تبیان، دستیار زندگی
همه ما امیدواریم به سنین سالمندی برسیم و زندگی در آن روزگار را تجربه كنیم. ولی به طور قطع و یقین هیچ‌ كس دوست ندارد كه در آن روزها احساس یك مصرف كننده صِرف و سربار بودن را داشته باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سالمندی همراه با رضایت و لذت


همه ما امیدواریم به سنین سالمندی برسیم و زندگی در آن روزگار را تجربه كنیم. ولی به طور قطع و یقین هیچ‌ كس دوست ندارد كه در آن روزها احساس یك مصرف كننده صِرف و سربار بودن را داشته باشد.


همه ما علاقه ‌مندیم كه به هنگام پای نهادن در سال‌ های پیری، بتوانیم فرزندان و نوه‌ ها را از تجربیات اندوخته خود بهره‌مند سازیم و از این طریق باز هم جسم و روح خود را حامل ثمراتی ارزشمند ببینیم. كسانی كه از این نعمت بی بهره می ‌مانند، انگیزه‌ های لازم برای ادامه زندگی‌ شان به حداقل رسیده و به سرعت به سوی افسردگی پیش می‌ روند.

سالمند

با این وصف، حفظ كیفیت زندگی در همه دوران‌ و به ویژه در كهنسالی اهمیت خاصی می‌یابد. حفظ كیفیت و كمیت زندگی افراد سالخورده در هر جامعه ‌ای مهم و حیاتی است و فعالیت ‌های اجتماعی و فیزیكی همراه با تغذیه مناسب، سلامت زندگی افراد و احساس لذت آنها از زندگی را در هر سنی بخصوص در سنین كهنسالی افزایش می ‌دهد. در این فرصت، تلاش می ‌كنیم راه‌ هایی برای لذت بردن بیشتر از ایام عمر و افزایش كیفیت زندگی در كهنسالی ارائه كنیم كه امیدواریم با به‌كارگیری آنها همه ما بتوانیم سال‌ هایی پربارتر و غنی را رقم بزنیم.

از دوران بازنشستگی خود لذت ببرید

همه می ‌دانیم كه روزی بازنشسته خواهیم شد، پس چه بهتر كه از قبل و از زمانی كه مشغول به كار و فعالیت هستیم برای دوران بازنشستگی خود و كسب رضایت در آن دوران برنامه ‌ریزی كنیم. دوران بازنشستگی می ‌تواند دورانی مفید و عالی باشد، فقط اگر كمی به آن فكر كرده و برای آن طرحی داشته باشیم. به عنوان مثال می‌ توانیم از سال ‌ها پیش از بازنشستگی به مواردی فكر كنیم كه می ‌شود در دوران فراغت به آنها پرداخت؛ كارهایی كه در این روزها هیچ وقت فرصتش را نداشته و نداریم. مثل برخی سفرها؛ دیدن نوه‌ای كه سال ‌هاست ندیدیمش تا رسیدگی به باغچه خانه و گلدان ‌ها، نقاشی و ده ‌ها كار دیگر كه همه راه‌ هایی برای پر كردن اوقات بیكاری ما هستند. همچنین می‌ توانیم و باید برای خود سرگرمی ایجاد كنیم، بخصوص سرگرمی‌ هایی كه نیاز به فعالیت شدید نداشته باشند، مانند مطالعه كردن، دیدن فیلم، جمع ‌آوری بعضی از اشیا و داشتن یك كلكسیون كوچك و... حتی می ‌توانیم از این راه منبع درآمدی نیز برای خود ایجاد كنیم مثلاً با خیاطی كردن، آشپزی، آموزش دروس و....

همچنین شركت در فعالیت ‌های اجتماعی نیز می ‌تواند به كمك ما بیاید و تنهایی ما را كم كند.

ما می‌ توانیم در تعاونی‌ های محلی مشغول به كار شویم یا ساعاتی را در یكی از كتابخانه‌ ها فعالیت كنیم. این قبیل امور آنقدر برای سنین سالمندی سودمند هستند كه نباید خود را درگیر مسائلی مانند دستمزد و حقوق آنها كرد.

دوران بازنشستگی می ‌تواند دورانی مفید و عالی باشد، فقط اگر كمی به آن فكر كرده و برای آن طرحی داشته باشیم.

