تبیان، دستیار زندگی
این اثر ارزشمند تالیف علامه محقق سید محمد على قاضى طباطبایى شهید محراب مصلاى جمعه تبریز است که تحقیقی مفصل و دقیق پیرامون نخستین اربعین امام حسین علیه السلام و اثبات این نکته می باشد که کاروان عاشورا در بازگشت از سرزمین شام، در بیستم صفر سال 61 هجری قمری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتابشناسی اربعین حسینی

امام حسین

1) تحقیق درباره اول اربعین حضرت سیدالشهدا علیه السلام/ سید محمد على قاضى طباطبائى، قم، بنیاد علمى و فرهنگى شهید آیت الله قاضى طباطبائى، 1368.

این اثر ارزشمند تالیف علامه محقق سید محمد على قاضى طباطبایى شهید محراب مصلاى جمعه تبریز است که تحقیقی مفصل و دقیق پیرامون نخستین اربعین امام حسین علیه السلام و اثبات این نکته می باشد که کاروان عاشورا در بازگشت از سرزمین شام، در بیستم صفر سال 61 هجری قمری بر سر تربت مطهّر امام علیه السلام حاضر شده است. این كتاب افزون بر هشتصد صفحه است كه با مراجعه و بررسى بیش از پانصد و هفتاد كتاب به نگارش درآمده است.

 2) تحلیل تاریخی اربعین حسینی/ محمد فاضل، تهران، مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما، 1381.

محور اصلی بحث در این کتاب، اثبات ورود اهل بیت علیهم السلام به کربلا در بیستم صفر سال 61 هجری قمری است که دفن سرهای به شام برده شده نیز در آن روز و توسط امام سجاد علیه السلام صورت گرفته است. نویسنده در ابتدا به مبنای تاریخی اربعین در آثار بزرگان می پردازد؛ آن گاه نظریه سید بن طاووس را نقد و بررسی می کند و در خاتمه به دیدگاه سید مقرّم اشاره می کند و یافته های خود را به رشته تحریر در می آورد.

3) اربعین حسینی، پژوهش در بازگشت اهل بیت علیهم السلام از شام به کربلا/ محمدامین پورامینی، قم، انتشارات حسنین، 1382.

نویسنده این کتاب ابتدا به زیارت قبر سالار شهیدان علیه السلام اشاره می کند و بعد به آمدن جابر و ورود اهل بیت علیهم السلام به کربلا می پردازد، آن گاه نظریه های مختلف را مورد بحث و بررسی قرار می دهد.

سایر کتب مرتبط :

«فاجعة الاربعین»، اثر شیخ حسن بلادى.

«با خاندان وحی، از عاشورا تا اربعین»، حشمت الله قنبری همدانی.

«دانستنیهای اربعین حسینی»، رضا اکرمی.

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.