تبیان، دستیار زندگی
از آنجا که غذای نذری در حجم بالایی پخته می‌شود و امکان نگهداری صحیح آن داخل یخچال وجود ندارد، بهتر است کار پخت‌وپز ناهار نذری را از صبح همان روز و شام نذری را از عصر همان روز شروع کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

19 نکته درباره نذری خوردن و نذری دادن


از آنجا که غذای نذری در حجم بالایی پخته می‌شود و امکان نگهداری صحیح آن داخل یخچال وجود ندارد، بهتر است کار پخت‌وپز ناهار نذری را از صبح همان روز و شام نذری را از عصر همان روز شروع کنید.


نذری

5 نکته درباره نذری خوردن

1. معمولاً غذاهای نذری، چرب هستند و احساس سنگینی و پری پس از خوردن آن‌ها به ما دست می‌دهد، بنابراین در خوردن این غذاها زیاده‌روی نکنید و در صورت امکان، یک عدد لیمو همراه خود داشته باشید تا آن را روی غذایتان بچکانید.

2. نوشیدن یک لیوان چای رقیق یا یک لیوان آب‌میوه حاوی ویتامین C، مانند آب پرتقال یا لیموشیرین، 20 دقیقه پس از خوردن غذای نذری یا به محض رسیدن به منزل، می‌تواند احساس پری و سنگینی را از بین ببرد و تا حدی هم آثار مخرب مصرف غذای چرب را در بدنتان خنثی کند.

3. در صورت امکان در کنار غذای نذری، از خوردن سالاد یا سبزی‌های تازه هم غافل نمانید.

برای حفظ سلامت خود، خانواده و محیط زیست هم که شده، برای گرفتن غذای

نذری، یک ظرف مناسب همراه خود ببرید تا مجبور به دریافت غذا با ظرف‌های

یک‌بار مصرف پلاستیکی نشوید

4. غذاهای نذری، چرب و گاهی شور هستند و در بیشتر مواقع با روغن‌های جامد و مضر طبخ می‌شوند. مصرف بیش از اندازه این غذاها می‌تواند سلامت قلب را به خطر بیندازد و باعث بالا رفتن فشار خونمان هم بشود بنابراین فقط به اندازه نیاز یک وعده غذایی خود یا خانواده‌تان، غذای نذری بگیرید و از انبار کردن آن داخل یخچال، خودداری کنید.

5. اگر غذای نذریتان زیاد آمد، می‌توانید آن را حداقل یک تا دو روز داخل یخچال یا 4-3 روز داخل فریزر نگهداری کنید. نگه داشتن بیشتر از این مدت غذای نذری باعث بدطعم شدن آن می‌شود.

نذری

2 نکتـه درباره نذری گرفتن

1. برای حفظ سلامت خود، خانواده و محیط زیست هم که شده، برای گرفتن غذای نذری، یک ظرف مناسب همراه خود ببرید تا مجبور به دریافت غذا با ظرف‌های یک‌بار مصرف پلاستیکی نشوید.

2. برای اینکه با قاشق‌های پلاستیکی یک‌بار مصرف، غذای داغ نذری را نخورید و امکان ابتلا به سرطان یا آسیب رساندن به محیط زیست را افزایش ندهید، قاشق و چنگال استیل سبک داخل کیفتان بگذارید و برای خوردن غذا از آن‌ها استفاده کنید.

12 نـکـتـه دربـاره نـذری دادن

1. اگر قصد دارید به بیشتر از 50 نفر نذری بدهید، به طور حتم خودتان از پس پختن غذا برنمی‌آیید و باید از یک آشپز ماهر کمک بخواهید. این آشپز باید پروانه بهداشت کاری داشته باشد و سلامت باشد. کمک گرفتن از آشپزی که سرما خورده یا به بیماری‌های عفونی و ویروسی خاصی مبتلاست، کار عاقلانه‌ای نیست. در غیر این صورت امکان انتقال این بیماری‌های واگیر به افرادی که از غذای نذری شما می‌خورند، دور از انتظار نیست.

اگر غذای نذری اضافه آمد، آن را بین خانواده‌های محله‌هایی که افراد نیازمند بیشتری در آن‌ها زندگی می‌کنند یا در آسایشگاه‌های سالمندان و مراکز بهزیستی پخش کنید. نگهداری غذا در حیاط منزل، حتی در این روزهای سرد سال هم کار معقولی نیست

2. اگر می‌خواهید از آشپزهای تجربی یا آشنایان خود برای پخت‌وپز کمک بگیرید، از آن‌ها بخواهید تمام اصول بهداشتی پخت غذا را رعایت کنند. این اصول می‌توانند شامل شستن دست‌ها پیش از شروع کار، پوشیدن دستکش، پیش‌بند و کلاه (یا روسری) مناسب و استفاده از ماسک در هنگام پخت غذا باشد.

