تبیان، دستیار زندگی
تفاوت های مبرهنی میان زن و مرد قابل مشاهده است و به ذهن هر خواننده ای اندیشه ی مردان مریخی و زنان ونوسی را متبادر می سازد. آیا واقعا مردان مریخی اند و زنان ونوسی؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این رفتارها را در همسرت بپذیر


تفاوت های مبرهنی میان زن و مرد قابل مشاهده است  و به ذهن هر خواننده ای اندیشه ی مردان مریخی و زنان ونوسی را متبادر می سازد. آیا واقعا مردان مریخی اند و زنان ونوسی؟

مرد

روان شناسان در مورد بروز تفاوت زن و مرد، هر دو عامل محیط و وراثت را سهیم می دانند. اما جامعه شناسان با روان شناسان اختلاف نظر فاحشی دارند. آنها معتقدند كه تفاوت های زن و مرد معلول تفاوت رفتاری است كه جامعه در مورد آنان پیش می گیرد و معتقدند كه دو جنس در اساس با هم هیچ تفاوتی ندارند، بلكه اجتماع موجب می شود كه آنها گرایش های متفاوت پیدا كنند و به زمینه های مختلف سوق داده شوند. از نظر جامعه شناسان تفاوت زن و مرد در جزییات است نه در كلیات. زیست شناسان عقیده دارند كه زن و مرد تفاوت های بنیادی دارند، بدین معنا كه تفاوت های آنها در درجه اول ارثی است نه محیطی. آنها معتقدند كه هر سلول بدن زن با هر سلول بدن مرد تفاوت دارد.

آنها قبل از آن كه به دنیا بیایند و تحت تأثیر نفوذهای اجتماعی قرار گیرند، كاملاً تمایز پیدا كرده و برای زن یا مرد شدن آماده می شوند.

صرف نظر از این اختلاف عقاید، تفاوت های مبرهنی میان زن و مرد قابل مشاهده است  و به ذهن هر خواننده ای اندیشه ی مردان مریخی و زنان ونوسی را متبادر می سازد. آیا واقعا مردان مریخی اند و زنان ونوسی؟

در ادامه این یادداشت،  شما را به مطالعه برخی از رفتارهای مختص مردان دعوت می کنیم و در مقاله ای دیگر به برخی از رفتارهای مختص زنان خواهیم پرداخت:

ماجرا از همان روز اول شروع می شود. همان روزی که تصمیم می گیرید با یک مرد زیر یک سقف راه بروید، غذا بخورید، تلویزیون ببینید و... از همان زمان همه چیز به نظرتان عجیب می رسد. احساس می کنید که آدم فضایی مقابل تان ایستاده که نه زبان شما را متوجه می شود و نه افکارتان را. مردی که هر طور می خواهد تصمیم می گیرد، فکر می کند و زندگی می کند و حاضر نیست یک کلمه از حرف هایی که روزی هزار بار تکرارش می کنید را عملی کند. اگر هنوز هم به دنیای عجیب و غریب مردها عادت نکرده اید، بهتر است بدانید که در زندگی مردها عاداتی وجود دارد که به سادگی نمی توانید تغییرشان دهید. به جای این که هر روز در مقابل این عادت ها متعجب شوید، بهتر است بیشتر دنیای مردان را بشناسید و با راه های سازگار شدن با آن ها آشنا شوید.

از جمله مشکلات مردانه ای که شما را آزار می دهد...

چرا شوهرم این همه چیز را در مورد ورزش به یاد می آورد اما چیزی که من همین دیروز گفتم را نه؟

رابطه ما با ورزش، مربوط به امروز و دیروز نیست. یک رابطه قدیمی و ریشه دار است که در ما وجود دارد و لحظه لحظه اش را به یاد داریم؛ با آن زندگی کرده ایم و بزرگ شده ایم. این درحالی است که رابطه عاطفی و ازدواج مان، تنها چند سال است که به زندگی ما وارد شده و عمر زیادی از این احساسات نگذشته است. از طرف دیگر، باید باور کنید که ما مردها در مورد ازدواج گاهی شبیه یک شاگرد تازه وارد کلاس اسپانیایی می شویم که همه چیز برایش عجیب است و به سادگی نمی تواند خودش را با این دنیای تازه وفق دهد. این درحالی است که ما تمام عمرمان را با ورزش زندگی کرده ایم و حتی می توانیم زمان و مکان دقیق لحظه هایی که با ورزش گذرانده ایم را به یاد بیاوریم.

