تبیان، دستیار زندگی
بسیار مشاهده می شود که در زمان چت کردن ، کاربر برای جلوگیری از اطلاع دیگران(به خصوص اعضای خانواده و والدین) نسبت به مطالب عنوان شده از...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کد هایی برای زبان رمزی فرزندم


بسیار مشاهده می شود که در زمان چت کردن ، کاربر برای جلوگیری از اطلاع دیگران(به خصوص اعضای خانواده و والدین) نسبت به مطالب عنوان شده از برخی کلمات رمزی قرار دادی استفاده می کند که رواج این این طرز ارتباط در میان نوجوانان بسیار رایج است.

زبان نامرئی

زبان رمزی، زبانی است ساختگی که دو یا چند تن، یا یک گروه از مردم در میان خود قرار می دهند تا هنگامی که بخواهند معنا و راز سخنانشان برای دیگران پوشیده و پنهان بماند، با آن گفتگو کنند. زبان های رمزی به صورت های مختلف در میان مردم بسیاری از جامعه های جهان رواج دارند. تحلیل گران و متخصصین زبانشناسی مجموعه این الفاظ و اصطلاحات را تحت عنوان زبان مخفی یا زبان نامریی معرفی می کنند.

امروزه بسیار دیده می شود که جوانان در محافل و مجامع جوانانه، در میهمانی ها و دبیرستان ها و یا حتی در میان کودکان و خرسالان، این الفاظ و اصطلاحات را بین خود رد و بدل می کنند. واژه هایی نو که تا حدی خنده دار و جالب توجه اند. اصطلاحاتی که در وهله نخست هیچ معنایی را به ذهن انسان متبادر نمی کنند، اما می توان از محوای کلام و جمله بندی آنها پی به معنی نسبی آن الفاظ برد. این الفاظ و اصطلاحات پس از جا افتادن کم کم از مکالمات نوجوانان و جوانان عبور کرده و به مبادلات کلامی بزرگترها راه پیدا می کند و این مرحله ایست که آن الفاظ به طور اتفاقی در کانون مکالمات عامیانه در سطح جامعه پذیرفته شده است.

هدف از كاربرد این اصطلاحات می تواند پوشیده سخن گفتن و رمزی حرف زدن، شدت بخشیدن به مفهوم مورد نظر، احراز نوعی هویت جمعی مثلاً برای جوانان و نیز نوعی ادعای معلومات داشتن و قدرت سخنوری و... باشد.

عوامل به كارگیری این زبان متعددند و می تواند به دلیل شكاف یا تعارض نسلی و عدم درك ایده ها و افكار میان دو نسل باشد.

عامل دیگر می تواند این نكته باشد كه جوان دوست دارد به نحوی هویت یابی كند. پدیده استقلال طلبی كه با ورود فرد به دوران نوجوانی آغاز می شد تغییرات جسمی و روحی و ذهنی كه در وی ایجاد می شود در سال های پایانی نوجوانی و آغاز جوانی به اوج خود می رسد و این امر سبب می شود نوجوان و یا جوان تا حدی در پی احراز هویتی جدید و مجزا از دیگران برآید و بیشتر به همسن و سالان خود كه شرایطی كما بیش مشابه وی دارند نزدیك شود و این زبان می تواند زبان مشتركی برای تكلم میان آنها باشد.

همچنین اتخاذ این طرز تکلم در میان کودکان تا حدی ناشی از تقلید رفتار بزرگترها مانند خواهر و برادر بزرگتر کودک که در مرحله نوجوانی یا جوانی به کار می رود و گاه نه تنها تحت تاثیر تقلید نیست بلکه کاملا آگاهانه و به علت عدم دسترسی والدین به دنیای واژگان شخصی شان است.

همچنین می توان گفت که رشد و پیشرفت تکنولوژی نیز در گسترش این زبان نامریی نقش بسزایی دارد.

دنیای چت و اینترنت و .. فرزندان ما را در هر بازه سنی، با افراد بسیار متفاوتی مواجه ساخته و باعث می شود که نوجوان یا جوان بعد از ورود به این دنیا با الفاظ و کلمات متفاوت و گاه نامانوسی مواجه شود که خود این مساله باعث گسترش این زبانها می گردد

از طرف دیگر بسیار مشاهده می شود که در زمان چت کردن و .. کاربر برای جلوگیری از اطلاع دیگران نسبت به مطالب عنوان شده از برخی کلمات رمزی قرار دادی استفاده می کند که رواج این این طرز ارتباط در میان نوجوانان بسیار رایج است. برای مثال واژه نامریی  MIH'اختصار شده Mom Is Here به معنای این است که " مادرم اینجاست و نمی توانم صحبت کنم و ... است.

