تبیان، دستیار زندگی
هنوز چند ماه از زندگی مشترک او نگذشته که دچار اختلافات جدی با همسرش شده است.او از این که نمی تواند سر از کار خانواده همسرش در بیاورد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حریم صمیمی و مستقل با همسر


هنوز چند ماه از زندگی مشترک او نگذشته که دچار اختلافات جدی با همسرش شده است.او از این که نمی تواند سر از کار خانواده همسرش در بیاورد، دچار سردرگمی شده است و توقع دارد همسرش همه مسائل خانوادگی را برای او مطرح کند. برپایی یک مهمانی که او در آن حضور نداشت کافی است تا جرقه ای زده شود و همسرش را به پنهان کاری، صادق نبودن، بی احترامی به خانواده و ... متهم کند.

حریم خصوصی همسر

مسئله این زوج جوان و مشابه مشکلات آن ها که در زندگی بسیاری از زوج های جوان به چشم می خورد، این است که یاد نگرفته اند حریمی بین زندگی مشترک خود و خانواده ها قرار دهند و این حریم را نمی شناسند.

آن چه در ابتدای آشنایی زوج یا آغاز زندگی مشترک رخ می دهد، برای بسیاری از افراد یکسان است. واقعیت این است که برقراری روابط صمیمانه از الگوی مشخصی پیروی می کند و در هر مرحله از شکل گیری یک رابطه صمیمانه، احتمال رسیدن به بن بست یا تکامل آن وجود دارد.

به گفته کارشناسان در اولین مرحله از یک رابطه مشترک و پس از آشنایی اولیه، دو طرف به یکدیگر ابراز علاقه می کنند و روی شباهت ها و نقاط مشترک هم تمرکز می کنند. در این مرحله که از 2 ماه تا 2 سال به طول می انجامد، به علت ترشح هورمون های دوپامین، آندورفین و تستسترون احساسات ، شوق و سرزندگی به اوج خود می رسد اما پس از فروکش کردن این انقلاب هورمونی در بدن و بازگشت بدن به حالت عادی نقص ها و کمبودها به طور واضحی عیان شده و 2 طرف در می یابند که باید خود را با طرف مقابل تطبیق دهند. در این مرحله شادمانی اولیه کمرنگ می شود و اولین تعارض ها بروز پیدا می کند. به گفته بیشتر کارشناسان یکی از مهم ترین موضوعاتی که باعث بروز تعارض در زندگی مشترک می شود، نشناختن حریم ها و بی توجهی به آن است. اصولا بسیاری از زوج ها تصوری از وجود حریم در خانواده ندارند و آن چه از ازدواج و زندگی مشترک می دانند در چند کلمه مثل محبت و عشق ، صمیمیت ، وفاداری و... خلاصه می شود. صد البته وجود این ویژگی ها بسیار ضروری است اما توجه نکردن به حریم ها راه خانواده را برای رشد و رسیدن به مرحله بارور شدن عشق، صمیمیت و تعهد می بندد. برای درک بیشتر این موضوع پای صحبت های مسعود هنربخش کارشناس مسئول دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی بهزیستی نشستیم.

شناسایی حریم ها

وی درباره اهمیت شناسایی حریم ها می گوید: می توان گفت که حدود 60 تا 70 درصد مشکلات زوج های جوان در 5 سال اول زندگی به نشناختن حریم ها مربوط می شود و اصولا بسیاری از آن ها با چنین واژه ای ناآشنا هستند. در صورتی که شناخت حریم و رعایت آن یکی از ضروریات دوام و رضایت از زندگی مشترک محسوب می شود. اگر بخواهیم تمامی این حریم ها یا مرزها را برشمریم، باید به حریم خصوصی زن، حریم خصوصی مرد، حریم مشترک، حریم بین خانواده زن با وی، حریم بین خانواده مرد با وی، حریم خانواده ها و رابطه مشترک زن و مرد و حریم بین خانواده ها اشاره کنیم.بعضی به اشتباه تصور می کنند با ازدواج تمام مرزها بین زوج و خانواده های آن ها برداشته می شود. عباراتی مثل«من و تو نداریم»، «پسر » خواندن داماد از سوی خانواده زن و «دختر» خواندن عروس از سوی خانواده مرد نشانگر این طرز تلقی است غافل از این که نبود مرز و حریم در زندگی مشترک باعث مخدوش شدن رابطه می شود.

نکته این جاست که اولین افرادی که باید این مرزها را بشناسند و به آن احترام بگذارند، خود زوج ها هستند. علت اصلی این که بسیاری از زوج های جوان مشکلات خود را به خانواده ها انتقال می دهند و یک تعارض کوچک را به یک مشکل بزرگ تبدیل می کنند نشناختن حریم زندگی مشترک با خانواده هاست. پدر و مادر به طور غریزی همواره کمک کننده هستند و به محض مطلع شدن از مشکلی می خواهند به فرزند خود و زندگی مشترک او کمک کنند. از این جا حریم ها شکسته و مشکلات چند برابر می شود.هنربخش ادامه می دهد: حفظ حریم بین خانواده زن با خودش و حریم بین خانواده مرد با خودش بسیار ضروری است، اما بسیاری از آن غافل هستند. به عنوان مثال اگر خواستگاری برای دختر خانواده آمده است لزومی ندارد عروس و داماد خانواده حتما در جریان قرار بگیرند زیرا این مسئله بین خانواده و دختر و پسری که از خانواده جدا شده اند است.

