تبیان، دستیار زندگی
روش کار به این صورت است که چشمی دوربین را مقابل چشم راستتان قرار دهید و از منظره مقابل خود عکسی تهیه کنید. توجه کنید که در این روش از نمایشگر دوربین استفاده نمی شود و مانند دوربین های قدیمی از چشمی استفاده کنید. سپس ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سارا قیصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تصویر سه بعدی بسازید!

تصویر سه بعدی بسازید!

آیا می دانستید که با همین دوربین های خانگی می توانید تصویری سه بعدی از هر منظره ای که می خواهید بسازید؟

اگر قدم به قدم با ما پیش آیید، می بینید که انجام این کار چندان هم دشوار نیست! اما قبل از تصویر برداری لازم است که مهارت مشاهده عکس های سه بعدی را یاد بگیرید. به سه روش این کار را می شود انجام داد :

با چپ کردن چشم هایتان! با خیره شدن به دوردست و مشاهده تصویر در همان حالت و روش آخر استفاده از عینک مخصوص است.

اما اکثر افراد با یکی از دو روش اول موفق به مشاهده تصاویر می شوند. می توانید انجام این کار رو با دو عکس زیر تمرین کنید.

تصویر سه بعدی بسازید!

 دانلود عکس

تصویر سه بعدی بسازید!
دانلود عکس

آیا موفق به مشاهده تصویر ساعت در عکس اول و تصویر پاسارگاد در عکس دوم شدید؟ با کمی جلو و عقب بردن سرتان در حالیکه به تصویر با چشمان چپ شده خیره هستید بلاخره موفق می شوید!

پس از انجام این تمرین های دشوار زمان عکاسی فرا رسید! شما می توانید از هر نوع دوربینی (البته ترجیحا دیجیتال) که در اختیار دارید برای انجام این کار استفاده کنید .

روش کار به این صورت است که چشمی دوربین را مقابل چشم راستتان قرار دهید و از منظره مقابل خود عکسی تهیه کنید. توجه کنید که در این روش از نمایشگر دوربین استفاده نمی شود و مانند دوربین های قدیمی از چشمی استفاده کنید. سپس به سادگی و بدون اینکه جابه جا شوید چشمی را این بار مقابل چشم چپتان قرار دهید و عکس بگیرید. البته اگر منظره ای که از آن عکس می گیرید از شما دور باشد بهتر است میزان جابه جای دوربین در دو حالت عکسبرداری کمی بیشتر باشد.

برخی افراد هم با انتقال تعادلشان از پای راست به چپ این جابه جایی را ایجاد می کنند. بعد از چند بار تمرین مقدار این جابه جایی برای هر فاصله از سوژه دستتان می آید.

مرحله بعد قرار دادن این دو عکس با اندازه یکسان در کنار یکدیگر می باشد. اما نحوه قرار دادن عکس ها در کنار هم نیز حائز اهمیت است. اگر می خواهید با روش چپ کردن چشم تصاویرتان را مشاهده کنید، عکسی که از سمت راست شما بود در طرف چپ قرار می گیرد و عکس طرف چپتان در سمت راست قرار می گیرد.

پس از قرار دادن عکس ها در مجاور هم، آن ها را در فاصله کمی دور نگاه دارید تا با چشمان چپ شده بتوانید واضح ببینیدشان. این کار را آنقدر با عقب جلو بردن عکس (یا سرتان!) انجام دهید تا به جای دو عکس، سه عکس مشاهده کنید که در این حالت عکس میانی تصویر سه بعدی شما است. البته هر از چند گاهی به چشمانتان استراحت دهید تا اذیت نشوند. یک بار که موفق شوید دفعات بعد انجام کار آسان می شود. دیدن این تصویر نیاز به تمرکز دارد به این دلیل که اطلاعات بصری که به مغزتان وارد می شود دو برابر حالت عادی است. با مشاهده تصویر سه بعدی گویی خودتان در محیط ایستاده اید. تصاویر زیر نمونه ای از تصاویر تهیه شده به همین روش هستند که می توانید نسخه بزرگتر آن ها را دریافت نمایید.

تصویر سه بعدی بسازید!

دریافت فایل عکس

تصویر سه بعدی بسازید!

دریافت فایل عکس

تصویر سه بعدی بسازید!

دریافت فایل عکس

اما اگر شما از آن دسته افرادی هستید که با روش خیره شدن به دوردست یا اصطلاحا روش "موازی" قادر به دیدن تصاویر سه بعدی هستید، تصاویرتان عکس حالت قبل قرار دهید. به این معنی که عکس راست در سمت راست و عکس چپ در سمت چپ قرار گیرد. تنها نکته ای که در این شرایط باید به آن توجه شود این است که فاصله دو عکس با یکدیگر به اندازه فاصله دو چشم شما باشد. در زیر عکس های قبل اما برای روش دید موازی جهت دریافت قرار دارند.

عکس 1

عکس2

عکس3

به این ترتیب با همین روش های ساده و با امکانات موجود از همین حالا می توانید تصاویر سه بعدی تان را تولید نمایید.

البته حتما مواظب چشم هایتان باشید!

تصویر سه بعدی بسازید!

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه کننده : سارا قیصری

تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

کپی برداری از تصاویر

ساخت گنبد هندسی

گنبد هندسی بسازیم