تبیان، دستیار زندگی
عروسك و یا هر وسیله تزیینی دیگری را كه در اختیار دارید ته ظرف قرار دهید سعی كنید كه از اشیای سبك و پلاستیكی استفاده نكنید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش هنر مورد علاقه شما

شمع مایع و نمونه های شمع مایع كلاسیك

شمع مایع كلاسیك

وسایل لازم:

- پارافین مایع

- آب

- گلیسیرین

- رنگ پودری پارچه

- لوازم تزیینی

- لیوان پایه بلند

- طلق

- فتیله

مراحل انجام كار:

1- عروسك و یا هر وسیله تزیینی دیگری را كه در اختیار دارید ته ظرف قرار دهید (سعی كنید كه از اشیای سبك و پلاستیكی استفاده نكنید.)

2- روی عروسك را با گلیسیرین بپوشانید، به طوری كه سه چهارم ظرف با گلیسیرین پر شود.

3- یك چهارم استكان آب را با مقدار بسیار كمی از رنگ پودری پارچه مخلوط كنید و روی گلیسیرین بریزید( به ارتفاع 2 سانتی متر)

4- مقداری پارافین مایع را روی آب بریزید ( به ارتفاع 1 سانت) سپسفتیله را روی شمع قرار دهید.

شمع ژله ای شبیه ژله

مواد و لوازم موردنیاز:

** کاسه ای شیشه ای و چند عدد فنجان

** میله توخالی شیشه ای به قطر 6/7 سانتی متر

** روغن مایع

** قابلمه

** دماسنج گیره دار

** رنگ قرمز مخصوص ژل

** موم ژله ای شمع

** ملاقه

** قالب کیک یزدی

** تعدادی فنجان برای تزئین اطراف

انتخاب یک فتیله درست برای یک شمع درست لازم و ضروری می باشد، اگر فیتیله خیلی کوچک باشد، شعله خیلی کوچک خواهد بود، و یک فیتیله کوچک ممکن است که اغلب باعث چکه کردن شمع شود

روش ساخت:

1.مقدار ژل مورد نیاز را حساب کنید، اگر می خواهید که شمع را به مدت زیادی روشن بگذارید شما به تعدادی شمع شناور نیاز خواهید داشت تا وقتی که آنها تمام شدند بلافاصله جایگزین آنها نمائید.

2. قالب کیک یزدی را با روغن چرب کنید تا ژل را بعد از مرحله 6 به راحتی از آن جدا کنید.

3.قابلمه را روی حرارت پائین قرار دهید و به مقدار کافی ژل داخل قابلمه بریزید و ذوب کنید و دماسنج را به بدنه قابلمه وصل کنید (دقت کنید که روی بسته های ژل میزان درجه حرارت داده شده) بنابراین ژل را تا همین درجه حرارت دهید، و سعی کنید که ژل زیاد داغ نشود. به تدریج رنگ را اضافه کنید و با قاشق فلزی به آرامی هم بزنید تا رنگ دلخواه به دست آید. برای رنگ های خیلی تیره به رنگ بیشتری نیاز دارید بنابراین ممکن است که لازم باشد بعد از آزمایش رنگ بیشتری اضافه نمائید.

4. وقتی که درجه حرارت ژل به همان درجه مطلوب خود رسید مقداری از ژل را داخل فنجان ها بریزید.

شمع مایع كلاسیك

5. بقیه ژل را دوباره تا درجه ریزش حرارت دهید و اگر لازم است با استفاده از ملاقه ژل را داخل قالب های کیک بریزید و بعضی از قالب ها را تا لبه برای گل های بزرگ تر و تعدادی را هم تا نیمه برای گل های کوچکتر پر کنید.

6.وقتی ژل داخل قالب ها به طور کامل سرد شد آنها را از قالب بیرون آورده و روی یک سطح صاف مانند یک سینی شیشه ای قرار دهید و برای سفت شدن با سینی آنها را داخل یخچال قرار دهید تا در موقع لازم از آنها استفاده نمائید.

7.مرحله 5 و 6 را چند بار تکرار کنید و گل ها را به اندازه مورد نیاز درست کنید.

