تبیان، دستیار زندگی
تبلیغات از طریق تلفن همراه فرصت های بسیاری را برای شرکت های مختلف ، در جهت تبلیغات تجاری ویا تداوم ارتباط با مشتریان به وجود آورده است. تبلیغ با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات متل smsهم از نظر کمی می تواند بسیار گسترش یابد و هم از نظر کیفی با سیتم ه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تبلیغات از طریق پیامک


تبلیغات از طریق تلفن همراه فرصت های بسیاری را برای شرکت های مختلف ، در جهت تبلیغات تجاری ویا تداوم ارتباط با مشتریان به وجود آورده است.


تبلیغ با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات متل smsهم از نظر کمی می تواند بسیار گسترش یابد و هم از نظر کیفی با سیتم های تعاملی اطلاع رسانی ارتقاء می یابد.

ایده اضافه کردن smsیا سرویس پیام کوتاه به امکانات تلفن همراه،در دهه 1980 شکل گرفت.اولین smsدر دسامبر 1992 به وسیله آقای ورث به آقای ریچارد در کشور انگلستان ارسال شد.

تبلیغات از طریق پیامک

نقاط قوت وضعف پیامک

امروزه مدیران بازازیابی،smsرا به عنوان تکنولوژی نوینی برای ارائه سرویس بهتر به مشتریان ب کار می گیرند. در نتیجه این تفکر، ارائه خدمات متنوع به مشتریان به سهولت مسیر بوده و شرکت می تواند با مشتریان بالفعل و بالقوه خود به راحتی ارتباط برقرار کند.اما اینکه توان به کارگیری به عنوان یک رسانه تبلیغاتی موثر را دارد یا خیر، به شناخت دقیق مزایا و معایب آن از یک طرف و مقایسه آن با سایر رسانه های تبلیغات از طرف دیگر بستگی دارد. تا از این رهگذر امکان انتخاب و به کارگیری صحیح آن فراهم آید.

مزایای پیامک

 مهم ترین مزایای smsعبارتند از:

دسترسی دائم:صاحبان تلفن همراه، این وسیله را در اکثر اوقات شبانه روز ودر اکثر اماکن همراه خود دارند.از این رو شرکت می تواند به طور دائم ارتباط خود را با مخاطبان حفظ کند و در مواقع اضطراری،پیام هایی را به مخاطبان ارسال کند.

اثر ویروسی:پیام های ارسالی در صورت جذاب یا اثر گذار بودن از اثر ویروسی برخوردار خواهند شد به گونه ای که افراد آن را برای یکدیگر ارسال می کنند بدون آن که شرکت هزینه ای متحمل شود.

تعامل دو طرفه :با استفاده از تکنولوژی smsامکان تعامل دو طرفه بین فرستنده و گیرنده پیام به وجود خواهد آمد.بر این اساس امکان پیگیری و اندازه گیری نتایج حاصل از عملکرد بازار یابی شرکت را به وجود خواهد اورد.

ارسال فوری پیام :بسیاری از مواقع برای شرکت این الزام به وجود می آید که پیامی را در ان لحظه به اطلاع مخاطبان برساند.smsلین قابلیت را دارد که از آن برای ارسال فوری پیام استفاده کرد.

تبلیغات، پیامک

سطح پوشش بالا و فراوانی رویت:با توجه به استفاده تعداد زیادی از افراد جامعه از تلفن همراه،این تکنولوژی از سطح پوشش بالا برخوردار است. به رغم اینکه برخی دیگر از رسانه های تبلیغاتی از این ویژگی برخوردارند اما باید در مورد smsعنوان کرد که علاوه بر دسترسی بالا، ارسال کننده پیام از تعداد افراد دریافت کننده پیام اطمینان دارد در حالی که پخش پیام های تبلیغاتی در مورد تلویزیون یا رادیو اطمینان از رویت بالا را به همراه ندار.هر چند که قابل قبول است که صفت فراوانی رویت بر رسانه های بی نظیر تلویزیون یا رادیو نیز حمل شود.

خوانده شدن پیام: مردم  ماهیتا علاقه دارند پیام های رسیده را بخوانند. برعکس ایمیل های ناخواسته را به راحتی حذف می کنند.به تعبیری پیام ارسالی شرکت در اکثر مواقع خوانده می شود.

امکان ارسال پیام کوتاه آف لاین : با توجه به اینکه شبکه مخابرات در صورت در دسترس نبودن و یا خاموش بودن تلفن همراه مخاطبان ،پیام کوتاه را در خود ذخیره کرده و سپس ارسال می کند، می توان پیام هایی نیز به مقصد تلفن همراه هایی که فعلا در دسترس نیست ارسال کرد.

معایب پیامک

این تکنولوژی نظیر هر رسانه تبلیقاتی دیگر ضمن بهرمندی از مزایای خاص از معایبی نیز برخوردار است که عبارتند از:

واکنش نا مناسب افراد:افراد گاه نسبت به smsهای ناخواسته از خود واکنش نشان می دهند.این گونه smsها به مرور موجب می شود تا افراد واکنشی نظیر بی تفاوتی ، ناراحتی، عصبانیت و... از خود بروز دهند.

ارسال فوری پیام :بسیاری از مواقع برای شرکت این الزام به وجود می آید که پیامی را در ان لحظه به اطلاع مخاطبان برساند.smsلین قابلیت را دارد که از آن برای ارسال فوری پیام استفاده کرد

محدودیت تعداد حروف:پیام ارسالی شرکت می بایست حداکثر 160کاراکتر یا حرف را شامل شود. اما پیش بینی می شود با پیشرفت سریع تکنولوژی این محدودیت به مرور برطرف شود.

نگرانی از پاسخگویی:افراد نسبت به پاسخگویی به smsهای ناشناخته به دلیل افزایش پیام های کلاه بردارانه بسیار محتاط عمل میکنند و به همین دلیل کارشناسان اعتقاد دارند که فرستنده پیام باید در پیام ارسالی به درستی خود را معرفی کند.

محیط نامن:ممکن است پیام ارسالی به گیرنده نرسد ودر بین راه عمدا یا سهوا توسط فرد دیگر دریافت شود که توصیه می شود از این وسیله برای ارسال اطلاعات محرمانه استفاده نشود.

با توجه به آنچه گفته شد، می توان به این نتیجه رسید که هیچ فعالیتی در حال حاضر بدون بهرهگیری از خدمات ارتباطی بهره وری نخواهد داشت.تبلیغات الکترونیکی مهم ترین و بارز ترین تفاوت بین دنیای امروز و دنیای دیروز است.تبلیغات از طریق smsقادر است در کلیه زمینه های تبلیغاتی با روش مدرن،کم هزینه و اثر بخش وظایف مختلف خود را انجام دهد.

راه رسیدن به بینش و تخصص در عصر حاضر ،فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

بخش ارتباطات تبیان

منبع: مطالعات ارتباطی