تبیان، دستیار زندگی
یکی از قوانین بسیار مهم خداوند و سنت ویژه او پاداش به نیکوکاران است خداوند بسیار تاکید دارد که نیکوکاران را پاداش می‌دهیم قسمتی از پاداش در دنیا و قسمت اعظمی از آن در آخرت اعطا می‌شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مریم خندابی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهترین خبر برای نیکوکاران


یکی از قوانین بسیار مهم خداوند و سنت ویژه او پاداش به نیکوکاران است خداوند بسیار  تاکید دارد که نیکوکاران را پاداش می‌دهیم قسمتی از پاداش در دنیا و قسمت اعظمی از آن در آخرت اعطا می‌شود.


سعادت

شاید بارها شده که شما کار خیری برای دیگران انجام داده‌اید و دیگران قدرشناس زحمات شما نبوده‌اند و از شما سپاسگزاری نکرده‌اند و این مسئله بسیار شما را رنج داده است.

و یا این که مورد ظلم واقع شده‌اید و در نهایت مظلومیت و بی کسی ستمی به ناروا بر شما رفته است و این ظلم و ستم به قدری سنگین بوده که به معنایی جراحتی بر قلب و روح شما وارد کرده است. و شما گاهی دلسرد شده‌اید که من که هر کار خیری می‌کنم نتیجه ای نمی‌بینم و یا این دست نمک ندارد .

امروز من خبر بسیار مهمی از طرف خداوند بر شما دارم تا آلام همه دردها و رنج‌هایی باشد که تا کنون کشیده‌اید.

دنیا مکان سختی و رنج است

دنیا تنها جایی است که همیشه پوشیده با سختی و مرارت‌ها و ظلم است. زیرا همه انسان‌ها مختار هستند راه درست را طی کنند و یا راه خطا و انحراف.ما برای رشد و تکامل به این دنیا پا گذاشته‌ایم و سختی و رنج لازمه این هدف می‌باشد .

لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِی کَبَدٍ

به راستی که انسان را در رنج آفریده‌ایم.(بلد-4)

پس لازمه اختیاری بودن انسان این است که او هم را خطا را می‌تواند برود و هم را صواب.

خداوند می‌فرماید اگر اراده کنیم در یک لحظه همه را می‌توانیم مؤمن قرار دهیم اما دنیا را محل امتحان و آزمایش قرار دادیم تا راه را با اختیار انتخاب کنند.

پاداش نیکی ،بدی است؟

هل جزا الا حسان الا الاحسان. آیا پاداش نیکی جز نیکی است؟

خداوند می‌فرماید: بنده ما حساب همه اعمال تو را داریم و از ریزترین تا بزرگ‌ترین هر عمل خیر تو نزد ما محفوظ است و دست تو را همیشه گرفته‌ایم تا مبادا در پرتگاه خطا و اشتباه بیفتی.اما روزی که کار نیکی انجام می‌دهی بیشتر تو را حمایت می‌کنیم

یکی از قوانین بسیار مهم خداوند و سنت ویژه او پاداش به نیکوکاران است خداوند بسیار تاکید دارد که نیکوکاران را پاداش می‌دهیم قسمتی از پاداش در دنیا و قسمت اعظمی از آن در آخرت اعطا می‌شود.

شاید بنده‌ها ناسپاس باشند و قدردان شما نباشند اما این خداست که پاداش هر کاری را به شایستگی همان کار به شما می‌دهد .

کسی که خوب درس می‌خواند پاداش ویژه او پیشرفت علمی است کسی که هم درس می‌خواند و هم ایمانش را حفظ می‌کند عالم ربانی می‌شود تا جایی که تمام افعال و اعمالش بو و رنگ خدایی می‌دهد.

هر کسی فقط به خود ظلم می‌کند

در این دنیا کسانی هستند که به زیردست خود ظلم می‌کنند دزدی می‌کنند و حق کسی را پامال می‌کنند زن به شوهرش و یا شوهر به زنش ستم می‌کند در محل کار اداره و محل کسب و خانه .در ظاهر این است که همه به هم ظلم می‌کنند در صورتی که آیه قرآن صراحتاً این مطلب را روشن می‌سازد که هر کسی ظلم می‌کند به خود ظلم کرده است.

إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِکُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا

اگر نیکی کنید به خود نیکی کرده‌اید و اگر بدی کنید به خود [بد نموده‌اید] (اسراء-7)

یعنی این که وقتی کسی دزدی می‌کند ،گناه می‌کند بالواقع موانعی بر سر راه خود ایجاد کرده که او را از مسیر هدایت دور می‌کند و هزار گرفتاری و مشکل و بیماری برایش به وجود می‌آید.

زیرا خداوند می‌فرماید:هر گروهی که گناه کنند ما نعمت‌هایشان را مبدل می‌کنیم و آن نعمت‌ها را از اینان باز پس می‌گیریم.

