تبیان، دستیار زندگی
توده های سروگردن می توانند خوش‌خیم یا بدخیم باشند. توده های خوش خیم شامل توده های التهابی، توده های مادرزادی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرطان سر و گردن چه علائمی دارد؟


توده های گردنی در هر سنی شیوع دارند و چون این توده ها ممکن است علامت سرطان باشند، افراد باید به محض احساس آن به پزشک مراجعه کنند.


توره سرطانی در گردن

توده های سروگردن می توانند خوش‌خیم یا بدخیم باشند. توده های خوش خیم شامل توده های التهابی، توده های مادرزادی، توده های چربی (لیپوم) و غیره می باشند.

توده های بدخیم شامل سرطان های مختلف مثل لنفوم، سرطان تیروئید، سرطان غدد بزاقی، و غیره هستند.

توده های گردنی در هر سنی شیوع دارند و چون این توده ها ممکن است علامت سرطان باشند، افراد باید به محض احساس آن به پزشک مراجعه کنند.

وقتی که به علت وجود توده در قسمت سر و گردن به پزشک مراجعه می کنید، پزشک با انجام معاینه بدنی، آزمایشات خونی و بررسی های تصویربرداری مثل سونوگرافی، سی تی اسکن و ام آر آی علت توده را پیدا کرده و به درمان آن می پردازد.

توده های گردنی، سه علت مادرزادی، عفونی و سرطانی دارند.

از کیست ها و ناهنجارهای عروقی به عنوان عوامل مادرزادی ایجاد توده های گردنی می توان نام برد. غده های لنفاوی گردن بر اثر عفونت بزرگ شده و به صورت توده هایی در گردن قابل لمس هستند.

شایع ترین علل عفونی ایجاد توده در گردن لوزه ها، دندان ها و سینوس ها، ابتلا به بیماری سل و توکسوپلاسموز (بیماری عفونی که افراد در اثر تماس با گربه به آن مبتلا می شوند) می باشد.

به یاد داشته باشید که با تشخیص زودرس، اکثر سرطان های سر و گردن قابل درمان هستند، بنابراین با دیدن علائم هشدار دهنده، فوراً به پزشک مراجعه نمایید

سرطان های بدخیم به دو صورت اولیه و ثانویه ظهور می کنند که نوع اولیه آن شامل سرطان غدد تحت فکی، تیروئید و غدد لنفاوی است.

سرطان های حفره دهان، حنجره، بینی، سینوس ها، معده و سرطان نازوفارنکس منطقه بالای حلق به عنوان موارد ثانویه سرطان هستند.

توده های بزرگتر از یک سانتی متر در گردن نیاز به بررسی دارند و در اطفال و افراد بالای 50 سال به دلیل زیاد بودن بدخیمی از اهمیت بیشتری برخوردارند.

نشانه های سرطان سر و گردن

1-  توده های گردنی

سرطان هایی که در سر یا گردن شروع می شوند، معمولاً قبل از انتشار به نواحی دیگر، به عقده های لنفاوی گردن دست اندازی می کنند. توده گردنی که بیش از دو هفته ادامه یابد، باید سریعاً توسط پزشک بررسی شود. البته تمام توده ها، سرطانی نیستند، اما یک یا چند توده گردنی ممکن است اولین علامت سرطان دهان، گلو، حنجره، تیروئید، یا لنفوم ها و سرطان های خون باشد. چنین توده هایی معمولاً بدون درد هستند و پیوسته بزرگتر می شوند.

2- تغییر صدا

اکثر سرطان های حنجره موجب تغییر صدا می شوند. اگر چه بیشتر تغییرات صدا ناشی از سرطان نیستند، ولی شما نباید ریسک کنید. اگر تغییر صدا بیش از دو هفته طول کشید، به پزشک مراجعه کنید.

سرطان گردن

3- غده دهانی

بیشتر سرطان های دهان یا زبان موجب یک زخم یا تورم می شوند که از بین نمی رود. این ها ممکن است بی درد و بنابراین گمراه کننده باشند. خونریزی ممکن است، ولی معمولاً تا مراحل پیشرفته دیده نمی شود. اگر زخم یا توده دهانی همراه با توده گردنی باشد، باید نگران باشید.علاوه بر این هر زخم یا تورم دهانی که بعد از یک هفته رفع نشود، باید توسط پزشک معاینه شود. ممکن است نمونه برداری لازم باشد.

3- بالا آوردن خون

در این مورد معمولاً علت، سرطان نیست. اگرچه تومورهای بینی، دهان،گلو یا ریه ها می توانند باعث خونریزی شوند. اگر خون در بزاق یا خلط شما دیده شد و بیش از چند روز ادامه یافت، باید به پزشک مراجعه کنید.

4- مشکلات بلع

سرطان گلو یا مری ممکن است بلع غذاهای جامد و گاهی مایعات را مشکل کند. اگر تقریبا همیشه دچار مشکل بلع هستید، باید توسط پزشک معاینه شوید. معمولا رادیوگرافی بلع باریم یا آندوسکوپی مری برای پیدا کردن علت، انجام می شود.

زخم های صورت و لب و گوش که بهبود نمی یابند، تغییر رنگ سیاه یا سیاه- آبی پوست، تغییر در خال های صورت مثل تغییر اندازه، رنگ یا خونریزی باید توسط پزشک بررسی شوند

5- تغییرات پوستی

شایع ترین سرطان سر و گردن، سرطان سلول بازال پوست می باشد. خوشبختانه در صورت درمان زودهنگام، نتیجه عالی می باشد. این سرطان اغلب در نواحی در معرض آفتاب، مثل پیشانی، صورت و گوش ها رخ می دهد، ولی می تواند در هر جایی روی پوست ایجاد شود. انواع دیگر سرطان پوستی مثل سرطان سلول سنگفرشی و ملانوم بدخیم هم در سر و گردن روی می دهند. اکثر سرطان های سلول سنگفرشی، روی لب تحتانی و گوش ایجاد می شوند.

زخم های صورت و لب و گوش که بهبود نمی یابند، تغییر رنگ سیاه  یا سیاه- آبی پوست، تغییر در خال های صورت مثل تغییر اندازه، رنگ یا خونریزی باید توسط پزشک بررسی شوند.

6- گوش درد مداوم

درد مداوم در گوش یا اطراف آن در هنگام بلع می تواند نشانه عفونت یا تومور گلو باشد. به خصوص اگر این حالت همراه با اشکال بلع، خشونت صدا، یا توده گردنی باشد، باید آن را جدی گرفت و معاینه توسط پزشک متخصص گوش و حلق و بینی توصیه می شود.

علل سرطان سر و گردن

استفاده از دخانیات و مشروبات الکلی شایع ترین علت سرطان های دهان، گلو، حنجره و زبان می باشد.

در افراد بزرگسالی که از سیگار و مشروبات الکلی استفاده نمی کنند، ویروس پاپیلومای انسانی می تواند موجب سرطان گلو شود.

تماس طولانی با نور آفتاب می تواند موجب سرطان لب و پوست شود.

به یاد داشته باشید که با تشخیص زودرس، اکثر سرطان های سر و گردن قابل درمان هستند، بنابراین با دیدن علائم هشدار دهنده، فوراً به پزشک مراجعه نمایید.

فرآوری: معصومه آیت اللهی

بخش سلامت تبیان


منابع:

دکتر فرشاد برزنجی

دکترعلیرضا جعفری- فارس

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.