ما مردها کله شقیم. گفتن معذرت می خواهم و متاسفم یعنی اعتراف کردن به اشتباه و بدتر از آن، یعنی قبول مسئولیت صدمه هایی که آن اشتباه به زندگی مان زده

اگر همسرم یک منشی یا همکار زن دارد، باید نگران باشم؟

همیشه این طور نیست اما گاهی نشانه ها می توانند شما را نگران کنند. اگر همسرتان نمی تواند برخی مرزها را در کارش رعایت کند، قطعا یک جای کار می لنگد. اگر همسر شما با یکی از همکاران زنش بیش از دیگران صمیمی شده و می توانید تفاوت هایی را در رابطه او با دیگر همکارانش تشخیص دهید، باید بگوییم که او دنبال دردسر می گردد. معنای این صمیمیت این نیست که همسرتان قطعا و صد در صد به شما خیانت خواهد کرد بلکه این تنها یک زنگ خطر است که بتوانید محدوده های زندگی مشترک تان را بدون دعوا و بزرگنمایی به او یادآوری کنید.

چرا شوهرم درحالی که می داند بچه همین حالا غذا خورده و باید بخوابد، او را بغل می کند، به هوا پرتاب می کند و درست همان لحظه را برای بازی کردن با او انتخاب می کند؟

یکی از دلایل این برخوردهای مردانه این است که بچه ها لحظه ای که تازه غذا خورده اند و آماده خوابند، راحت تر با ما کنار می آیند و آرام تر هستند و از طرف دیگر باید این موضوع را در نظر بگیرید که وقتی همسرتان می بیند بچه به لحظه های آخر بیداری روزانه اش نزدیک می شود و دیگر در آن روز نمی تواند او را بیدار و شاد ببیند، هیجان زده می شود و دوست دارد از این لحظات آخر بیشترین استفاده را بکند.

چرا مردها از این که کار اشتباهی را انجام داده اند احساس شرمندگی نمی کنند و نمی گویند که متاسفم، ببخشید، متاسفم که ناراحتت کردم؟

مرد

ما مردها کله شقیم. گفتن معذرت می خواهم و متاسفم یعنی اعتراف کردن به اشتباه و بدتر از آن، یعنی قبول مسئولیت صدمه هایی که آن اشتباه به زندگی مان زده.

حالا این موضوع را زمانی درنظر بگیرید که یک مرد که دوست دارد حرفش همیشه حرف اول و آخر باشد باید به زانو در بیاید و اعتراف کند که حرف هایش همیشه هم روی حساب و کتاب نیست. درست است که در زندگی های امروز آن قدر همه چیز به مرز اشتراک و همراهی نزدیک شده که دیگر گفتن «مرد خانه» عبارتی سراسر اشتباه است اما هنوز هم مردهای لجوج دوست دارند در دلشان پشیمان و متاسف باشند و بدون اعتراف به اشتباه شان برای به دست آوردن دل شکسته همسرشان تلاش کنند.

مردها واقعا فکر می کنند که زن ها بدون آرایش زیبا ترند؟

زمانی که من و همسرم در مورد این موضوع صحبت کردیم، من گفتم که قطعا بدون آرایش زیباتر است اما همسرم به نکته خوبی اشاره کرد. او با توجه به شناختی که از من داشت گفت، منظور تو از آرایش استفاده از رنگ های تند است و زمانی که من یک آرایش ملایم و طبیعی می کنم به نظر تو زیباتر می رسم، حق با همسرم بود. شاید پیش از این به این موضوع توجه نکرده بودم اما حالا اعتراف می کنم، یک آرایش ملایم و طبیعی از همه چیز زن ها را زیباتر نشان می دهد.

