تبیان، دستیار زندگی
نقاشی با نور را به یادگیری تنظیمات لازم برای دوربین های حرفه ای اختصاص خواهیم داد. استفاده از این تنظیمات و تغییر آن ها به شما امکان تهیه عکس هایی بسیار واضح تر و با کیفیت نوری بالاتر را می دهد. همچنین ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سارا قیصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقاشی با نور (2)

دوربین های حرفه ای

نقاشی با نور(2)

همان طور که در قسمت قبل به شما دوستان وعده داده بودیم، قسمت دوم نقاشی با  نور را به یادگیری تنظیمات لازم برای دوربین های حرفه  ای اختصاص خواهیم داد. استفاده از این تنظیمات و تغییر آن ها به شما امکان تهیه عکس هایی بسیار واضح تر و با کیفیت نوری بالاتر را می دهد. همچنین با استفاده از این امکانات با تنظیم زمان عکسبرداری فرصت بیشتری برای رسم نقش های پیچیده تر را فراهم می کند.

نقاشی با نور(2)
نقاشی با نور(2)

خب هنرمندان عزیز قبل از اینکه دوربین هایتان را روشن کنید، لازم است چند اصطلاح را که در این جا به کار می رود بررسی کنیم...

اولین اصطلاح iso هست که نشان گر میزان حساسیت فیلم به نور و ی ادگاری است از دوران عکاسی با فیلم.

iso عددی بین 100 تا 800 می باشد. در دوربین های دیجیتال این عدد تعیین کننده میزان حساسیت CCD در دریافت نور از محیط می باشد.

هر چه این عدد بالاتر باشد حساسیت نسبت به نور بیشتر است که در این جا ما خواهان کاهش حساسیت هستیم.

در حالت عادی (که مسلما شامل حال ما در این آموزش نیست!) iso 100/200 معمولا در عکاسی در نور زیاد و 800 برای عکاسی در جاهای کم نور مناسب است، در حالت عمومی 400 عددی مناسب می باشد.

اصطلاح بعدی دیافراگم است که همان روزنه ای می باشد که نور از آن عبور کرده و وارد دوربین می شود. این عدد با حرف F در دوربین ها مشخص شده است و هرچه عدد مربوطه بیشتر باشد، دیافراگم بسته تر بوده و شدت نور ورودی کمتر می شود در حالیکه با انتخاب مقادیر کوچکتر، تصویر زمینه شما روشن تر می شود.

آخرین واژه سرعت عکس برداری است. این عدد مدت زمان باز بودن دیافراگم که همان زمان ثبت عکس هست را نشان می دهد. البته باید توجه داشت که هر چه زمان باز بودن دیافراگم بیشتر می شود ناخود آگاه ورود نور افزایش می یابد و تصویر شما روشن تر می شود. بنابراین کار شما یافتن کردن نوعی تعادل میان دو کمیت بازی دیافراگم و سرعت می باشد.

حال که با مبانی تنظیمات دوربین آشنا شدید، وقت آن شده که آن ها را مطابق با این روش خاص عکاسی آماده نماییم.

نقاشی با نور(2)

در گام اول دوربین را در وضعیت دستی (Manual) قرار دهید تا امکان کنترل مستقل پارامتر های مختلف را داشته باشید.

نقاشی با نور(2)

iso را در کمترین حالت خود قرار دهید تا حساسیت به نور تا جای ممکن کاهش یابد. حال دیافراگم را تنظیم نمایید. انتخاب آن بستگی به خواسته شما دارد. کم برای زمینه روشن و زیاد برای زمینه تیره. با چند بار آزمون و خطا مقدار مورد نظرتان را خواهید یافت.

نقاشی با نور(2)

سرعت دوربین را در این جا بر روی کم ترین مقدار آن تنظیم نمایید. این عدد نیز بسته به نوع دوربینتان متفاوت است اما فراموش نکنید زمان کارتان هر چه بیشتر باشد، فرصت بیشتری برای رسم طرح مورد نظرتان در مقابل دوربین خواهید داشت.

نقاشی با نور(2)

بعد از انجام این مراحل همچون قسمت قبلی دوربین را بر روی سه پایه قرار داده، محیط را تاریک کرده و کار هنریتان را شروع نمایید.

نقاشی با نور(2)

شما می توانید با تغییر این کمیت ها، با تاباندن نوری ضعیف به شکل های مختلف در محیط و یا حتی با حرکت بسیار ظریف دوربین تصاویر بسیار زیبا و متنوعی خلق کنید!

نقاشی با نور(2)


بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه کننده : سارا قیصری

تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

نقاشی با نور (1)

دوربین عکاسی

دوربین سوراخ سوزنی