خوب است بدانید هر یک رفتار منفی 5 رفتار مثبت زن یا مرد را مخدوش می کند. بنابراین می بینید که شکل گیری اعتماد درزندگی مشترک تا چه اندازه زمان بر و تدریجی است و زوج همواره باید مراقب رفتارهای خود باشند تا اعتماد طرف مقابل خدشه دار نشود. هر قدر اعتماد بیشتری وجود داشته باشد، بنیان رابطه قوی تر و ثبات آن دراز مدت تر خواهد بود

تعریف حریم ها

آن چیزهایی در حریم قرار می گیرد که گفتن یا نگفتن آن تاثیری در زندگی مشترک ندارد. بدیهی است تا زمانی که زوج به حریم یکدیگر احترام نگذارند، نمی توانند حریم خانواده هم را نگه دارند. بسیاری صمیمیت را با بیان کردن همه چیز و یکی شدن و کنار گذاشتن همه  مرزها اشتباه می گیرند. در صورتی که چنین نیست مسائل خانواده ها باید کاملا مجزا و با مرزی مشخص از رابطه قرار بگیرد. این کارشناس ارشد روان شناسی بالینی با اشاره به این که نشناختن حریم ها در بسیاری از موارد باعث به هم خوردن رابطه زوج می شود می گوید: در بسیاری از موارد آن قدر مسائل حاشیه ای وارد رابطه شده که اصل آن را مخدوش کرده است. درباره مشکلاتی که در یک زندگی مشترک به وجود می آید هم همین موضوع مصداق دارد زیرا زوج نباید اصل مشکلات خود را نزد خانواده ها ببرند و باید به حریم زندگی مشترک خود با هر 2 خانواده احترام بگذارند.

آموزش

مرزها، ایجاد شدنی است و فقط والدین آگاه و هوشیار می توانند در سنین کودکی به درستی این مرزها را به کودک خود بشناسانند. فراموش نکنید که همیشه مهربان ترین مادران، خودخواه ترین فرزندان را تربیت می کنند. شناساندن مرزها و آموزش این حریم ها به کودک و تبعیت او به کمی سرسختی و قاطعیت نیاز دارد و کودک باید اصول تربیتی در این مرحله را پشت سر بگذارد. او باید بداند که نمی تواند به بعضی مکان ها وارد شود، باید از یک سری خواسته های غیرمنطقی خود چشم پوشی کند و نباید به برخی جاها که دوست دارد، سرک بکشد. چنین کودکی در بزرگسالی، فردی می شود که حریم همسر خود را محترم می شمارد و برای زندگی مشترک خود و 2 خانواده هم مرز قایل است. چنین فردی اجازه نمی دهد رابطه اش با همسر و زندگی مشترک اش تحت تاثیر مسائل بی ربط قرار بگیرد و خودش را از مسائلی که دانستن یا ندانستن آن فرقی به حال او ندارد، دور نگه می دارد.

حریم خصوصی همسر

انعطاف پذیری

هنر بخش با اشاره به این که شناسایی و درک مسائلی که می تواند به زندگی مشترک مربوط باشد، اهمیت بسیاری دارد، تصریح می کند:

طبیعی است که وقتی از مرز صحبت می کنیم منظورمان خط کشی بین افراد نیست بلکه حفظ حریم ها باید به نحوی انعطاف داشته باشد که بتوان در صورت لزوم به مسائل ورود پیدا کرد. باید دانست که 3 مدل مرز در یک رابطه مشترک وجود دارد. تصور کنید در یک جاده تازه ساخته شده، خط کشی وجود نداشته باشد.

راننده چنین جاده ای حریمی برای جاده قایل نیست و به دشواری می راند. گاهی در جاده فقط خط ممتد کشیده شده و این جاست که فرد با حریم های غیرقابل انعطاف روبه روست. گاهی جاده دارای خطوط منقطع است و راننده اجازه دارد گاهی در طرف دیگر جاده رانندگی کند. این مرزها در هر رابطه ای وجود دارد و شناسایی مرزهای انعطاف پذیر و انعطاف ناپذیر با زوج است.

اعتماد

وی با تاکید بر این که اعتماد پدیده ای است که یک شبه اتفاق نمی افتد، توضیح می دهد: اعتماد، فرآیندی است که در طول رابطه مشترک به وجود می آید. به عبارت دیگر مجموعه روابط، برخوردها، رفتارها و واکنش های زوج با یکدیگر در طول زمان به شکل گیری اعتماد می انجامد. در واقع هر قدر سرمایه گذاری عاطفی زوج با رفتارهای مثبت بیشتر باشد، اعتماد زودتر و بهتر شکل می گیرد. خوب است بدانید هر یک رفتار منفی 5 رفتار مثبت زن یا مرد را مخدوش می کند. بنابراین می بینید که شکل گیری اعتماد درزندگی مشترک تا چه اندازه زمان بر و تدریجی است و زوج همواره باید مراقب رفتارهای خود باشند تا اعتماد طرف مقابل خدشه دار نشود. هر قدر اعتماد بیشتری وجود داشته باشد، بنیان رابطه قوی تر و ثبات آن دراز مدت تر خواهد بود.

فرآوری: نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع:سلامت نیوز/ خبرگزاری زنان

مطالب مرتبط :

عبور از روزهای تلخ زناشویی

الزامهای یک حیات عاشقانه

رفتارهای پرخطر در ازدواج

آزادی قربانی ازدواج!؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.