تبیان، دستیار زندگی
احمد نجفی امسال فیلم فانتزی و ماجراجویانه «فتیله و ماه‌پیشونی» را بازی و تهیه کرد که در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان حضور داشت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لوکیشن ؛ جایگزین جلوه های ویژه شد
لوکیشن ؛ جایگزین جلوه های ویژه شد

«فتیله و ماه‌پیشونی» از زبان احمد نجفی

 - احمد نجفی بازیگر فیلم‌های بزرگسالانه و جدی سینمای ایران است که فیلم‌هایی مثل «گروهبان» و «دندان‌ مار» را در کارنامه بازیگری خود دارد.

او امسال فیلم فانتزی و ماجراجویانه «فتیله و ماه‌پیشونی» را بازی و تهیه کرد که در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان حضور داشت. سه شخصیت معروف برنامه «فتیله» تلویزیون، در کنار چند بازیگر سرشناس سینما و تعدادی از بازیگران کودک و نوجوان، در این فیلم حضور دارند. آنها برای پیدا کردن ماه‌پیشونی -که آدم‌های بد قصه او را دزدیده‌اند- درگیر ماجراجویی‌های هیجان‌انگیزی می‌شوند. از این فیلم و همکاری‌اش با کودکان و نوجوانان بازیگر می‌گوید.

فکر ساخت «فتیله و ماه پیشونی» از چه زمانی به ذهن‌تان رسید؟

حدود چهار سال قبل بود که با بازیگران «فتیله» درباره ساخت فیلمی سینمایی براساس شخصیت تلویزیونی‌شان صحبت کردم. فیلم‌نامه‌ای که برای این فیلم نوشته شد، نیازمند حجم بالایی از جلوه‌های ویژه سینمایی بود که دستیابی به آنها در فضای سینمای کشورمان ممکن نبود و امکانات ما در حدی نبود که بتوانیم آنها را به فیلم تبدیل کنیم.پس روی فیلم‌نامه کار کردیم تا این صحنه‌ها تغییر کند و قابل اجرا شود و همین باعث شد تا نگارش فیلم‌نامه دو سالی طول بکشد.

فیلم‌نامه نهایی نسبت به طرح اولیه تغییراتی هم کرد؟

بله. با آن‌که خط اصلی ماجرا یکی بود، ولی تغییرات زیادی در فیلم‌نامه اعمال شد. گم شدن ماه‌پیشونی و تلاش فتیله‌ای‌ها برای پیدا کردن او، خط اصلی قصه را تشکیل می‌داد که تا پایان کار هم به همین صورت باقی ماند، اما برای به‌تصویر کشیدن اتفاق‌ها مجبور شدیم فیلم‌نامه را قدری تغییر بدهیم.

چه حجمی از فیلم به جلوه‌های ویژه اختصاص دارد؟

همان‌طور که می‌دانید، سینمای ما هنوز از نظر فناوری جلوه‌های ویژه آن‌قدرکه باید پیشرفته نیست و امکان ساخت و خلق این صحنه‌ها برای ما مشکل بود. به همین دلیل، سعی کردیم لوکیشن‌های (مکان تهیه و فیلم‌برداری صحنه‌های فیلم) خاصی را جایگزین کنیم و از این راه، فضای دلخواه و موردنظر را به‌دست بیاوریم. همین مسئله‌ ما را به یزد کشاند و در این شهر، مکان‌های خیلی خوبی پیدا کردیم که توانستیم به نفع فیلم و فضای فانتزی از آنها استفاده کنیم. در حقیقت،‌ یک جورهایی از لوکیشن‌ها به‌جای جلوه‌های ویژه تصویری استفاده کردیم و فکر می‌کنم حاصل کار، موفقیت‌آمیز بوده است.

شما بازی در کنار بازیگران بزرگسال را تجربه کرده‌اید و حالا در این فیلم، در کنار بازیگران کودک و نوجوان ظاهر شده‌اید. کار با بازیگران این گروه سنی چه‌طور بود؟

خیلی خوب! بچه‌ها بازیگران بسیار خوبی هستند و به‌راحتی در قالب نقش‌هایشان فرو می‌روند. سبک کار بازیگری آنها شبیه بزرگ‌ترها نیست و با مسائل بیشتر به‌‌صورت حسی برخورد می‌کنند. به همین دلیل، هنگام هم‌بازی شدن با آنها باید بیشتر مراقب نوع کار خود باشید.

خود من از انرژی و خلاقیت آنها انرژی مثبت گرفتم و می‌توانم بگویم این فیلم از نظر بازیگری، یک تجربه خوب و جدید برایم بود. بچه‌ها به همه ما روحیه می‌دادند وخانواده‌هایشان هم در طول فیلم‌برداری کمک زیادی کردند. در یک کلام فتیله وماه پیشونی تجربه خوشایندی بود که امیدوارم باز هم تکرار شود.

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع:دوچرخه

مطالب مرتبط:

یحیی علوی فرد شاعر و نویسنده کودک و نوجوان

من یک نویسنده‌ی خوش‌شانس هستم

پرستویی به دنبال رسم پرواز

شاعری از دامنه های الوند

آرزوی سرور کتبی برای بچه ها

گفت و گو با شاعر خوب کودکان،افشین علا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.