در اجتماع حضور داشته باشید

از آنجا كه انسان موجودی اجتماعی است، فكر و جسم او با زندگی اجتماعی و بودن در اجتماع به رشد و بلوغ می‌ رسد و تداوم آن باعث زنده ماندن و سلامت روح می‌شود. پس برای داشتن زندگی سالم باید در فعالیت‌ های اجتماعی و گروهی شركت كنیم. افراد مسن نیز برای حفظ سلامت و كیفیت زندگی باید زندگی ای اجتماعی داشته باشند. در این روابط اجتماعی شانس آشنایی با افراد سالمند دیگر را به دست آورده و می ‌توانند گروه‌ هایی با سلیقه یكسان و یا حداقل نزدیك به هم تشكیل دهند. همچنین یكی از مهم ‌ترین فواید این شیوه زندگی این است كه زندگی فعالانه اجتماعی، قوه فیزیكی و ذهنی افراد را به صورت فعال حفظ می ‌كند.

به عبارت دیگر، این نوع زندگی، فرد كهن سال را از بسیاری بیماری‌ های روحی و فراموشی ‌ها مصون داشته و زمینه فعالیت بیشتر و بهتر وی را فراهم می‌ كند.

 سالمند

وعده ‌های غذایی مناسبی برای خود انتخاب كنید

داشتن رژیم غذایی متناسب و متعادل برای افراد سالمند بسیار مهم و حیاتی است. چرا كه این شیوه تغذیه، سلامتی را حفظ كرده و مقاومت بدن را در مقابل بیماری‌ ها افزایش می ‌دهد. معمولا بهتر است كه در این سنین از مقدار مناسبی میوه و سبزیجات و گوشت و ماهی كم چرب استفاده شود. همچنین نباید از یاد ببریم كه در سنین پیری، سیستم ایمنی بدن ضعیف می ‌شود پس برای حفظ و پشتیبانی آن باید غذاهایی مقوی (البته با توجه به قدرت دستگاه گوارش هر فرد) مصرف كرد. همچنین شاید مصرف برخی از انواع غذاها كه احتیاج به جویدن دارند در این سال‌ طی ها سخت باشد پس باید مطابق نیازهای بدن برنامه غذایی مناسب تعریف شود. در ضمن با توجه به همان نكته ضعف سیستم ایمنی در كهنسالی، باید سعی كنیم كه غذاهای مانده (بیش از یك روز مانده) را مصرف نكنیم تا مبادا دچار مسمومیت غذایی شویم.

از خانه بیرون بزنید

باید سعی كنیم كه فعالیت خود را خیلی كاهش ندهیم. پیاده روی تمرینی عالی برای بهبود زندگی است. این ورزش آرام و دلپذیر اگر در یك پارك محلی صورت پذیرد كه در هنگام قدم زدن با تماشای گل و گیاه و درختان نیز همراه شود، بسیار ارزشمند است. اگر می‌ توانیم خوب است كه از لوازم ورزشی نصب شده در پارك ‌ها (در حد توان خود) استفاده كنیم. همچنین اگر می‌ خواهیم جایی برویم، بهتر است پیاده‌ روی كنیم؛ یا اگر مسیر طولانی است از وسایل نقلیه عمومی استفاده كرده و مقداری از راه (به عنوان مثال دو ایستگاه اتوبوس) را نیز پیاده طی كنیم. ولی باید بسیار در عبور از عرض خیابان احتیاط كرد و حتماً از خطوط عابر پیاده استفاده كنیم. همچنین می‌ توانیم از فامیل، دوستان و یا آشنایان خود كمك بخواهیم تا در پیاده ‌روی ‌ها ما را همراهی كنند.

تغییرات طبیعی مرتبط با سن را بپذیرید

مانند هر دوره‌ای از عمرمان، در این سن و سال نیز به قطع و یقین، شرایط بدنی ما تغییر می ‌كند. تغییر شرایط ممكن است در هر سنی همراه با مشكلات خاصی باشد ولی طبیعی است. ولی اگر در این شرایط به مشكل خاصی برخوردید (چه در مفاصل، چه در دستگاه گوارش، چه در سیستم تنفس و...) كه فعالیت ‌های شما را كاهش می ‌دهد حتماً با یك متخصص مشورت كنید.

سال ‌های سالمندی شاد و همراه با سلامتی برای شما آرزومندیم.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع : چهاردیواری

مقالات مرتبط:

شاد شاد حتی در کهنسالی

تصوراتی كه شما را پیر می‌كند

دشواری‌های مراقبت از سالمندان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.