تبیان، دستیار زندگی
موضوع مترو شهر تهران و عدم تامین اعتبارات آن از سوی دولت هر روز با پیچیدگی بیشتری مواجه می‌شود. علی رغم اینکه شهرداری با وجود سنگ اندازی‌های فراوان می‌کوشد تا با هر وسیله ممکن مانع کند شدن احداث و توسعه مترو شهر تهران شود، گویی دبیر جوان و کم سن و سال شور
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استخدام افراد "هل بده "برای مترو!


موضوع مترو شهر تهران و عدم تامین اعتبارات آن از سوی دولت هر روز با پیچیدگی بیشتری مواجه می‌شود. علی رغم اینکه شهرداری با وجود سنگ اندازی‌های فراوان می‌کوشد تا با هر وسیله ممکن مانع کند شدن احداث و توسعه مترو شهر تهران شود، گویی دبیر جوان و کم سن و سال شورای عالی ترافیک، به نمایندگی از دولت تمام هم و غم خود را معطوف به این ساخته که توسعه مترو را به موضوعی سیاسی بدل کند و از آن برای گروکشی‌های سیاسی استفاده کند.


مترو

جدید‌ترین مشکلی که به واسطه عدم تامین اعتبار مترو از سوی دولت، گریبان مترو تهران را گرفته، موضوع ترخیص نشدن 147 واگن مترو است. این واگن‌ها که ترخیص شدنشان می‌تواند ظرفیت جابجایی مترو تهران را تا 1 میلیون سفر افزایش دهد در گمرک مانده و در حال خاک خوردن است.

بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی دولت موظف است که 300 میلیارد تومان اعتبار و همچنین یک میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی و همچنین استفاده از اوراق قرضه برای توسعه مترو اختصاص دهد، این در حالی است که دولت تا کنون از این مبلغ تنها 137 میلیارد تومان را پرداخته است و علاوه بر آنکه تا بحال از پرداخت بخش اصلی بودجه مترو استنکاف می‌کند، در اقدامی عجیب به بانک‌ها در مورد نحوه همکاریشان با شهرداری تهران توصیه‌هایی کرده که نتیجه‌اش افتادن گره‌های بیشتر در کار شهرداری و مردم شهر تهران است.

حال در چنین شرایطی، مجتبی شفیعی، فردی که منصوب دولت و دبیر شورای عالی ترافیک است در مصاحبه‌ای که با خبرگزاری مهر انجام داده با فرار از پاسخ به این سوال که چرا دولت بودجه مترو را نمی‌دهد به گفتن این  امر بسنده می کند: «ازدحام مردم در ایستگاههای مترو به حدی است که باید با استخدام یکسری افراد «هل بده» مسافران وارد واگن‌ها شوند در غیر این صورت امکان بسته شدن در‌ها وجود ندارد.»

«ازدحام مردم در ایستگاههای مترو به حدی است که باید با استخدام یکسری افراد «هل بده» مسافران وارد واگن‌ها شوند در غیر این صورت امکان بسته شدن در‌ها وجود ندارد.»

شفیعی در ادامه مصاحبه‌اش با مهر، برای نشان دادن اهتمام! دولت در رفع مشکل مترو به جلسه‌ای اشاره می‌کند که احمدی‌نژاد برای رفع مشکل مترو برگزار کرده است. ولی وی در ادامه با فراموش کردن ادعای خود در زمینه اهتمام دولت می‌گوید که ترخیص واگن‌های مترو هیچ ربطی به دولت ندارد.

مترو

حال سوال از آقای شفیعی این است که صرف برپایی جلسه توسط رییس دولت، آن هم در شرایطی که در همین مهرماه امسال پرونده تخلف دولت در عدم پرداخت اعتبارات حمل و نقل عمومی و مترو از سوی مجلس به قوه قضاییه ارجاع داده شده است، می‌تواند گره کار مترو را باز کند؟

آیا شرح تصویری که به واسطه عدم پرداخت بودجه مترو از سوی دولت، هر روز در ایستگاه‌های مترو شاهدیم و  سبب  مخدوش شدن  کرامت همشهریان ما نیز هست، تمام کاری است که از دست شما به عنوان دبیر شورای عالی ترافیک بر می‌آید؟ آیا زیر سوال بردن پروژه‌هایی که شهرداری تهران برای توسعه بزرگراه‌ها و تونل‌ها انجام می‌دهد، وظیفه دبیر شورای عالی ترافیک است یا حمایت از این طرح‌ها و تلاش برای جذب اعتبارات بیشتر برای تسریع در روند ساخت آن‌ها؟

بدیهی است که وضعیت کنونی مترو تهران در خور کرامت ساکنان‌ ام القرای جهان اسلام نیست و همگان به خوبی بر این نکته واقف‌اند،  بنابراین  به جای این تصویرسازی‌های تحقیرآمیز و اندیشیدن به اینکه مردم یک «هل بده» برای ورودشان به داخل واگن استخدام کنند،  ایشان باید حسب وظیفه‌ای که بر دوش دارند  یک «هل بده» برای دولت استخدام کنند تا بودجه مترو  پرداخت شود.

بخش اجتماعی تبیان

منبع : فردا نیوز