جوانانی که در جوانی سالم زندگی نمی‌کنند ،اصولاً در ازدواجشان ناموفق هستند و بالواقع به خود ظلم کرده‌اند.زیرا که اثر اعمال خوب یا بد سریعاً به صاحب آن عمل باز می‌گردد پس تا می‌توانید به خودتان ظلم نکنید.

در حال عبادت

هیچ عملی ضایع نمی‌شود

خداوند هیچ عملی را از بنده خود ضایع نمی‌کند

فَاسْتَجَابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّی لاَ أُضِیعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِّنکُم مِّن ذَکَرٍ أَوْ أُنثَی بَعْضُکُم مِّن بَعْضٍ

پس پروردگارشان دعای آنان را اجابت کرد [و فرمود که] من عمل هیچ صاحب عملی از شما را از مرد یا زن که همه از یکدیگرید تباه نمی‌کنم (آل عمران -195)

کافی است دست کسی را بگیری و در زندگی او را یاری کنی. در حد توان و وسع خود به فامیل سر بزنی و به زیردستان بی توجهی و بی احترامی نکنی.

در تاریکی شب چراغ راه کسی باشی و در تنگناها به یاری مظلومان بشتابی حتی اگر هیچ کس نبیند یا نفهمد تنها پاداش دهنده نیکوکاران همان جا حاضر و ناظر است و همه پاداش‌ها را می‌دهد.تنها کسی که همه جا حاضر و ناظر است و همه اعمال را می‌بیند و می‌داند خداست .

یَا بُنَیَّ إِنَّهَا إِن تَکُ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِّنْ خَرْدَلٍ فَتَکُن فِی صَخْرَةٍ أَوْ فِی السَّمَاوَاتِ أَوْ فِی الْأَرْضِ یَأْتِ بِهَا اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ لَطِیفٌ خَبِیرٌ

ای پسرک من اگر [عمل تو] هموزن دانه خردلی و در تخته‌سنگی یا در آسمان‌ها یا در زمین باشد خدا آن را می‌آورد که خدا بس دقیق و آگاه است.(لقمان -16)

خداوند می‌فرماید: بنده ما حساب همه اعمال تو را داریم و از ریزترین تا بزرگ‌ترین هر عمل خیر تو نزد ما محفوظ است و دست تو را همیشه گرفته‌ایم تا مبادا در پرتگاه خطا و اشتباه بیفتی.اما روزی که کار نیکی انجام می‌دهی بیشتر تو را حمایت می‌کنیم.

ما هوای تو را داریم و از تو غافل نیستیم هر چند که تو گاهی از ما غافل می‌شوی.

یکی از قوانین بسیار مهم خداوند و سنت ویژه او پاداش به نیکوکاران است خداوند بسیار تاکید دارد که نیکوکاران را پاداش می‌دهیم قسمتی از پاداش در دنیا و قسمت اعظمی از آن در آخرت اعطا می‌شود. شاید بنده‌ها ناسپاس باشند و قدردان شما نباشند اما این خداست که پاداش هر کاری را به شایستگی همان کار به شما می‌دهد

طرف معامله خداست

در قرآن هیچ آیه ای نیامده است که در برابر خطاهای دیگران مانند آن‌ها تو هم بدی کن و در همه جا فرمان به نیکی و نیکو کاری داده است. زیرا طرف معامله شما خداست در این تجارت پرسود بنده های دیگر وارد معامله نمی‌شوند شما با خدا معامله می‌کنید و زیرا او تنها کسی است که در معامله با او هیچ وقت ضرر نمی‌کنید .

فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَهُ

پس هر که هم‌وزن ذره‌ای نیکی کند [نتیجه] آن را خواهد دید

وَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ

هر که هم‌وزن ذره‌ای بدی کند [نتیجه] آن را خواهد دید(زلزال-7-8-)

او کسی است که هیچ ظلمی به دیگران نمی‌کند در سختی‌ها و شدائد،در ظلم‌هایی که دیگران به شما روا داشته‌اند او جبار است. خدا جبار است یعنی این که تمام ظلم‌هایی که دیگران به شما روا داشته‌اند را جبران می‌کند. مانند کسی که همسر بدی دارد اما خداوند فرزندان صالحی به او عطا می‌کند تا پاداش نیکوکاریش را ببیند

و یا شخصی که به یتیمی و سختی بزرگ شده خداوند همسر بسیار خوب به او هدیه می دهد تا سختی را با شیرینی از بین ببرد هر کس هر چقدر عمل صالح و خیر انجام دهد خداوند پاداش او را کامل می‌دهد و آری این دنیا فرصت کمی است که باید مغتنم شماریم و توشه راه آخرتمان را فراهم کنیم پس بهتر است تا می‌توانیم کار خیر انجام دهیم و دست خیرمان را از خود و دیگران محروم نکنیم.

مریم خندابی

بخش قرآن تبیان


منابع :

تفسیر المیزان – علامه طباطبایی

تفسیر نور – حجةالاسلام و المسلمین  قرائتی