تبیان، دستیار زندگی
نقاشی با نور هنری است که می توانید با کمک آن تصاویر خارق العاده ای خلق کنید و با هنر خود دوستانتان را شگفت زده کنید! این هنر در واقع یک تکنیک عکاسی می باشد که معمولا در فضای بدون نور با حرکت یک منبع نوری مثل ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سارا قیصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقاشی با نور (1)

دوربین های خانگی

نقاشی با نور هنری است که می توانید با کمک آن تصاویر خارق العاده ای خلق کنید و با هنر خود دوستانتان را شگفت زده کنید! این هنر در واقع یک تکنیک عکاسی می باشد که معمولا در فضای بدون نور با حرکت یک منبع نوری مثل چراغ قوه در مقابل دوربین یا با حرکت دادن دوربین انجام می شود.

نقاشی با نور(1)

برای انجام این کار اولین وسیله ای که لازم دارید یک دوربین عکاسی دیجیتال می باشد. دوربین هایی که معمولا این روزها در اکثر خانه ها یافت می شوند دو دسته هستند. دوربین های ساده (خانگی) و دوربین های حرفه ای ( با قابلیت تنظیم دیافراگم و سرعت عکس برداری).

نقاشی با نور(1)

اگر دوربین شما از نوع اول است پس همین جا با ما گام به گام پیش بیایید تا نتیجه هنر خود را ببینید. اما اگر دوربین شما از نوع حرفه ای است می توانید با انجام تنظیمات بیشتر عکس های جذاب تری تهیه کنید. به همین منظور در قسمت دوم نقاشی با نور تنظیمات لازم آموزش داه شده است تا شما دوستان بتوانید از امکانات دوربین خود به خوبی بهره مند شوید.

حالا وقت آن شده که وسایل زیر را آماده کرده و کارتان را شروع کنید.

نقاشی با نور(1)

1.دوربین دیجیتال

نقاشی با نور(1)

2.سه پایه ی عکاسی ( یا جعبه یا هر چیز دیگری که دوربینتان را روی آن قرار دهید تا کاملا ثابت باشد)

نقاشی با نور(1)

3. چراغ قوه (اندازه و نوع آن کاملا به سلیقه خودتان بستگی دارد. )

نقاشی با نور(1)

4.تعدادی تلق رنگی، چسب و قیچی (استفاده از این تلق ها باعث افزایش زیبایی کارتان می شود اما ضروری نیست!

نقاشی با نور(1)

نقاشی با نور(1)

اولین کار تنظیم دوربین می باشد. معمولا در اکثر دوربین های خانگی امکان تنظیم عکس برداری در شب یا عکسبرداری از آتش در بخش تنظیمات وجود دارد. این گزینه ممکن است در دوربین های مختلف با نام های گوناگون از جمله night mode یا firework mode باشد. در این حالت دوربین شما سرعت عکس برداری را پایین می آورد تا دوربین بتواند در محیط های تاریک نور محیط را جذب کند. البته چون دوربین های خانگی امکان تنظیم دستی سرعت عکسبرداری را ندارند ممکن است موفق به ثبت تمام جزئیات نشوید اما این عکس ها بدون جزئیات هم زیبا هستند!نقاشی با نور(1)

در مرحله بعد لازم است که دوربین خود را در وضعیت کاملا ثابت و بدون لرزش قرار دهید. بهترین وسیله برای این منظور سه پایه ی عکاسی است اما اگر در اختیار ندارید کافیست دوربین را بر روی جعبه، میز و یا سکویی قرار دهید و دقت کنید که در حین کار هیچ تکانی نخورد.

قدم سوم خاموش نمودن چراغ های محیط و روشن کردن چراغ قوه هایتان است! دقت کنید که هر چه محیط تاریک تر باشید نتیجه کارتان واضح تر و زیباتر می شود. اکنون وقت آن است که زمان سنج خودکار دوربینتان را تنظیم کرده یا از دوست خود بخواهید که نقش زمان سنج را برایتان ایفا کند! به محض آنکه دوربین عکسبرداری را شروع کرد با چراغ قوه روشن در مقابل دوربین شروع به رسم طرح هایی روی هوا نمایید.

نقاشی با نور(1)

البته دقت کنید که بهتر است طرح هایی که انتخاب می کنید پیوسته و بدون نیاز به خاموش کردن چراغ قوه باشد.

نقاشی با نور(1)

همچنین می توانید از تلق های رنگی جهت تغییر رنگ نور چراغ قوه تان استفاده نمایید.

نقاشی با نور(1)

در این کار هنری  دوستانتان هم می توانند همراهیتان کنند تا بتوانید به طور همزمان چند نقش را ثبت کنید.

راستی اگر خواستید نوشته ای را بنویسید حواستان باشد، شما مقابل دوربین هستید پس برعکس بنویسید!

نقاشی با نور(1)

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه کننده : سارا قیصری

تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

دوربین عکاسی

دوربین سوراخ سوزنی