم خیس کنید تا کاملاً نرم شود. سپس آب آن را خالی کنید و سویا را بین دو دست خوب بفشارید تا آب آن کاملاً گرفته شود.

* سپس در یک تابه مناسب همراه با روغن آن را تفت دهید. در این مرحله سویا باید با حرارت زیاد تفت بخورد.

* بعد پیاز و سیر رنده شده را به سویا اضافه کنید تا با آن سرخ شود و کاملاً طلایی رنگ شود.

* بعد کمی نمک و آب‌لیمو را اضافه کنید. زردچوبه نمک و فلفل و کاری را هم بیفزایید.

* سپس سس گوجه‌فرنگی را هم به این مایه اضافه کنید تا با آن تفت بخورد در آخر فلفل دلمه‌ای و بعد از چند دقیقه جوانه ماش را در آن بریزید و 5 4 دقیقه‌ای در ظرف را ببندید تا جا بیفتد این مایه را می‌توانید همراه با ماکارونی یا برنج دم کنید و صرف نمایید.

گیاهان هم هورمون دارند

یکی از پدیده‌های فیزیولوژیک (طبیعی)‌ بدن زنان با نزدیک شدن به سن حدود 50 سالگی یائسگی است که با کاهش سطح هورمون‌های زنانه همراه است. کاهش استروژن در بدن در این زمان سبب بروز عوارضی همچون گر گرفتگی، پوکی استخوان، خشکی جهاز تناسلی و سختی عـروق می‌شود. جایگزینی این هورمون‌ها تا حدود بسیاری می‌تواند در کاهش این علائم خانم‌ها را یاری کند اما از آنجا که هورمون‌های خارجی استروژن که به صورت دارو مصرف می‌شوند و می‌توانند سرطان‌زا باشند امروزه دانـشـمـنـدان عـلـوم تـغـذیه و پزشکان درصدد جـایـگـزینی هورمون‌های طبیعی گیاهی برای کاهش عوارض یائسگی هستند.

سویا به دلیل داشتن نوعی پروتئین موسوم به فیتواستروژن دارای خواص منحصر به فردی است که می‌تواند به عنوان یک تغذیه مناسب سبب کاهش عوارض یائسگی شود. در واقع ایزوفلاون‌های موجود در سویا می‌توانند به عنوان استروژن‌های ضعیف در بدن عمل کنند.

مـحـقـقـان مـعتقدند که مصرف سویا به میزان 20 تا 50 درصد می‌تواند خطر ابتلا به سرطان‌های رحم و سینه را در خانم‌ها و نیز سرطان پروستات را در آقایان کاهش دهد. به عبارت دیگر مصرف ایزوفلاون‌های سویا به عنوان استروژن ضعیف به گیرنده‌های استروژنی پروستات می‌چسبد و مـانع می‌شود استروژن‌های قوی‌تر که سبب سرطانی شدن پـروسـتـات مـی‌شـونـد بـه ایـن گیرنده‌ها اتصال یابند.

گوشت یا سویا؟

سویا تنها دانه‌ای است که محتوای پروتئینی آن بسیار به پروتئین‌های حیوانی شبیه است و اغلب اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن را داراست و از سوی دیگر مواد معدنی لازم برای بدن همچون آهن، کلسیم، سدیم و پتاسیم، روی و فسفر نیز دارد. محققان معتقدند که مصرف سویا در مقایسه با پروتئین‌های حیوانی می‌تواند سبب کاهش کلسترول مضر (LDL) و افزایش کلسترول مفید برای بدن (HDL)شود. از این رو خطر بیماری‌های قـلـبـی عـروقـی را کاهـش مـی‌دهـد. فیتواستروژن‌های سویا با داشتن ساختار شیمیایی شـبـیـه کلسترول سبب می‌شوند که با جذب روده‌ای کلسترول رقابت کنند و جذب آن را کاهش دهند.

یکی از مهم‌ترین مواردی که سبب می‌شود سـویـا بـا وجـود خواص فوق‌العاده‌ای که در پـیـشـگیری از بیماری‌ها دارد زیاد با استقبال مصرف‌کنندگان مواجه نشود طعم آن است، اما باید ذکر کنیم که نحوه پخت و طعم‌دار کردن این غذای معجزه بخش در تغییر نظر شما بسیار موثر خواهد بود.

استفاده از این غذای گیاهی به منظور کاهش میزان مصرف گوشت قرمز همراه با مقادیر کافی میوه و سبزیجات و غذاهای چرب دیگر رژیم غذایی شما را به سمت سلامتی و شادابی هدایت می‌کند.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: جام جم - لادن هومند

مطالب مرتبط:

خوراک‌های رژیمی برای بهبود علائم یائسگی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.