در هر حال دلایل بروز و شیوع زبان نامریی میان فرزندان ما(از کودک گرفته تا جوان) هر چه که هست مهم این است که والدین بدانند برای تاثیر گذاری لازم بر روی فرزندان و برای دسترسی به دنیای ناشناخته فرزندانشان نیاز دارند تا به این فرهنگ واژگان نامریی دسترسی پیدا کنند. دسترسی به این فرهنگ از طریق زور و اجبار و استنطاق امکان پذیر نیست بلکه تنها از طریق حرف زدن و صحبت کردن می توانید به دنیای ناشناخته فرزندتان وارد شوید. صحبت کردن زیاد با فرزندان سبب ایجاد اطمینان در زندگی دشوار اوست. با صحبت کردن با فرزندتان علاوه بر اینکه وی تخلیه می شود از اضطرابش کاسته می شود و از طرف دیگر شما نیز با دنیای فرزندتان، طرز تکلم، دنیای واژگان و خواسته های وی آشنا می شوید. توجه اولیا به صحبتهای فرزندان باعث می شود که آنها احساس امنیت کنند و اولیای خود را یاور بدانند و این طور حس کنند که در مقابله با مشکلات و موانع تنها نیستند. این طرز فکر باعث می شود فرزندتان اطمینان بیشتری پیداکند؛ به عبارت دیگر اعتماد به نفسش تقویت می شود.

همچنین گفتگو با فرزندان این خاصیت را دارد که افکار وی برای والدینش مطرح و مشخص می شود و نوع مشکلاتش نیز معلوم می گردد و از این طریق مشکلات به موقع شناخته شده و به موقع می توان آن را رفع کرد یا از میزان آن کاست.

دریچه قلب فرزند شما بر روی کسی باز می شود که به وی محبت کند و مشاهده شده که هر کس بتوانداعتماد بچه ها را(اعم از کودک و نوجوان) را به خود جلب کند بچه ها سفره دل را برای وی می گشایند.

گفتگو با فرزند

لذا رخنه کردن در دل فرزندان و جلب اعتماد وی شرایط خاصی دارد که عبارتند از:

 شناخت فرزندان: آشنا بودن به مراحل رشد و تحولات روحی فرزندان در هر دوره از زندگی شان می تواند تا حدودی شرایط را مهیا کند زیرا آشنا بودن با نیازهای هر سن و سالی و مطلع بودن از طرز فکر وی به اولیا کمک می کند تا آنها بهتر و آسانتر راههای ارتباط با فرزندان را بیابند. زمینه برقراری ارتباط سالم از دوره کودکی به وجود می آید؛ یعنی زمانی که والدین همواره اهل صحبت و گفتگوی زیاد بافرزندان خود باشند از همان دوران کودکی زبان فرزند خود را چه نامریی باشد و چه مریی دریافته و دیگر نیازی به کنکاش در گفته های وی ندارد. ادامه دادن این روند در دوره نوجوانی و جوانی نیز به یاری والدین در این دوران سخت و بحرانی خواهد آمد.

شیوه های برخورد والدین با فرزندان: نحوه برخورد والدین  شرط اصلی ایجاد ارتباط و تداوم آن است. برای اینکه چنین زمینه ای فراهم شود والدین باید مستمع خوبی باشند و با صبر و حوصله زیاد و خوش خلقی به حرفهای فرزندشان گوش دهند. حتی اگر حرفهای وی خسته کننده، تکراری و سرشار از سوالات کلافه کننده باشد(مانند تکلم کودکان) و یا سرشار از حرفهای ملال انگیز یا متفاوت از باورها و منطق ما باشد(مانند تکلم نوجوانانه) باید با رویی باز، پذیرا و شنونده صحبتهای فرزندانمان باشیم چرا که لحن تلخ اولیا اغلب تاثیر منفی بر فرزندان گذاشته و غالبا با حس مقاومت آنان همراه خواهئد بود. به یاد داشته باشید که هر اندازه نیازهای منطقی و طبیعی فرزندان بیشتر مورد بی اعتنایی و بی توجهی قرار بگیرد، رویکرد آنها نسبت به انتخاب کانال های ویژه ارتباطی و اصطلاحات محاوره ای خاص و زبان نامریی تشدید می شود.

فرآوری: مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع:  روزنامه ایران، شماره 3783 به تاریخ 20/8/86، صفحه 9 (گزارش)

زبان های رمزی در ایران(به یادبود دکتر احمد تفصلی)، سایت  انسان‌شناسی و فرهنگ

فصلنامه اطلاع رسانی، پژوهشی و مطالعات رایانه ای علوم اسلامی

اکبری، ابوالقاسم. مشکلات نوجوانی و جوانی. انتنشارات نشر و توسعه، 1387.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.