تبیان، دستیار زندگی
تا به حال به دستان خود و قابلیت های آن فکر کرده اید؟ انگشتان شما ساختاری بسیار جالب هستند که طراحی آن ها این امکان را به شما می دهد که به راحتی اشیا را در دست بگیرید، بلند کنید، مداد در دست گرفته و نقاشی کنید، با انگشتانتان کلیدهای کیبورد و ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سارا قیصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دست مقوایی

تا به حال به دستان خود و قابلیت های آن فکر کرده اید؟

انگشتان شما ساختاری بسیار جالب هستند که طراحی آن ها این امکان را به شما می دهد که به راحتی اشیا را در دست بگیرید، بلند کنید، مداد در دست گرفته  و نقاشی کنید، با انگشتانتان کلیدهای کیبورد و یا تارهای گیتار را با نظم تمام فشار دهید و بسیاری کارهای دقیق دیگر را می توانید به کمک آن ها انجام دهید.

وقتی به شکل دست و انگشتان آن توجه می کنیم می بینیم که انگشتان ما از سه نقطه خم می شوند. راستی اگر به جای سه نقطه از دو نقطه خم می شدند چگونه می شد؟ آیا باز هم قادر به انجام تمامی این کارها بودیم؟

دست مقوایی

حال با توجه به ساختار پیچیده ای که دست انسان دارد اگر می خواستید، رباطی را طراحی کنید که بتواند مانند انسان عمل کند دست آن را چگونه می ساختید؟ دست مقوایی

در این جا می خواهیم مدلی مقوایی از دست انسان را بسازیم. می دانید که مدل سازی اولین گام در طراحی می باشد.

وسایل لازم جهت انجام این کار عبارتند ازدست مقوایی

دست مقوایی

یک برگ مقوای انعطاف پذیر

دست مقوایی

پنچ عدد نی

دست مقوایی

حدود 3 متر نخ محکم

دست مقوایی

دست مقوایی

قیچی

دست مقوایی

چسب حرارتی

دست مقوایی

تیغ

دست مقوایی

همان طور که گفته شد انگشتان دست ما از سه نقطه به طرف داخل دست خم می شوند. پس اولین نکته در طراحی این دست مصنوعی قابلیت خم شدن آن می باشد. به این منظور ابتدا طرح دست را از اینجا دریافت کرده و پس از چاپ روی کاغذ، آن را بر روی مقوایی نه چندان کلفت چسبانده و دور تا دور آن را با دقت می بریم (توجه داشته باشید که این طرح در واقع کف دست مقوایی شما است).

دست مقوایی

دست مقوایی

در گام بعدی نخ ها را با استفاده از چسب حرارتی در پشت طرح (که می شود پشت دست) به طور سرتا سری بر روی انگشت ها می چسبانیم به گونه ای که انتهای آزاد نخ ها از سر انگشتان بیرون آید. از هر انتها نخ ها را به اندازه 30 سانتی متر آزاد بگذارید.

دست مقوایی

پس از انجام این مرحله لازم است که تا خشک شدن کامل چسب کمی صبر کنید. آنگاه دست مقوایی را برگردانید و مجددا با استفاده از چسب حرارتی نی ها را همان طور که در طرح نشان داده شده به طور سراسری بچسبانید.

دست مقوایی

تذکر : به منظور حرکت بهتر دست مقوایی، چسب حرارتی را به صورت افقی و در حرکت های رفت و برگشتی طبق شکل زیر بریزید همچنین بهتر است هنگامی که تفنگ چسب را از بالای نی عبور می دهید حرکت دستتان سریع تر باشد و در دو طرف نی کمی مکث کرده تا ضخامت چسب در دو سوی نی بیشتر از روی آن باشد.

دست مقوایی

مجددا بعد از این مرحله نیز تا خشک شدن کامل چسب صبر کنید. همان طور که پیش تر نیز گفتیم انگشتان دست ما به واسطه سه مفصل لولایی که دارا هستند از سه نقطه خم می شوند.

دست مقوایی
دست مقوایی

اکنون وقت آن شده تا برای دست مقواییمان هم مفصل هایی طراحی کنیم. انجام این کار بسیار ساده است و کافیست که با استفاده از یک تیغ برش هایی را در نقاط مشخص شده روی طرح، به صورت زیر بر روی چسب و نی اعمال کنیم.

دست مقوایی

توجه داشته باشید که برش ها به شکل مثلثی بوده و عمق برش در حدی است که چسب و نیمه ی بالایی نی بریده می شود ولی نیمه پایینی نی متصل می ماند. شکل زیر این به خوبی این موضوع را نشان می دهد (قسمت سبز رنگ نشان دهنده نی است).

دست مقوایی

اکنون مدل شما مانند شکل زیر می باشد و تنها کاری که باقی مانده این است که نخ ها را از سر انگشتان وارد نی ها نموده و از انتهای آن ها خارج نمایید.

دست مقوایی
دست مقوایی

به این ترتیب مدل شما آماده است. با کشیدن هر یک از نخ ها به سمت پایین انگشتان مدل شما همچون یک دست واقعی خم می شوند.

دست مقوایی

به نظر شما چگونه می توان مدل دست را به گونه ای ساخت که مفاصل هر انگشت جداگانه عمل کنند؟!

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه : سارا قیصری

تنظیم : اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

دست با چند کاربرد

چگونه کاغذ بسازیم