تبیان، دستیار زندگی
شکل گوش های شما به گونه ای است که بتوانند صداها را از هوا بگیرند. سپس صداهای دریافت شده از طریق مجرای گوش به قسمت پنهان گوش در داخل سر شما می رود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا گوش‌ها شکل مضحکی دارند؟
چرا گوش‌ها شکل مضحکی دارند؟

شکل گوش های شما به گونه ای است که بتوانند صداها را از هوا بگیرند. سپس صداهای دریافت شده از طریق مجرای گوش به قسمت پنهان گوش در داخل سر شما می رود. جانورانی مانند خرگوش می توانند گوش هایشان را حرکت دهند تا صداها را بهتر دریافت کنند.

چرا وقتی دور خودم می چرخم سرم گیج می رود؟

شما در داخل هر کدام از گوش های خود، سه مجرای حلقه ای شکل دارید که در آن ها مایعی آبکی است. هر گاه دور خودتان می چرخید، این مایع، شرشر کنان حرکت می کند. عصب های بخصوصی این حرکت را حس می کنند و به مغز می گویند که شما در حال چرخیدن دور خود هستید. اگر ناگهان بایستید، مایع برای مدت کوتاهی، شرشر کنان به حرکت خود ادامه می دهد. مغز، پیام را اشتباهی دریافت می کند و شما سرتان گیج می رود!

* آیا می دانستید که در گوشتان یک طبل وجود دارد؟ طبل گوش شما که به آن پرده ی گوش می گویند، یک تکّه پوست نازک است که هرگاه صدا به آن برخورد می کند، به سرعت حرکت می کند.

* وقتی استخوانچه ها می لرزند، باعث می شوند که مایع آبکی واقع در عمق گوش شما نیز به حرکت درآید. عصب های ویژه ای این حرکت را دریافت می کنند و پیام ها را به مغز می فرستند.

* هر گاه پرده ی گوش حرکت کند، باعث می شود سه استخوانچه ی گوش (به طرفین) بلرزند.

* کوچک تریم استخوان بدن شما در گوش قرار دارد و به آن استخوانچه ی رکابی می گویند. قطر استخوانچه ی رکابی حدود 2 میلی متر است؛ یعنی به قدری کوچک است که می توانید آن را روی این حرف U سوار کنید.

* اگر یک صدف را روی گوش خود بگیرید، صدای گردش خون را در اطراف سر خود خواهید شنید. این صدا کمی شبیه صدای دریاست.

ترجمه:مهدیه زمردكار

بخش كودك و نوجوان تبیان


مطالب مرتبط:

مهاجرت پرندگان

ابر چیست؟

سنجاب ها

خورشید نیز روزی خواهد خوابید!

چرا گیاهان میوه دارند؟

با حیوانات آشنا شویم!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.