تبیان، دستیار زندگی
پژوهشگران نوجوان مجتمع آل طه به سرپرستی سرکار خانم زینب سیاهپوش در ششمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی سایت تبیان حضور چشمگیری داشتند، که در زیر به تشریح فعالیت‌های انجام شده می‌پردازیم ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای پژوهشگران مجتمع آل طه

در ششمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

دستاوردهای پژوهشگران مجتمع آل طه

پژوهشگران نوجوان مجتمع آل طه به سرپرستی سرکار خانم زینب سیاهپوش در ششمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی سایت تبیان حضور چشمگیری داشتند، که در زیر به تشریح فعالیت‌های انجام شده می‌پردازیم.

دستاوردهای پژوهشگران مجتمع آل طهغرفه:

«زیر دریایی، زمین» موضوع پژوهش آقایان محمد حسین تولایی، رضا نظیری، شایان شال بافیان، آراد توکلی و محمد عرشیا عباسی به راهنمایی سرکار خانم ندا کچویی بود.

دستاوردهای پژوهشگران مجتمع آل طه

آقای محمد معراج شفیعی به راهنمایی سرکار خانم تینا علیزاده پژوهشی تحت عنوان «اثر پاک کنندگی لیمو» انجام داده‌اند. در بخشی از این پژوهش آمده است که :

«لیمو ترش به دلیل داشتن انواع ویتامین و کلسیم و اسید اسکوربیک و اسید سیتریک، علاوه بر خواص درمانی و تغذیه‌ای بسیار زیاد می‌تواند، برای پاک کردن، براق کردن و از بین بردن جرم و چربی و لک برخی سطوح استفاده شود.»

دستاوردهای پژوهشگران مجتمع آل طه

عنوان پژوهش آقایان محمد جواد گلی، سید سروش میرقاسمی، محمدرضا صفا مهر و آرشام عجمی «ساخت انواع زیست‌گاه‌ها» است. این پژوهش به راهنمایی سرکار خانم تینا علیزاده به انجام رسیده است. به گفته این پژوهشگران :

«در این پژوهش درباره زیستگاه‌هایی که روی کره زمین وجود دارد و حیواناتی که در این مکان‌ها زندگی می‌کنند و پوشش گیاهی و آب و هوای آنها مطالبی ارائه شده است.»

همچنین آقایان آرشام عجمی و مهدی کاویانی بر روی موضوع «آلودگی هوا و معضلات آن» پژوهشی را به انجام رسانده‌اند. به گفته ایشان :

«در این بررسی تلاش گردیده است که با استفاده از منابع مختلف به طور خلاصه وضعیت هوای اطراف زندگی ما انسان‌ها مورد مطالعه قرار گیرد.»

از دیگر موضوعات ارائه شده در این غرفه «تبدیل انرژی» بود. این پژوهش به راهنمایی سرکار خانم نازنین حریری و توسط آقایان پوریا رضا زاده، صدرا فخاری، محمد صادق بیرجندی، طاها شیخی و کیارش قدردانی به انجام رسیده است. در چکیده این پژوهش آمده است که :

«به دلیل اهمیتی که انرژی‌ها و مخصوصاً از میان آنها انرژی الکتریکی دارد و به دلیل گسترده و جذاب بودن این موضوع، ما بچه‌های کلاس سوم در صدد بر آمدیم بعد از جمع آوری آموخته‌های علمی و تئوری این مبحث، با استفاده از مواد بسیار ساده نمونه‌های ساده‌ای از ماشین پیچیده را که در زندگی روزمره ما کاربرد اساسی و ضروری دارند را بسازیم. برای این کار ابتدا نیازمند مطالب علمی و عملی و قوانین مربوط به مدارهای الکتریکی، مدل‌های متعددی از جمله : قایق موتوری، اعصاب سنج، دستگاه بازی با مدار، آسیاب بادی، پنکه، چراغ قوه، قلعه شهربازی، چرخ و فلک و صفحه کلید را ساختیم. که شرح ساخت هر کدام از آنها در مقاله موجود می‌باشد. در نهایت ما با انجام پروژه‌های مربوط به الکتریسته و مدار با دنیای عظیم انرژی الکتریکی آشنا شدیم و پی بردیم که با چه ابزارهای ساده‌ای بر مبنای اصول علمی خاص می‌توان ابزارهای به ظاهر پیچیده از جمله انواع ماشین‌های الکتریکی را ساخت.»