آیا شوهرم می فهمد که یک مو از دماغش بیرون زده و به آن اهمیت نمی دهد یا این که اصلا این چیزها را نمی بیند؟

راستش من تمام ایرادهای ظاهرم را می بینم و جالب تر این که نسبت به تمام این شلختگی ها احساس خوبی دارم. موهای آشفته، ریش درآمده، پیراهن های تکراری و... اما دیگر مثل مردهای مجرد توجهی به آن ها نشان نمی دهم؛ این اتفاقی است که معمولا برای مردهای متاهل می افتد. اشتباه باشد یا درست، اغلب آن ها فکر می کنند، آنقدر جای شان در زندگی همسرشان محکم است که نیازی به توجه به این جزئیات ندارند. پس اگر واقعا این موضوعات آزارتان می دهد با او در موردش صحبت کرده و کمی هم در مورد این خودآرایی ها راهنمایی اش کنید.

چرا مردها تحمل شنیدن هیچ انتقادی در مورد مادرشان را ندارند؟

مادرها برای ما خیلی مهم هستند. زیرا آن ها نخستین زن زندگی ما بوده اند و بیشتر سال های جوانی شان را برای ما صرف کرده اند. اغلب ما نسبت به فداکاری های مادرمان خود را مسئول می دانیم و به خاطر تمام بدی هایی که در حق شان کردیم و استرس هایی که به آن ها وارد کرده ایم، هنوز احساس گناه می کنیم. مادر شوهرتان را به حال خودش بگذارید؛ از بدگویی در موردش مقابل شوهرتان دست بردارید و اگر به شکل غیرقابل کنترلی شما را آزار می دهد بسیار آرام و با سیاست از همسرتان کمک بخواهید.

شما زن ها برای تمام روز ما برنامه می ریزید و یک روز تعطیل ما را به دقایق پر از کاری تبدیل می کنید که حتی نمی توانیم خودمان ترتیب شان را مشخص کنیم. به همین دلیل می خواهیم 15 دقیقه هم که شده از شر شنیدن این برنامه ها راحت شویم و به کار خودمان برسیم

چرا همیشه از من جای چیزهایی را می پرسد که حتی به آن ها دست هم نزده ام؟

این فقط یک عادت مردانه نیست. همسر من هم چنین سوال هایی را از من می پرسد و با این کارش من را عصبی می کند. او درست در لحظه ای که کنار تلفن ایستاده، می پرسد که تلفن را کجا گذاشته ام و بدون این که حتی یک دقیقه بگردد، جای وسایلش را از من می پرسد. پس بهتر است تقصیر این موضوع را دیگر به گردن مردها نیندازید.

چرا همسرم وقتی می داند کارش حداقل 2 ساعت طول می کشد می گوید 15 دقیقه دیگر سر قرار می رسد؟

راستش می گوییم که 15 دقیقه طول می کشد تا شما را حداقل برای 15 دقیقه سرگرم و منتظر نگه داریم، چون اگر بگوییم 2 ساعت طول می کشد، غر و لندهای تان شروع می شود که چرا اینقدر وقت تلف می کنی و چرا نمی توانی کارهایت را به موقع تمام کنی و... از طرف دیگر شما زن ها برای تمام روز ما برنامه می ریزید و یک روز تعطیل ما را به دقایق پر از کاری تبدیل می کنید که حتی نمی توانیم خودمان ترتیب شان را مشخص کنیم. به همین دلیل می خواهیم 15 دقیقه هم که شده از شر شنیدن این برنامه ها راحت شویم و به کار خودمان برسیم.

حال شما بگوئید:مردان واقعا مریخی اند؟

با توجه به آنچه از نظرتان گذشت به نظر شما تفاوت میان زنان و مردان، به کدام علت زیستی، روانی و یا  اجتماعی و محیطی است؟

فرآوری: نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع: مجله سیب سبز/پایگاه اطلاع رسانی پزشکی شفا

مطالب مرتبط:

مشارکت حتی در حل اختلاف

کتاب شناخت زنان ،قطور و دشوار

زناشویی با چاشنی احساس

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.