تبیان، دستیار زندگی
لایحه‌ای كه شهرداری‌تهران برای افزایش قیمت قبور بهشت‌زهرا(س) به شورای‌شهر ارائه كرده، امروز در صحن غیرعلنی شورا بررسی می‌شود. اعضای شورا در روزهای اخیر برخی قیمت‌های درج شده در متن لایحه را به لحاظ گرانی معادل دو برابر قیمت مسكن در تهران تشبیه كرده بودند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آرامگاه پرخرج و استرس ابدی


لایحه‌ای كه شهرداری‌تهران برای افزایش قیمت قبور بهشت‌زهرا(س) به شورای‌شهر ارائه كرده، امروز در صحن غیرعلنی شورا بررسی می‌شود.


قبر،ارامگاه خانوادگی

اعضای شورا در روزهای اخیر برخی قیمت‌های درج شده در متن لایحه را به لحاظ گرانی معادل دو برابر قیمت مسكن در تهران تشبیه كرده بودند كه این نگاه، كار تصویب افزایش قیمت قبر را سخت خواهد كرد.

گزارشی از متن این لایحه حاكی است: در حالی که هم‌اكنون قیمت قبر سنددار در فازهای یک ، دو و سه بهشت زهرا(س) همراه با هزینه کفن و دفن حدود یک میلیون تومان است، شهرداری در لایحه، قیمت رزرو قبور در قطعات جاری را 500 هزار تومان و هزینه «رزرو و دفن» در قبور فاز دو و سه را نیز از یک میلیون و 500 هزار تومان تا 7 میلیون و 500 هزار تومان تعیین كرده است.

طبق اعلام مسوولان ارائه خدمات در بهشت زهرا (س)، هم‌اكنون قبور قطعات جاری به صورت رایگان به متقاضی ارائه می‌شود و در این قطعات تنها هزینه خدمات کفن و دفن دریافت می‌شود به گونه‌ای که قیمت قبری سه طبقه در قطعات جاری در زمان فعلی حدود یک میلیون تومان و قیمت پیش خرید آن حدود سه میلیون و 500 هزار تومان است که با لایحه جدید شهرداری قیمت رزرو قبوری که در قطعات جاری (یعنی قطعاتی که عمده دفن در آن صورت می‌گیرد) قرار دارد 500 هزار تومان خواهد بود و در صورتی که متقاضی بخواهد قبری را پیش خرید کند قیمت پیش خرید قبر توسط پیشنهاد مدیرعامل و تصویب در هیات مدیره سازمان بهشت زهرا(س) با قیمتی متفاوت امکان پذیر می‌شود.

قبر

در بخش دیگری از لایحه پیشنهادی، به قیمت قبور در فاز یک ، دو و سه اشاره شده است که قیمت هر قبر با توجه به فاز، تنوع قطعات در هر فاز و نوع خدمات و قدمت آنها متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال قیمت رزرو و دفن در هر طبقه از قبور در فاز سه پایین‌ترین قیمت در میان سه فاز ذکر شده است به طوری که رزرو و دفن اموات در این فاز فقط تا مبلغ یک میلیون و 500 هزار تومان است اما در فاز دو بهشت زهرا (س) به علت تنوع قطعات و نوع خدمات عرضه شده، قیمت قبور از مبلغ دو میلیون و 750 هزار تومان تا مبلغ 7 میلیون و 500 هزار تومان متفاوت است. همچنین قیمت دفن اموات در قبور فاز یك بیش از دو فاز دیگر بهشت زهرا(س) تعیین شده است. بنا بر پیشنهاد شهرداری تهران هر طبقه از قبور فاز یک به مبلغ 15‌میلیون تومان خواهد بود.

امكان پیش‌فروش

در لایحه ارائه شده به شورا، برای پیش‌خرید قبر شرایط تازه‌ای درنظر گرفته شده به این صورت كه متقاضی پیش‌خرید باید سالانه معادل یك درصد مبلغ پیش‌خریدقبر به سازمان بهشت‌زهرا (س) پرداخت كند. هدف از این اقدام، واقعی‌كردن تقاضای خرید قبر و ترغیب مردم به استفاده بیشتر از خدمات قبور جدید و رایگان اعلام شده است.

در حالی که هم‌اكنون قیمت قبر سنددار در فازهای یک ، دو و سه بهشت زهرا(س) همراه با هزینه کفن و دفن حدود یک میلیون تومان است، شهرداری در لایحه، قیمت رزرو قبور در قطعات جاری را 500 هزار تومان و هزینه «رزرو و دفن» در قبور فاز دو و سه را نیز از یک میلیون و 500 هزار تومان تا 7 میلیون و 500 هزار تومان تعیین كرده است

قبر خانوادگی، چند؟

در مجموعه آرامگاه‌های خانوادگی دو نوع قبر روباز و مسقف با دو قیمت متفاوت پیش‌بینی شده است. آرامگاه‌های خانوادگی روباز با تعداد 10 قبر دو طبقه 150 میلیون تومان و با تعداد 10 قبر سه طبقه 170 میلیون تومان برای قیمت‌گذاری پیشنهاد شده‌اند.

قبر،ارامگاه خانوادگی

همچنین قیمت قبور در بخش آرامگاه‌های خانوادگی مسقف با تعداد 24 تا 25 قبر دو طبقه 170 میلیون تومان و با تعداد 24 تا 25 قبر سه طبقه 200 میلیون تومان برای تصویب به شورای‌شهر پیشنهاد شده‌اند.همچنین در تبصره‌ای از لایحه پیشنهادی آورده شده که سازمان بهشت زهرا (س) اجازه ایجاد و احداث یک یا دو طبقه دیگر در قبوری که بالای 30 سال قدمت دارند را خواهد داشت.

در همین حال شهرداری عنوان کرده است که در صورت تصویب قیمت‌های جدید، از سال آینده متناسب با بهای تمام شده خدمات و سایر هزینه‌ها با پیشنهاد مدیرعامل و تصویب هیات مدیره قیمت‌ها تا سقف 10 درصد، سالانه قابل تغییر خواهد بود.

بخش اجتماعی تبیان


منبع :سایت الف- بهشاد بهرامی