دستاوردهای پژوهشگران مجتمع آل طه

«بررسی وجود کلروفیل» عنوان پژوهش آقایان پارسا زینعلی، محمد حسین شریعت مدار، رضا عباسی و محمد مهدی نجفی به راهنمایی سرکار خانم نازنین حریری است. در این پژوهش آمده است که :

«بعد از تهیه لوازم مورد نیاز دو برگ هم اندازه را در یک گلدان آپارتمانی قرار دادیم و یکی را کندیم تا زرد شود. وقتی زرد شد برگ سبز را هم از گیاه جدا کردیم و هر دو را در لوله آزمایش قرار دادیم و به آن الکل اضافه کردیم و در آب جوش قرار دادیم.

بعد از پانزده دقیقه رنگ الکی که برگ سبز در آن بود سبز شد که نشان دهنده وجود کلروفیل در آن است. ولی الکلی که برگ زرد در آن بود، سبز نشد پس کلروفیل خیلی کمی دارد.»

شایان ذکر است که پژوهش این گروه موفق به کسب رتبه اول این دوره از جشنواره پروژه‌های دانش آموزی گردید.
دستاوردهای پژوهشگران مجتمع آل طه

«انواع چسب‌های طبیعی» عنوان پژوهش آقایان محمد مهدی نجفی دلجو و نهاد بابایی است. به گفته این پژوهشگران :

«امروزه چسب‌های شیمیایی متنوع و فراوانی در دسترس می‌باشد. روشی که ما کار کرده‌ایم با استفاده از مواد بسیار ساده و حتی خوراکی که هر کدام میزان چسبندگی خاصی دارد، می‌باشد. بعد از آزمایش بر روی این مواد آنها را از نظر زمان چسبندگی و قدرت چسبندگی طبقه‌بندی نمودیم و در نهایت به یک طبقه‌بندی کلی در چسبندگی چسب‌های طبیعی رسیدیم که در آن نوع ماده قدرت چسبندگی، زمان، تاثیر چسب در نظر بود.»

آقایان سینا محمد حسین زاده، پوریا فتحعلی پور، محمد امیر ابوالعلایی و اویس آقا زاده بر روی موضوع «بلور سازی» پژوهشی انجام دادند. در مقدمه این پژوهش آمده است :

«بلور شکلی از ماده جامد است که در آن مولکول‌ها، اتم‌ها و یون‌ها با آرایشی منظم در کنار یکدیگر قرار دارد. تکرار این آرایش منظم در سه جهت فضایی سبب بزرگتر شدن بلور می‌شود. نظم بیرونی بلورها، بر اثر نظم درونی آنهاست. به دلیل همین نظم، سطح‌های خارجی بلورها صاف و هموار هستند. این سطح‌های صاف با یکدیگر زاویه‌هایی می‌سازند که اندازه‌های آنها در بلورهای یک ماده همواره ثابت است. یکی از راه‌های تشخیص بلورها، از یکدیگر اندازه‌گیری زاویه بین سطح‌های آنهاست. بلورها به شکل‌های مکعب، منشور، هرم و چند وجهی‌های مختلف هستند و معمولاً سطح‌ها و زاویه‌های هر شکلی از آنها مشابه و قرینه یکدیگرند.»