8. تعدادی فتیله برای گل ها به طول یکسان که بیشتر از 3/1 سانتی متر نباشد ببرید. فتیله ها را در هر یک از گل ها قرار دهید. دقت کنید که فتیله ها را تا انتهاء گل ها فشار ندهید که آب را جذب کنند و روشن نشوند. فتیله را برای شمع های فنجانی هم ببرید و داخل آنها قرار دهید.

9. کاسه شیشه ای را پر از آب کنید و با دقت گل ها را به طور شناور روی آب قرار دهید فنجان ها را کنار ظرف آب و میله شیشه ای را هم داخل ظرف قرار دهید و تزئین نمائید.

نکته طرح:

گل ها را در رنگ های سایه روشن از یک رنگ با تنظیم کردن مقدار رنگ و ژل درست کنید و تزئین نمائید.

شمع مایع كلاسیك

فتیله های مناسب

انتخاب یک فتیله درست برای یک شمع درست لازم و ضروری می باشد، اگر فیتیله خیلی کوچک باشد، شعله خیلی کوچک خواهد بود، و یک فیتیله کوچک ممکن است که اغلب باعث چکه کردن شمع شود. یا ممکن است که در یک حوضچه موم ذوب شده خاموش شود. فیتیله خودش در واقع نمی سوزد بلکه به واسطه فرو نشستن در موم و مرطوب شدن با موم ذوب شده شعله ور می شود. فیتیله ها باید در اندازه های 12سانتی متر طول مرتب شوند. معمولاً از قیطان های کتانی ساخته شده اند، و فیتیله ها در اندازه های مختلف، از 110سانتی متر در 1 سانتی متر درجه بندی شده اند و اندازه ای که شما نیاز دارید بستگی به قطر شمعی که می سازید دارد. چنان که برای یک شمع به قطر 5/2 سانتی متر شما به یک فیتیله 5/2 سانتی متری نیاز دارید و به همین ترتیب در اندازه های دیگر. شما اغلب می توانید فیتیله های مخصوص برای ظروف که در اندازه های کوچک، متوسط و بزرگ برای 15 5 سانتی متر در دسترس می باشد خریداری نمائید. فیتیله ها با مغزی فلزی برای شمع های مخصوصی که مدت طولانی می سوزند طرح ریزی شده اند و باید برای شمع هائی که در ظروف ساخته می شوند استفاده شوند. همانند، شمع های شناور به فیتیله های مخصوص شناور نیاز دارید. با استثناء قرار دادن شمع های غوطه ور شده، قبل از اینکه شمع را بسازید فیتیله نیاز به آماده شدن دارد (گاهی اوقات می توانید فیتیله ها را به صورت آماده شده از بیرون بخرید، اما این کار آسانی است که خودتان آنها را آماده کنید) برای این کار، کمی از پارافین را به صورت بن ماری ذوب کنید. (شرح بن ماری ظرف بزرگتری را پر از آب کنید و روی منبع اصلی حرارت قرار دهید و یک ظرف کوچکتر را روی ظرف اولی قرار داده و پارافین را در آن ذوب کنید این روش را روش بن ماری می نامند در حقیقت با بخار آب پارافین را در آن می کنید.) و فیتیله را در آن به مدت 5 دقیقه قرار دهید و سپس فیتیله پوشیده شده با موم را از داخل ظرف بردارید و آنها را راست و عمودی در سینی فری که با یک تکه کاغذ روغنی پوشیده شده است قراردهید تا خشک شوند.

شمع مایع كلاسیك

نگهدارنده های فیتیله

این ها برای ثابت نگه داشتن فیتیله در ظروف شمع ها استفاده می شوند. شما فیتیله را در نگهدارنده جای دهید و فلز را به هم فشار دهید طوری که آن صاف در ته ظرف قرار بگیرد.

1.موم پارافین

2. موم عسل

3. ورقه های موم عسل

4.موم مخصوص حکاکی و غوطه ور کردن

5. اسید استیرین

6.فیتیله های آماده شده (راست) و فیتیله های آماده نشده (چپ)

7. عطر شمع

8. چسب موم

9. خمیر بتونه قالب

1. رنگ موم

11. نگهدارنده های فیتیله

فرآوری : کهتری

بخش خانواد ایرانی تبیان


منابع:

آفتابیران

وبلاگ شیرینی روز

مطالب مرتبط:

شمع های نما مرمر

شمع قارچی شکل بسازید

شمع های زینتی طلایی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.