3. اگر قرار است ظرف‌های بزرگ را بعد از یک سال از انباری بیرون بیاورید و غذای نذری را داخل آن‌ها بپزید، حتماً این ظروف را پیش از استفاده با آب و مواد شوینده به خوبی بشویید. احتمال آلوده شدن ظروفی که یک سال در انباری مانده‌اند با گرد و خاک، آلودگی‌های محیطی و حتی ترشحات بدن حشرات مختلفی مانند سوسک وجود دارد.

4. از آنجا که غذای نذری در حجم بالایی پخته می‌شود و امکان نگهداری صحیح آن داخل یخچال وجود ندارد، بهتر است کار پخت‌وپز ناهار نذری را از صبح همان روز و شام نذری را از عصر همان روز شروع کنید.

نذری

5. تا لحظه‌ای که می‌توانید، غذا را از روی حرارت برندارید و در آخرین زمان ممکن، آن‌ها را داخل ظروفی که می‌خواهید پخش کنید، بریزید. با این کار، احتمال فساد غذا را کم می‌کنید و حتی اگر آن‌ها را به موقع به دست مردم برسانید و مردم هم همان موقع غذا را بخورند یا به درستی در یخچال نگهداری کنند، این احتمال به صفر خواهد رسید.

6. اگر غذای نذری اضافه آمد، آن را بین خانواده‌های محله‌هایی که افراد نیازمند بیشتری در آن‌ها زندگی می‌کنند یا در آسایشگاه‌های سالمندان و مراکز بهزیستی پخش کنید. نگهداری غذا در حیاط منزل، حتی در این روزهای سرد سال هم کار معقولی نیست چون اگر دمای غذا برای مدت بیشتر از 2 ساعت بین 15 تا 30 درجه سانتی‌گراد باقی بماند، امکان فساد مواد موجود در آن و نفوذ آلودگی‌های میکروبی و باکتریایی وجود خواهد داشت. از طرف دیگر، مصرف غذایی که داخل یخچال نگهداری نشده است می‌تواند باعث ابتلا به مسمومیت غذایی، به خصوص در بین بچه‌ها، سالمندان و خانم‌های باردار شود.

7. حتماً پیاز یا سیب‌زمینی غذای نذری را هم به جای روغن جامد یا روغن مایع معمولی با روغن مایع مخصوص سرخ کردن، تفت بدهید و سرخ کنید. استفاده از روغن‌های مایع هم به جای روغن‌های جامد، برای طبخ برنج بهتر و سالم‌تر است.

8. اگر پیاز یا سیب‌زمینی غذای نذری را از چند روز قبل سرخ کرده‌اید، حتماً آن‌ها را تا روزی که قرار است غذا را بپزید، در شرایط مناسب فریز کنید و نگه دارید. البته بهتر است که این کار را در روز پخت غذا انجام دهید تا اکسیداسیون روغن در اثر فریز شدن و دوباره سرخ شدن، پیش نیاید.

از دوغ یا حتی آب به جای نوشابه‌های گازدار، به عنوان نوشیدنی در کنار غذای نذری استفاده کنید

9. برای پخش کردن غذای نذری به جای ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی، از ظروف یک‌بار مصرف گیاهی یا فومی استفاده کنید تا آسیب کمتری به محیط زیست برسانید.

10. اگر با دوستان و اطرافیان خود رودربایستی ندارید، از آن‌ها بخواهید برای بردن غذای نذری، با خودشان از منزل ظرف بیاورند تا استفاده از ظروف یک‌بار مصرف را به حداقل برسانید.

11. اگر می‌خواهید غذای نذری را در بین خانواده‌های کم‌درآمد، ساکنان بهزیستی‌ها، آسایشگاه‌های سالمندان یا حتی شیرخوارگاه‌ها پخش کنید، بهتر است آن را در دو ظرف بزرگ برنج و خورش داخل ماشین بگذارید و از خانواده‌ها یا مسوولان مراکز مختلف بخواهید ظروف غذاخوری را برای دریافت غذا بیاورند. به این ترتیب، استفاده از ظرف‌های یک‌بار مصرف و آسیب به محیط زیست کاهش می‌یابد.

12. از دوغ یا حتی آب به جای نوشابه‌های گازدار، به عنوان نوشیدنی در کنار غذای نذری استفاده کنید.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: سلامتیران

مطالب مرتبط:

ماه محرم و نذری‌های دوستدار سلامت

هشدار پزشكان درباره ظروف یک ‌بار مصرف

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.