آخرین موضوع ارائه شده در این غرفه «ساخت و بررسی لامپ لاوا» است که توسط آقایان سینا محمد حسین زاده، پوریا فتحعلی پور، محمد امیر ابوالعلایی و اویس آقا به انجام رسیده است.

در پایان با رای هئیت داوران غرفه این مجتمع به عنوان با نشاط‌ترین غرفه شناخته شد و از این پژوهشگران تقدیر به عمل آمد.

دستاوردهای پژوهشگران مجتمع آل طه

دستاوردهای پژوهشگران مجتمع آل طهسمینار:

«زمین» عنوان سمینار آقایان آراد توکلی و محمد عرشیا عباسی به سرپرستی خانم ندا کچویی است. این دانش آموزان موفق به کسب رتبه نخست در این زمینه گردیدند.

آقایان ارشیا محمدی بقا، محمد معینی با ارائه سمیناری در موضوع نجوم به عنوان کوچک‌ترین پژوهشگران شناخته شده و از آنها تقدیر به عمل آمد. سرکار خانم سوسن زارع زادگان هدایت این گروه را بر عهده داشتند.

آخرین سمینار ارائه شده توسط دانش آموزان مقطع دبستان این مجتمع توسط آقایان سینا محمد حسین زاده و کامیار کریمی فخر بود. که این پژوهشگران نتایج پژوهش خود در زمینه آبفشان را به حضار ارائه نمودند.

دستاوردهای پژوهشگران مجتمع آل طه

دستاوردهای پژوهشگران مجتمع آل طهمسابقه:

در بخش مسابقات، دانش آموزان مقطع دبستان و راهنمایی این مجتمع در هشت گروه حضور فعالی داشتند.

مقطع دبستان:

دستاوردهای پژوهشگران مجتمع آل طهگروه اول (گلایدر): آقایان شایگان شیرین بیان و محمد مهدی شفیعی به سرپرستی سرکار خانم مریم قدرت نژاد
دستاوردهای پژوهشگران مجتمع آل طهگروه دوم (رباتیک): آقایان محمد مهدی نجفی دلجو، محمد حسین شریعت مدار به سرپرستی سرکار خانم طاهری
دستاوردهای پژوهشگران مجتمع آل طهگروه سوم (موشک آبی): آقایان عرفان فرحزادی، کامیار کریمی فخر و امیر عباس زکانی به سرپرستی سرکار خانم حریری ـ
این گروه موفق به کسب مقام دوم در این زمینه گردید.
دستاوردهای پژوهشگران مجتمع آل طه

مقطع راهنمایی:

دستاوردهای پژوهشگران مجتمع آل طهگروه اول (راکت آبی با چتر):
آقایان امیر حسین نظری، محمد علی شریفی، علیرضا صیفی کاران به سرپرستی جناب آقای بارجی
دستاوردهای پژوهشگران مجتمع آل طهگروه دوم (گلایدر):
آقایان محمد حسین بهمنی، محمد رجبعلی و پارسا صمدی به سرپرستی جناب آقای استاد _
این گروه موفق به کسب مقام دوم در این زمینه گردید.
دستاوردهای پژوهشگران مجتمع آل طه گروه سوم (بالن): آقایان محمدرضا فرحزادی، امیر حسین نظری و امید اسماعیل پور به سرپرستی جناب آقای استاد
دستاوردهای پژوهشگران مجتمع آل طه گروه چهارم (اجاق خورشیدی): آقایان آرین ضرغام و علیرضا نیک رفتار به سرپرستی جناب آقای پیمانی
دستاوردهای پژوهشگران مجتمع آل طهگروه پنجم (پل ماکارونی): آقایان امیر حسین جعفری و محمدرضا فرحزادی به سرپرستی جناب آقای پیمانی

برای مشاهده تصاویر دانش پژوهان عزیزمان در این جشنواره اینجا کلیک کنید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه : علیرضا سرمدی

تنظیم: منا جاسبی