تبیان، دستیار زندگی
نظام3-3-6 مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش از سوی رییس جمهور ابلاغ شده و از سال تحصیلی آینده این نظام اجرا می شود جالب این جاست که در این نظام دانش آموزان ابتدایی از سال آینده هر سه سال یک معلم دارند .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معلمان سه‌ساله برای دانش‌آموزان ابتدایی


نظام3-3-6 مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش از سوی رییس جمهور ابلاغ شده و از سال تحصیلی آینده این نظام اجرا می شود جالب این جاست که در این نظام دانش آموزان ابتدایی از سال آینده هر سه سال یک معلم دارند .


معلم

فاطمه قربان معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش می گوید: دانش‌آموزان دوره ابتدایی وابستگی‌های عاطفی شدیدی به معلمان خود دارند که این وابستگی به ویژه در سال اول و دوم بیشتر به چشم می‌خورد، به گونه‌ای که دانش‌آموز ابتدایی هنگام تغییر پایه از اول به دوم برای سازگار شدن با معلم جدید مشکل دارند.برای همین تصمیم به اجرای این طرح گرفتیم.گفت وگوی خبرآنلاین با فاطمه قربان را می خوانید:

آیا صحت دارد که با استقرار نظام 3-3-6 از مهرماه سال آینده دانش‌آموزان ابتدایی هر سه سال تحصیلی را با یک معلم می گذرانند؟

بله. با اجرای این طرح در مقطع ابتدایی پایه اول تا سوم را فقط با یک معلم می‌گذرانند.

استقرار این نظام یکی از برنامه‌های راهبردی معاونت آموزش ابتدایی بوده که بعد از ارائه این پیشنهاد به شورای عالی آموزش و پرورش اعلام شد که اجرای آن مانعی ندارد.

این طرح چه ویژگی دارد؟

مطالعات ما و نظرات معلمان دوره ابتدایی نشان می دهد که این آموزگاران به خاطر ماندن طولانی‎مدت در پایه ابتدایی فرسوده شده‌اند و هیچ انگیزه‌ای نیز برای مطالعات جدید و به‎روز کردن معلومات خود ندارند.

همچنین دانش‌آموزان دوره ابتدایی وابستگی‌های عاطفی شدیدی به معلمان خود دارند که این وابستگی به ویژه در سال اول و دوم بیشتر به چشم می‌خورد، به گونه‌ای که دانش‌آموز ابتدایی هنگام تغییر پایه از اول به دوم برای سازگار شدن با معلم جدید مشکل دارد.

‌با توجه به این دلایل، به دنبال طرحی بودیم که مطابق آن معلمان دوره ابتدایی به طور لحظه به لحظه نسبت به ضرورت مطالعه و به روز شدن احساس نیاز کنند و مدارس نیز از معلمان چندمهارتی که توان اداره چند پایه را دارند، برخوردار باشند.

در اینصورت نیروی مازاد نخواهید داشت؟ یعنی این طرح باعث نمی شود که معلمان کمتری نیاز داشته باشید؟

پیش بینی ما این است که از تمام معلمان استفاده کنیم یعنی اگر یک معلم به هر دلیلی نتوانست سر کلاس حاضر شود از معلم دیگر استفاده کنیم و بنابراین تمام معلمان آموزش و مهارت لازم را می آموزند.

دانش آموز و مدرسه

به نظر شما اضافه شدن یک سال به سال های تحصیل در دبستان چه مزیتی دارد؟

دانش آموز کلاس اول ابتدایی وقتی وارد آموزش و پرورش می شود فارغ از توانایی است اما در پایان سال تحصیلی همین دانش آموزان که حتی توان به دست گرفتن قلم را نداشت می خواند و می نویسد. قبلا دوره ابتدایی 5 ساله بوده و حالا می خواهیم یک سال دیگر به آن اضافه کنیم تا توانایی های حرف زدن و به کار آفرینی اندیشیدن دانش آموزان افزوده شود و معتقد هستم نظام آموزش و پرورش فعلی دانش آموزان را فکور بار نمی آورد و دانش آموزان ما قدرت مواجهه با زندگی واقعی را ندارد.

بنابراین شما معتقدید که این 6 ساله شدن باعث می شود تا دانش آموزان با مهارت بالاتری به کلاسهای بالاتر و دبیرستان بروند؟

بله. باید تفکر حل مساله را در دوره ابتدایی فراگیر کنیم و تفکر خلاق را در این دوره یاد بدهیم زیرا اگر آن موقع یاد ندهیم برای راهنمایی و متوسط دیگر دیر است.در دوره ابتدایی اطاعت پذیری بیشتری حاکم است و این اطاعت پذیری فرصتی است برای اینکه ما بتوانیم دانش آموز را مطابق با استانداردها و نیاز جامعه تربیت کنیم.

بخش اجتماعی تبیان

منبع :خبر آنلاین