تبیان، دستیار زندگی
دسر به وعده‌ای گفته می‌شود که درست 20 تا 30 دقیقه بعد از اتمام وعده غذایی اصلی سرو می‌شود؛ آن هم به منظور هضم بهتر غذا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کرم کارامل بخوریم یا ژله یا بستنی یا کیک یا میوه؟

مقایسه‌ی 5 دسر رایج


دسر به وعده‌ای گفته می‌شود که درست 20 تا 30 دقیقه بعد از اتمام وعده غذایی اصلی سرو می‌شود؛ آن هم به منظور هضم بهتر غذا.

دسر

برخی برای این وعده، خوراکی‌های شیرین را انتخاب می‌کنند و برخی خوردن یک عدد میوه تازه را ترجیح می‌دهند. به این ترتیب داشتن عادت به خوردن هر یک از گزینه‌های یادشده، می‌تواند نتایجی را به دنبال داشته باشد که ما در ادامه به همین موارد پرداخته و عاقبت خوردن 5 دسر رایج را برایتان برشمرده‌ایم.

میوه تازه

انواع میوه‌های فصل به خصوص آن‌هایی که منبع بتاکاروتن و ویتامین C هستند، می‌توانند دسری مناسب بعد از مصرف غذای اصلی باشند.

نکته اینجاست که در صورت ابتلا به بیماری‌های گوارشی فرد می‌تواند کمپوت این میوه‌ها را مورد استفاده قرار دهد. به این ترتیب نیاز به هضم کمتری پس از خوردن این گروه از مواد غذایی خواهد بود.

بنابراین اگر اضافه‌وزن دارید و در حال کم کردن آن هستید، بهتر است به عنوان دسر یک عدد سیب یا پرتقال میل کنید. به این ترتیب به جای کالری، فیبر بیشتری را دریافت کرده‌اید که نه‌تنها سیرکننده است، بلکه باعث افزایش وزن هم نمی‌شود.

ژله

خیلی‌ها تصور می‌کنند که خوردن ژله از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند در حالی که سخت در اشتباه هستند زیرا این دسر بیش از کلسیم دارای شکر است بنابراین می‌تواند باعث چاقی شود که خود زمینه‌ساز پوکی استخوان است؛ بنابراین مصرف ژله برای تنوع اشکالی ندارد (آن هم به صورت کم‌شکر و مخلوط شده با تکه‌های انواع میوه تازه) اما برای تأمین کلسیم مورد نیاز می‌توانید غذایی مانند فرنی را انتخاب کنید که از شیر تهیه شده است.

کیک

آن‌هایی که به خوردن چای بعد از غذا عادت دارند، می‌توانند خوردن آن را برای یک ساعت به تعویق بیندازند و آن را با یک برش کیک خانگی میل کنند. بهتر است این کیک تازه باشد و با حداقل شکر تهیه شود. البته نوع شکلاتی آن می‌تواند تکمیل‌کننده انرژی مورد نیاز بچه‌های لاغر باشد.

کرم کارامل

کرم کارامل

این دسر از تخم‌مرغ تشکیل شده است و شکر دارد بنابراین کالری قابل‌ملاحظه‌ای با خوردن آن دریافت خواهید کرد. بنابراین اگر اضافه‌وزن دارید یا به بیماری دیابت مبتلا هستید، بهتر است خوردن این دسر را بسیار محدود کنید. نکته دیگر اینکه تخم‌مرغ موجود در کرم کارامل، برای بیماران کلیوی و کسانی که اسید اوریک بالایی دارند، توصیه نمی‌شود پس این عزیزان هنگام سرو این دسر باید مراقب باشند.

بستنی

در میان انواع بستنی، نوع وانیلی را پیشنهاد می‌کنیم زیرا با خوردن آن احتمال دریافت رنگ یا هر افزودنی دیگر کمتر خواهد بود. البته کسانی که لاغر هستند، کمتر شیر و لبنیات مصرف می‌کنند و از همه مهم‌تر بچه‌های بدغذا می‌توانند بعد از مصرف غذای اصلیشان یک کاسه کوچک بستنی میل کنند.

پیشنهاد

برای خانواده‌ی 4 نفره‌ای که از یک خانم با اضافه‌وزن و یک آقای ورزشکار و یک دخترخانم در سنین بلوغ و یک کودک 4-3 ساله در سنین رشد تشکیل شده، بهترین پیشنهاد دسر این است: برای مادر خانواده یک عدد میوه نظیر یک عدد پرتقال؛ برای پدر خانواده، یک کاسه کرم کارامل؛ برای دختر خانواده یک برش کیک با یک لیوان شیر و برای کودک 4 ساله یک کاسه بستنی وانیلی. البته خوردن تفننی ژله هم مانعی ندارد.

رنگ ظرف بر طعم غذا تأثیرگذار است

اگر می‌خواهید که از خوردن دسر توت فرنگی بیشتر لذت ببرید به جای تزیین کردن آن با انواع میوه‌ها، دسر را داخل ظرف سفید رنگی سرو کنید. محققان انگلیسی و اسپانیایی در مطالعه‌ای دریافتند که رنگ ظرف غذا می‌تواند بر طعم غذا تأثیر بگذارد.

در این مطالعه محققان، دسر توت فرنگی را در دو ظرف سفید و سیاه رنگ برای 53 داوطلب سرو کردند تا تأثیر رنگ ظرف مواد خوراکی را بر طعم و کیفیت آن ارزیابی کنند.

محققان پس از انجام این بررسی دریافتند افرادی که در ظرف سفید این دسر را سرو کردند نه تنها طعم آن را بیشتر دوست داشتند بلکه آن را خوشمزه‌تر و شیرین‌تر احساس کردند.

فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

هفته نامه سلامت – شماره 342

ایسنا

مطالب مرتبط:

آشنایی با طرز تهیه‌ی انواع دسر

آشنایی با طرز تهیه‌ی انواع کیک و شیرینی 

آیا دسر ضرورت دارد؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.