تبیان، دستیار زندگی
ضبط صدا بر روی نوارهای مغناطیسی بر اساس پدیده القاءمغناطیسی صورت می‌گیرد. سیگنال های الكتریكی ضعیف كه توسط میكروفون تولید می‌شوند به تقویت كننده ارسال شده و در آنجا تقویت می‌گردند. جریان خروجی تقویت كننده به هِد ضبط فرستاده می‌شود....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مجید محسنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ضبط صوت مغناطیسی

ضبط صوت مغناطیسی

ضبط صدا بر روی نوارهای مغناطیسی بر اساس پدیده القاءمغناطیسی صورت می‌گیرد.

این موضوع در اشكال زیر به نمایش گذاشته شده است.

سیگنال های الكتریكی ضعیف كه توسط میكروفون تولید می‌شوند به تقویت كننده ارسال شده و در آن جا تقویت می‌گردند. جریان خروجی تقویت كننده به هِد ضبط فرستاده می‌شود.

ضبط صوت مغناطیسی

هِد ضبط صوت از یك سیم پیچ با هسته آهنی تشكیل شده است. هسته آهنی تقریباً شبیه نعل (با یك شكاف كوچك بین دو انتهای آن) می‌باشد. هسته آهنی به مقدار قابل توجّه شدّت میدان مغناطیسی حاصل از سیم پیچ را افزایش می‌دهد.

ضبط صوت مغناطیسی

شكل زیر مقطع هِد ضبط  صوت را نشان می‌دهد.

ضبط صوت مغناطیسی

وقتی جریان الكتریكی به سیم پیچ داده می‌شود هِد ضبط صوت آهن‌ربای الكتریكی می‌شود به‌طوری‌كه یك طرف آن قطب N و طرف دیگر آن قطب S می‌گردد.
خطوط میدان مغناطیسی از هسته عبور كرده و مسیر شكاف را طی می‌كنند. در داخل شكاف خطوط میدان مغناطیسی از N به S است. بخشی از خطوط میدان در اطراف شكاف خمیده شده (به شكل بالا توجّه كنید) و اصطلاحاً "میدان كناره" را به‌وجود می‌آورند. میدان كناره در پوشش مغناطیسی روی نوار نفوذ كرده و باعث القاءمغناطیسی در آن می‌گردد.
ضبط صوت مغناطیسی

ضبط صوت مغناطیسی

ضبط صوت مغناطیسی

تصویر زیر خطوط میدان مغناطیسی بر روی نوار ضبط صوت كوبالتی را نشان می‌دهد. فلش ها نشان گر جهت آهن‌رباهای ریز ذخیره شده بر روی نوار است.

ضبط صوت مغناطیسی

وقتی نوار مغناطیسی محدوده هِد را ترك می‌كند القاءمغناطیسی بر روی پوشش نوار باقی می‌ماند و این به معنی ضبط اطلاعات صدا بر روی آن است.

ضبط صوت مغناطیسی

ازآن جا كه در هر لحظه، مغناطیس به‌وجود آمده در شكاف هِد و نوار، وابسته به جهت و شدّت جریان حاصل از صدا است، بنابراین می‌توان ادعا نمود كه صدا بر روی نوار ضبط شده است.

لذا تغییرات صدا كه لحظه به لحظه روی می‌دهد به صورت تغییرات متناظری در نوار مغناطیسی ضبط صوت نگه داری می‌شود.

عملكرد لوح فشرده (هارددیسك) نیز شبیه نوار ضبط صوت است. در تصویر زیر یك هارد دیسك را مشاهده می‌كنید كه اطلاعات را به صورت مغناطیسی ذخیره می‌كند. این هارد گنجایش47  گیگا بایت اطلاعات را دارد.

ضبط صوت مغناطیسی

تصویر روبرو سطح هار دیسك را نشان می‌دهد كه 2400 برابر بزرگ تر شده است. نواحی تاریك و روشن متناظر میدان‌های مغناطیسی در جهت‌های مخالف هم هستند نواحی یك نواخت متناظر نواحی از دیسك هستند كه اطلاعات آن پاك شده و آماده برای ذخیره دادن هستند.

ضبط صوت مغناطیسی


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: مجید محسنی

تنظیم: نسیم گنجی منش