تبیان، دستیار زندگی
اختران مجموعه ای چهارده جلدی است که همان گونه که از نامش پیداست،شامل داستان هایی از زندگی چهارده معصوم (ع) است و هر جلد از آن توسط یکی از نویسندگان نوشته شده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

منم! فرزند مکه و منا!
منم! فرزند مکه و منا!

نگاهی به کتاب «که مپرس» از مجموعه چهارده جلدی اختران

«اختران» مجموعه ای چهارده جلدی است که همان گونه که از نامش پیداست، شامل داستان هایی از زندگی چهارده معصوم (ع) است و هر جلد از آن توسط یکی از نویسندگان نوشته شده است. از جمله نویسندگان این مجموعه می توان به نام های آشنایی چون، جعفر ابراهیمی، محمد رضا بایرامی، محمد رضا سرشار، محسن هجری، جواد محقق، مصطفی خرامان و حمیدرضا شاه آبادی اشاره کرد. مجموعه ی داستان های مذهبی اختران در میان کتاب هایی که تاکنون با موضوع ادبیات دینی و آیینی برای نوجوانان نوشته شده ، دارای ویژگی های منحصر به فردی است که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد..

درد عشقی کشیده ام که مپرس زهر هجری چشیده ام که مپرس

حتما همه ی شما این بیت حافظ را بارها شنیده اید. جعفر ابراهیمی داستان «که مپرس!…» را که بر اساس زندگی حضرت امام سجاد (ع) نوشته، از این بیت گرفته است. بنفشه احمد زاده نیز تصویرگر آن است. داستان این گونه آغاز می شود:

«آفتاب داغ از یک سو و تب جان سوز از سوی دیگر ، تاب و توان از جوان گرفته بود. جوان خسته بود. تشنه لب و دل شکسته بود. داغ دیده بود. سوار بر اشتری بی جهاز. دست و پا در غل و زنجیر و ادامه ی زنجیر، آویخته از گردن لاغرش. غل و زنجیر ، از آفتاب تند و تیز دشت تفتیده بودند…»

می دانیم که امام بزرگوار ، حضرت سجاد (ع) بنا بر حکمت و مصلحت خدای بزرگ در حادثه ی عاشورا بیمار و تب دار بودند و به همین علت نتوانستند پابه پای امام حسین (ع) و یاران وفادار ایشان در جنگ با سپاه یزید شرکت کنند؛ اما ایشان همراه با حضرت زینب (س) بزرگ بانوی کربلا ، رسالتی به دوش داشتند که ارزش و اهمیت آن کم تر از جهاد و شهادت در راه حق نبود.امام سجاد (ع) پس از واقعه ی عاشورا به اسارت سپاه دشمن در آمدند و همراه کاروان اسیران و سر بزرگوار امام حسین (ع) به شام برده شدند. پیام آور بزرگ عاشورا در کاخ یزید با خطبه ی بلیغ و کوبنده ی خود، پرده از نیرنگ و کینه ی این قوم برداشت و پیام بزرگ عاشورا را که”‌ درس آزادگی و دینداری و قیام در برابر ظلم”‌ بود به جهانیان اعلام کرد. بخشی از این خطبه ی پر شکوه را در کتاب مورد بحث می خوانیم:

«ای مردم! آنان که مرا می شناسند می دانند که کیستم و به آن ها که نمی شناسند می گویم تا بشناسند.بدانید که منم فرزند مکه و منا، فرزند زمزم و صفا. منم فرزند آن امامی که غلتید در خاک و خون.منم فرزند آن کسی که جنیان در تاریکی برای او نوحه گری می کنند و می گریند.منم فرزند آن کسی که پرندگان هوا بر او زاری و گریه می کنند…»

در کتاب «که مپرس» نویسنده هم زمان با نقل ماجراهای پس از عاشورا و حوادثی که برای کاروان اسیران و اهل بیت امام حسین (ع) اتفاق می افتد، گاهی نیز برمی گردد به گذشته و با یادآوری صحنه هایی تاثیرگذار و جانگداز از روز عاشورا ، خواننده ی کتاب را با سیرحوادث این واقعه نیز آشنا می کند.

توصیف های دقیق و تاثیرگذار که عواطف هر خواننده ای را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد، از ویژگی های این کتاب است.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد مجموعه ی «اختران» و به طور خاص کتابی که درباره ی آن گفت وگو می کنیم، نگاه تازه و خلاقانه به موضوع داستان های مذهبی است.شاید همه ی ما بارها و بارها درباره ی قیام عاشورا، شهادت امام حسین (ع) و یاران ایشان، اسارت اهل بیت و بیماری حضرت سجاد (ع) مطالب زیادی خوانده یا شنیده باشیم.علاوه بر آن قطعاً همه ی ما در مراسم مذهبی که این روزها در مساجد و تکیه ها برگزار می شود، نیز درباره ی ماه محرم و حوادث مربوط به آن ، نکته و داستان های بسیاری شنیده ایم.اما در این کتاب نویسنده با نگاهی نو و خلاقانه به این موضوع نگریسته است و همان گونه که گفتیم با به کارگیری تکنیک های داستان نویسی جدید و آوردن داستان در داستان و استفاده از فلاش بک، داستانی جذاب و خواندنی نقل کرده است. در ضمن با مراجعه به منابع تاریخی که در این زمینه وجود دارد، برخی از حوادثی را نقل کرده که شاید تا به حال آن ها را نشنیده باشیم. به عنوان مثال ماجرای مسلمان شدن راهب مسیحی با دیدن سر بریده ی امام حسین (ع) و جنگیدن او با مردان شمر بن ذی الجوشن، یکی از این ماجراهاست.

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع:هدهد(انسیه موسویان)

مطالب مرتبط:

موفقیت کودکان و نوجوانان ایرانی

گفت و گو با خانم گلی مجری عصر به خیر بچه ها

قبل از 18 سالگی گواهینامه بگیرید!

بازنمایی واقعه عاشورا در خیمه خورشید

دور ریختنی های هنری

باز هم یک مسابقه ی نقاشی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.